• Russianwoman23

Är det ok att min sambo tar 99,9% av min lön?

Jag och min sambo kom överens att ha gemensam ekonomi. Dock så tar han alltid ca 99% av det jag tjänar till räkningar osv så jag får endast ca ett par hundralappar av det jag tjänar. Tycker ni detta är ok? Har varit på honom att vi borde dela upp det mer o betala 50/50 var för sig, men det vill han inte. Vad ska jag göra? Känns som om jag inte får något för det jag kämpar för..

• Svar på tråden Är det ok att min sambo tar 99,9% av min lön?
  • Gizmo

Nej, det är absolut inte okey!
    Du måste sluta föra över dina pengar till hans konto. 
    En av er måste flytta, för så där kan du ju inte ha det. 

• Magnefico

Är det ok för dig så är det väl ok? Du har ju uppenbarligen gått med på det..?

• Anna60
    Russianwoman23 skrev 2018-08-09 06:19:18 följande:
    Får inte bo kvar i lägenheten om jag inte betalar in min lön till honom. Men han har 0 koll på att betala räkningar i tid så min lön är ibland mysteriskt nog slut när räkningar måste betalas.
    Du lever med en parasit. Och ni har inte gemensam ekonomi. HAN har gemensam ekonomi eftersom han har tillgång till båda era löner. Du har inte ens pengar till kläder!

Banta! Gör dig av med de kilon som du bor ihop med så kommer du må så mycket bättre. 

• Anonym (E)

Ni har ingen gemensam ekonomi du bara betalar allt och han får allt du tjänar. Det kallas energitjuv, han säger att det är gemensam ekonomi för han vill ha allt och struntar i dig. Detta är ingen sund relation, hotar han dig? Är han våldsam? Agressiv? Ring kvinnojouren berätta om detta och få hjälp.

• Bondbönan

Du skriver inte vems skulder det är. Hans? Dina? Era gemensamma? Och hur mycket har han själv över till fickpengar?

Och vilket upplägg har ni? Procentuell där den som för in 55% av hushållets inkomst också betalar 55% av de gemensamma kostnaderna? Eller delar ni 50/50?

• Physalis

Gemensam ekonomi är inte att under hot om hemlöshet behöva ge bort hela sin inkomst.

Korrekturläser som en kratta
  • Sharper

Jag betalat det mesta från mitt konto, han har ett par räkningar (alltså det som innefattar boende, mat och barn) samt sparande från mitt konto. Det som är över splittras på 2. Tar hans pengar slut 1 månad får han av mig och tvärtom. Han swishar oftare till mig då jag betalar mer för hans barn ibland men även inredning mm. Skulle han ha skulder som inte tillhör hemmet/gemensamt skulle han få ta av sina russelpengar till att betala. Hade han inte haft råd med det då skulle det blivit att man betalar det gemensamma procentuellt istället.

• Anonym (Alltså)

Vad i hela? Nästa lön som kommer så för du inte över en enda krona till den tomten. Du betalar dina räkningar så får han lösa sina bäst han vill. Inte ditt problem. Hotar han med att slänga ut sig så svara bara att du med nöje ska flytta så du slipper honom. Hårt mot hårt, sluta tramsa med honom. Vi lever ändå i Sverige 2018, låt ingen trampa på dig.

• Anna60
    Russianwoman23 skrev 2018-08-09 06:19:18 följande:
    Får inte bo kvar i lägenheten om jag inte betalar in min lön till honom. Men han har 0 koll på att betala räkningar i tid så min lön är ibland mysteriskt nog slut när räkningar måste betalas.
    Vad han gör är att han lägger beslag på hela din lön, och använder både din och sin egen lön till vad han anser är bäst för hans egen del. Detta är helt uppåt väggarna! 

Sina egna räkningar betalar man själv från sin egen lön. Hyra, el och andra gemensamma kostnader delar man på. 50/50 är normalt. Matpengarna kan man kanske lägga 1500 kr per man på ett ICA-kort eller liknande. Det som blir över efter det är ens absolut egna pengar som man gör vad man vill med. Man kan spara till en resa, man kan sätta in på banken, man kan köpa roliga saker etc etc. 

Vad din kille gör är att han stjäl av dig. Du är alldeles för naiv och godtrogen. Ta tag i din egen ekonomi. Nu. Hotar han med att slänga ut dig, så gör slut helt enkelt. Flytta till en kompis eller vad fan som helst. Men din kille utnyttjar dig så in i hoppsan!
Svar på tråden Är det ok att min sambo tar 99,9% av min lön?