• Russianwoman23

Är det ok att min sambo tar 99,9% av min lön?

Jag och min sambo kom överens att ha gemensam ekonomi. Dock så tar han alltid ca 99% av det jag tjänar till räkningar osv så jag får endast ca ett par hundralappar av det jag tjänar. Tycker ni detta är ok? Har varit på honom att vi borde dela upp det mer o betala 50/50 var för sig, men det vill han inte. Vad ska jag göra? Känns som om jag inte får något för det jag kämpar för..

• Svar på tråden Är det ok att min sambo tar 99,9% av min lön?
  • SweeneyTodd
    Drottningen1970 skrev 2018-08-09 06:30:45 följande:
    Ja det är ok.
    What?!
  • Anonym (Mats Egon)

Men vad skall du med pengar till ?

• Jemp
    Russianwoman23 skrev 2018-08-09 06:19:18 följande:

Får inte bo kvar i lägenheten om jag inte betalar in min lön till honom. Men han har 0 koll på att betala räkningar i tid så min lön är ibland mysteriskt nog slut när räkningar måste betalas.

Vad är det för slags villkorat förhållande?

Sen skulle jag (bortsett från att en vuxen människa bör klara av att betala räkningar och det låter rätt avtändande att inte kunna ta sånt ansvar) sett till att själv betala räkningarna (och alltså att han för över till dig om ni bara har egna konton) av ren självbevarelsedrift.

Gemensam ekonomi låter det ju inte som att ni har. Då skulle ni ju haft tillgång till alla pengar båda två.

Om ni skulle ha separat ekonomi, betala 50% var av gemensamma utgifter och du tjänar såpass lite att det bara blir några 100 kvar- ja då hade jag i alla fall förstått upplägget. Även om det hade krävt att antingen ändra upplägg eller minska utgifterna för din ekonomis skull.

Det låter snarare som att du blir rejält utnyttjad och nedtryckt. Det ska du såklart inte acceptera.
  • Anonym (Ekonomi.)

Ingen kan veta att detta är fel innan man har mer info, bara för hon känner att det är fel så är det inte fel. Dagens samhälle i ett nötskal, jag känner mig kränkt så därför är jag kränkt.

Det finns ingen som helst info i TS inlägg som gör man kan styrka att det är orättvist.

Lägg ut bådas i inkomster och utgifter så kan man får ett underlag. Det är ingen rättighet att det ska finnas mer än ett par hundra lappar kvar i månaden efter alla räkningar är betalda.

• Anonym (Hepp)
    Russianwoman23 skrev 2018-08-09 06:05:43 följande:

Jag och min sambo kom överens att ha gemensam ekonomi. Dock så tar han alltid ca 99% av det jag tjänar till räkningar osv så jag får endast ca ett par hundralappar av det jag tjänar. Tycker ni detta är ok? Har varit på honom att vi borde dela upp det mer o betala 50/50 var för sig, men det vill han inte. Vad ska jag göra? Känns som om jag inte får något för det jag kämpar för..

Vad tror du? Ingen tycker såklart att det är OK. Fortsätter det får ni väl ha separat ekonomi igen. Det har jag och maken. Känns enkelt och skönt.
  • sextiotalist
    Anonym (Ekonomi.) skrev 2018-08-10 03:49:00 följande:

Ingen kan veta att detta är fel innan man har mer info, bara för hon känner att det är fel så är det inte fel. Dagens samhälle i ett nötskal, jag känner mig kränkt så därför är jag kränkt.

Det finns ingen som helst info i TS inlägg som gör man kan styrka att det är orättvist.

Lägg ut bådas i inkomster och utgifter så kan man får ett underlag. Det är ingen rättighet att det ska finnas mer än ett par hundra lappar kvar i månaden efter alla räkningar är betalda.

Det är ingen skyldighet för ts att stå för samtliga kostnader heller. Det som framkommer att ts sambo använder sin lön till sina privata kostnader (lån etc) och ts får stå för de gemensamma kostnaderna
  • Alessia

Ursäkta uttrycket här, men din sambo beter sig som en hallick! De tar allt från sina "tjejer".
    Får du din lön på vanligt sätt dvs genom insättning på bankkonto kan du spärra kontot så att han inte kommer åt pengarna, eller ta ut allt i kontanter som du förvarar på säkert ställe (bankfack). Ge honom din del av vad hyra och förbrukningskostnader + mat går på och inget mer.
    Men  FLYTTA UT! Som din sambo beter sig har du säkert viss möjlighet till en tids boende på kvinnojour.

• Jag har en bror i Skövde
    Anonym (Ekonomi.) skrev 2018-08-10 03:49:00 följande:

Nej, exakt. Mitt ex begrep aldrig varför hon hade pengar nog till sin halva av räkningarna, och då hette det att jag "tog" hennes pengar och det var grymt orättvist tydligen. Jag tröttnade på det där till slut och sa åt henne att hon fick sköta vår gemensamma ekonomi några månader. Efter det blev det slut på diskussionerna.
  • Anonym (Usch)

Fyfan vad han utnyttjar dig och han kör dessutom utpressning med att du inte får bo kvar i lägenheten om du inte för över hela din lön till honom? Vad är det för jävla kärlek? Han vill ju bara ha dig och din lön så han har någonstans att bo och kan betala av sin skuld. Tror nästan du kan vara beredd på att bli dumpad den dagen skulden är avbetald.. Svin!

• Anonym (Ekonomi.)

Hon har ett par hundra lappar kvar efter hon betalat allt vilket motsvarar att sambon tar 99,9% av hennes lön.

Så om ett par hundralappar är 0,1 % av hennes lön blir hennes lön minst 200 000kr. :)

Svar på tråden Är det ok att min sambo tar 99,9% av min lön?