• Anonym (Ledsen tjej)

    Vart ska jag ta vägen, är det tillräcklig för att anmäla?

    Halloj! Jag lever idag ned en kille som dagligen utsätter mig för psykisk misshandel. Sakerna han kan säga är tex att jag är en fitta, en hora, jag ska dra pt helvette mm. Han kan stå över mig i land när han tror att jag sover och viska att jag är en äcklig jävla hora. När han blir arg så kommer det saker som ?konstigt att min inte vill ta i en sådan äcklig jävla hora som du?. Han har vid upprepade tillfällen knippat, nypt och slagit mig över kroppen. För inte alls länge sedan så välte han en soffa som jag låg i och höll fast mig när jag försökte krypa där ifrån. Jag har ständigt blåmärken efter nyp, slag och knuffar.

    Men. Han gör mig aldrig så illa att jag faktist skadas på riktigt. Han slår mig inte i ansiktet eller tills att jag blöder.

    Jag älskar denna kille och vet att han inte får göra som han gör mot mig, men jag vet inte hur jag ska ta mig här ifrån. Vi har ett gemensamt barn och jag har mina föräldrar 60 mil här ifrån. Jag har inte heller så många vänner här. Om något skulle krisa för mig, kan jag då vända mig till en kvinnojour eller är detta för lindrigt? Skulle jag kunna anmäla honom, eller kommer inget att hända utav det?

    Snälla håll en bra ton. Många kommer tänka att det bara är att lämna, vilket jag med hade sagt. Men det är inte så änkelt! Hade det varit så änkelt så hade inte några kvinnor alls levt i sådana förhållanden.

  • Svar på tråden Vart ska jag ta vägen, är det tillräcklig för att anmäla?
  • sextiotalist
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2018-08-07 10:33:24 följande:

    Halloj! Jag lever idag ned en kille som dagligen utsätter mig för psykisk misshandel. Sakerna han kan säga är tex att jag är en fitta, en hora, jag ska dra pt helvette mm. Han kan stå över mig i land när han tror att jag sover och viska att jag är en äcklig jävla hora. När han blir arg så kommer det saker som ?konstigt att min inte vill ta i en sådan äcklig jävla hora som du?. Han har vid upprepade tillfällen knippat, nypt och slagit mig över kroppen. För inte alls länge sedan så välte han en soffa som jag låg i och höll fast mig när jag försökte krypa där ifrån. Jag har ständigt blåmärken efter nyp, slag och knuffar.

    Men. Han gör mig aldrig så illa att jag faktist skadas på riktigt. Han slår mig inte i ansiktet eller tills att jag blöder.

    Jag älskar denna kille och vet att han inte får göra som han gör mot mig, men jag vet inte hur jag ska ta mig här ifrån. Vi har ett gemensamt barn och jag har mina föräldrar 60 mil här ifrån. Jag har inte heller så många vänner här. Om något skulle krisa för mig, kan jag då vända mig till en kvinnojour eller är detta för lindrigt? Skulle jag kunna anmäla honom, eller kommer inget att hända utav det?

    Snälla håll en bra ton. Många kommer tänka att det bara är att lämna, vilket jag med hade sagt. Men det är inte så änkelt! Hade det varit så änkelt så hade inte några kvinnor alls levt i sådana förhållanden.


    Alltså, jag förstår att det inte är enkelt, men det kanske blir enklare om du tänker på barnet och inte dig.
    Vill du att ditt barn ska växa upp i en sådan relation? Dvs du har inte bara dig själv att tänka på, även barnet.

    Nej, du älskar honom inte, möjligtvis attraherad.

    Mina tips, dagbok, du börjar notera tid, dag och vad han gör mot dig, du börjar förebereda en flytt. Om du arbetar, så försök hitta någonstans på din arbetsplats där du kan lägga undan saker för en framtida flytt.
    Se till att du har ett bankkonto utan hans vetskap, där du kan föra över pengar (män som dessa brukar ofta ta kontroll över kvinnans ekonomi).
    Ta även kontakt med en kvinnojour, de kan ge dig redskap för att klara av att lämna.

  • Anonym (Anmäl och lämna)

    Jag var i en liknande situation och känner igen dina tankar. Om det är något som jag ångrar SÅ DJUPT i mitt liv är det att jag inte anmälde eller tog mig till en kvinnojour. Att jag inte gjorde det ledde till att han i senare processer om våra barn kunde blåneka till allt våld.

    Så snälla var smartare än jag. Vänd dig till kvinnojouren IDAG samt polisanmäl. Det är inte för lindrigt, det är våld.

    Du har chansen nu. Jag missade den och det kommer att förfölja mig hela livet.

  • Anonym (S)

    Låter helt fruktansvärt! Förstår att det är svårt att lämna någon när man har ekonomi och barn gemensamt samt kanske är rädd för vad personen som saknar gränser är kapabel att göra i framtiden. Det jag inte kan förstå är hur du kan älska någon som behandlar dig så! Instinktivt tänker jag att man backar med känslor om någon beter sig som ett jävla asshole mot en. Hur står det till med din självkänsla? Bra att du vill försöka lämna ändå. Kanske du kan flytta till dina föräldrar alternativt någon kompis medans du bygger upp ditt nya liv?? Hur gammalt är barnet?? Du får ju åka på semester till dina föräldrar ett tag men jag förstår att du inte bara kan flytta från kommunen med ditt barn hur som helst pga pappans godkännande och skola. Har du möjlighet att åka på "semester" till dina föräldrar ett tag?

    Om du har blåmärken och han slagit dig kan du anmäla honom för misshandel.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (S) skrev 2018-08-07 10:45:43 följande:
    Låter helt fruktansvärt! Förstår att det är svårt att lämna någon när man har ekonomi och barn gemensamt samt kanske är rädd för vad personen som saknar gränser är kapabel att göra i framtiden. Det jag inte kan förstå är hur du kan älska någon som behandlar dig så! Instinktivt tänker jag att man backar med känslor om någon beter sig som ett jävla asshole mot en. Hur står det till med din självkänsla? Bra att du vill försöka lämna ändå. Kanske du kan flytta till dina föräldrar alternativt någon kompis medans du bygger upp ditt nya liv?? Hur gammalt är barnet?? Du får ju åka på semester till dina föräldrar ett tag men jag förstår att du inte bara kan flytta från kommunen med ditt barn hur som helst pga pappans godkännande och skola. Har du möjlighet att åka på "semester" till dina föräldrar ett tag?
    Om du har blåmärken och han slagit dig kan du anmäla honom för misshandel.
    Håller med
  • Anonym (Men lämna idioten)
    Anonym (Anmäl och lämna) skrev 2018-08-07 10:45:43 följande:

    Jag var i en liknande situation och känner igen dina tankar. Om det är något som jag ångrar SÅ DJUPT i mitt liv är det att jag inte anmälde eller tog mig till en kvinnojour. Att jag inte gjorde det ledde till att han i senare processer om våra barn kunde blåneka till allt våld.

    Så snälla var smartare än jag. Vänd dig till kvinnojouren IDAG samt polisanmäl. Det är inte för lindrigt, det är våld.

    Du har chansen nu. Jag missade den och det kommer att förfölja mig hela livet.


    Lyssna på denna kvinna innan det är för sent och han tar livet av dig. Vem ska då ta hand om ert lilla barn tror du? Om du inte kan värdesätta dig själv och förstår hur vansinnigt det här är, tänk då på att nästa gång när barnet skriker är det kanske hen som råkar illa ut. Som kanske dör eller får men för livet. Hur kvinnor tror att de älskar någon som hatar dem så mycket går inte att förstå. Detta är en eskalerande process, han har bara börjat. Nästa gång när han vill skada dig kanske han går på barnet istället. Lämna. Jo, det är faktiskt det enda du kan göra om du vill ha ett tryggt liv för dig och barnet.
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (Ledsen tjej) skrev 2018-08-07 10:33:24 följande:
    Han har vid upprepade tillfällen knippat, nypt och slagit mig över kroppen. För inte alls länge sedan så välte han en soffa som jag låg i och höll fast mig när jag försökte krypa där ifrån. Jag har ständigt blåmärken efter nyp, slag och knuffar.

    Det är utan tvekan misshandel. Och även om han inte hade varit fysiskt våldsam så är resten av hans beteende illa nog för att motivera hjälp från kvinnojouren.
  • Anonym (Vet känslan)

    När jag en dag fick nog och gick till kvinnofrid eller liknande så slogs jag av hur allvarligt de såg på det och hur de ville hjälpa MIG. Hur de mer än en gång så att det han gjort var brottsligt och inte bara nog för att de skulle hjälpa mig utan hur de skulle kunna hjälpa mig att anmäla honom..

    Det enda jag sagt till dem då och egentligen var det (eller ja är det .. )inte värre heller. Han kalla mig säker höra titta utnyttjande självisk barnslig lät otrogen lögnaktig osv. Och han har knuffat mig ett par gånger. En gång höll mig mig och jag fick blåmärken. Och när jag fick dit hade han tagit min telefon och hota att kasta den i ån om jag inte gav honom lösenord så han kunde se vem jag pratar med...

    Vad jag menar är att det du skriver låter i mina öron värre än jag jag upplevt och ändå var de villiga att hjälpa mig..

    De flesta går inte dit alls och om man ens tänker på att gå dit så är det där man bör vara... att gå dit kräver att man erkänner något för sig själv som är väldigt svårt att erkänna...

    Man älskar en man som för en illa och man har låtit honom göra det och hjälpt honom att dölja det...

    Det du skriver är mer än nog för att be om hjälp och mer än nog för att få hjälp.

  • Anonym (Agata)

    Börja med att i lugn och ro ringa kvinnojour linje. Bara prata och be om råd och stöd. De kan råda bättre än någon av oss här. Att du borde lämna för ditt barn skull och för din egen det vet du ju redan.

  • Tihi

    Det blir ju inte enklare ju längre tiden går. Ta ditt barn och fly imorgon.

Svar på tråden Vart ska jag ta vägen, är det tillräcklig för att anmäla?