• Lillamusen88

Klarar inte av vår 3-åring

Har en 3 årig son och en pojke på 8 månader.

När lillebror föddes började storebror direkt bli trotsig men detta har nu eskalerat snart bortom kontroll. Han lyssnar aldrig på vad jag säger trots att jag och sambon försöker vara väldigt tydlig med gränser. Han slår både oss mem framförallt stackars lillebror. Tjuvnypen kommer som en blixt från klar himmel och innebär allt mellan hårda nyp, trycka saker hårt i tex lillebrors mage, peta i ögonen osv. Kan ej lämna dem utan uppsikt för då gör han lillebror illa direkt.

Försöker att överösa storebror med positiv energi då han gör något bra och har testat alla möjliga sätt att tillrättavisa honom men det verkar inte spela någon roll. Ger storebror så mycket egentid med mig/sambo som det förmår oss men det tycks ej spela roll.

Jag går ständigt runt med en klump i magen då jag är ensam md båda barnen pga all oro och att jag spänner mig så. Jag känner mog utbränd och konstant trött, håller på att utveckla migrän enligt min läkare.

Stora killen är extremt aktiv och det är bokstavligt talat inte en lugn stund från att han stiger upp till sängdags. Han skriker, spottar, kastar grejer och ibland blir han liksom helt svart i blicken och attackerar sin lillebror. Jag är helt uppgiven och känner att jag på riktigt lever i en mardröm. Mitt liv är Inter roligt längre. Vi blir sällan bjudna till vänner längre pga att vår stora pojke lever rövare, springer hoppar klättrar och har sönder saker när vi är borta.

Min mamma tycker jag ska gå till en barnpsykolog. Är detta beteende normalt!?!? Någon med liknande erfarenheter? När jag har frågat förskolepersonalen om de ser tecken till någon bokstavskombination Hos honom har de avfärdat det direkt. Känner att jag snart går itu av detta.

• Svar på tråden Klarar inte av vår 3-åring
  • scanmia

Det här är ett stadium som kommer att gå över. Om inte annat så kommer dynamiken att förändras i och med att lillebror blir större. Under tiden så måste du helt enkelt se till så att storebror aldrig får chansen att göra lillebror illa. Det skadar båda barnen när storebror skadar lillebror. Ja det innebär en del extrajobb för dig, men alternativet är inte acceptabelt och om du har som grundinställning att det aldrig får förekomma så är det faktiskt mindre stressigt. Istället för att hoppas på att storebror inte ger sig på bebisen medan du tar ut något i köket så tar du istället med dig ett av barnen. När du måste på toa ser du till att pojkarna är på var sin sida av babygrinden. När du lagar mat sätter du upp storebror på diskbänken där han kan hjälpa till eller så har du lillebror i bärselen. Barnsäkra så mycket att du alltid har flera säkra alternativ för barnen att vara på. Om ingen riskerar att råka illa ut så kommer du att kunna ta det mycket lugnare och ha det roligare. Ju fler nej du kan eliminera desto bättre
    De får bara vara inom räckhåll för varandra när du kan vara med och stoppa alla tjuvnyp. Och låt storebror få vara med så mycket som möjligt då. 

• Anonym (padda?)

Jag avundas inte er, och genom att läsa detta, ger ni mig frid, för att jag inte kunde få några barn. Vilken kamp. Blir helt matt av att läsa detta. Hoppas dock att ts. Inser vad bra det är att skydda sin bäbis. Att ha honom på ryggen i en sjal/sele är en utmärkt idé.

• Anonym (B)
    Anonym (padda?) skrev 2018-08-11 06:32:25 följande:

Jag avundas inte er, och genom att läsa detta, ger ni mig frid, för att jag inte kunde få några barn. Vilken kamp. Blir helt matt av att läsa detta. Hoppas dock att ts. Inser vad bra det är att skydda sin bäbis. Att ha honom på ryggen i en sjal/sele är en utmärkt idé.

Detta är ju överkomligt problem. Lyckan att ha barn överstiger det med råge. Tycker synd om dig som aldrig får uppleva den kärleken.
  • Anonym (???)
    Anonym (T) skrev 2018-08-10 11:40:14 följande:

Nej. Personen sparkade inte på mamman. Man måste väl kunna ha en åsikt utan att man idag kränker/sparkar eller hatar på någon?! Det är ingen som tvivlar på att TS är trött och kämpar men om du frågar vilken småbarnsförälder som helst så känner nog alla likadant som TS. Det gjorde föräldrar före internets tid också, det var vara att mer föräldrar inte kunde yttra sig lika mycket om hur dem kände sig. Alla föräldrar upplever det TS gör. Det är jobbigt, det är påfrestande men att lämna barnet på dagis är INTE lösningen. Jag har jobbat inom barnomsorg i flera år och förskola är till för att man ska lämna sina barn där för att man ska åka och jobba.

Ifrågasätter inte att pojken INTE har kul eller trivs men problemet hemma kvarstår med svartsjuka och det faktum med att pojken är väldigt aktiv. Om problemet fortfarande gäller i skolålder - vad gör man då?

Pojken kommer komma hem myclet senare, vars trött och kanske överstimulerad och ska då agera ut ännu mer? Det här är ju något familjen måste jobba på tillsammans.

Mitt scenario behöver inte stämma om barnet går på förskola och inte ditt heller.

Men faktum är att barnet kommer fortfarande vara lik krävande när han kommer hem sen.

Pojken kommer ju även slå på sitt lilla syskon när han är hemma.

Det är tufft att vara förälder som sagt och TS är inte ensam om sin situation. Hur skulle der bli i längden om förskola var öppet för alla föräldrar som hade der jobbigt med äldre syskon?

Jättetråkigt det som TS går igenom men det är inget som förskolan kan hjälpa till med.

Hoppas läkare kan hjälpa till och ge råd och om dom nu vänder sig till barnpsykolog så är ju det jättebra. Men der kanske är så enkelt att pojken bara vill synas och höras.

Vi här inne på familjeliv ska heller inte påstå att barnet inte är inom normalspannet för alla barn är trotts allt olika. Du vet inte vur detta barn är eller upplever situationen så var inte så snabb med att peka finger där

Du tror att ALLA föräldrar uppvisar symtom som tyder på att de håller på att gå in i väggen eller utveckla depression? Okej, det känner jag inte igen alls från varken mig själv eller min omgivning.

Och att förskola är till för att man ska lämna barnen där för att åka och jobba? Nej? Det är även till för att stora batn sla få ägna sig åt lek och aktivitet med andra barn medan mamman är hemma med yngre syskon och/eller helt slutkörd.

Om problemet med misshandel av familjemedlemmar kvarstår i skolålder(!) så är det ju naturligtvis ett fall för utredning, men att förhindra utökad tid på föris utifrån en sådan idé känns ju mer än lovligt långsökt när det är en treåring vi talar om.

Hur det skulle bli i längden om förskolan var öppen för alla föräldrar som hade det jobbigt med syskon? Jag bor i stockholm och här sätter vi vistelsetiden själva oavsett vad vi har för oss på dagarna. Det går alldeles utmärkt och inget barn har gått under av omsorgsbrist än.
  • Hararochkaniner

Vår äldsta har autism och gjorde liknande mot sin lillasyster tills jag en dag fick nog och skällde ut honom och höll fast honom och tittade på honom väldigt argt och sa "Du skadar inte min dotter, förstår du vad jag säger till dig? Du är min son och jag älskar dig men du skadar inte min dotter!" eftersom jag fortfarande var jättearg så fick jag ringa pappan som kom efter ca 30 min, under den tiden så ignorerade jag honom och tittade emellanåt väldigt argt på honom och ägnade mig enbart åt lillasystern. Det var sista gången han var elak mot henne (bortsett från vanligt syskongnabb då) och nu är han däremot hennes största beskyddare.

• Anonym (333)

Mitt barn har autism o adhd

I ditt barns ålder påminde mitt mkt av vad du beskriver. Det var ett rent helvete, han skadade mig varje dag, vi var alltid i bråk osv. Andra sa att det var helt normalt o så där gör alla barn. Men jag visste att det inte var normalt.

Förskolan började märka när han var 3.5 nånting, då började även de få problem.

När han var 4.5 bröt han handleden på en i förskolepersonalen under ett raseriutbrott. Jag var helt knäckt.

I samma veva där fick han en basundersökning med psykolog knuten till skolan. Denne märkte väl inte jättemkt men trodde att han kunde ha autistiska drag iaf och skrev remiss till bup för riktig utredning.

2 år senare blev han utredd på riktigt o fick autism i barndomen samt adhd som diagnoser. Även trotssyndrom nämndes.

Sen han var fyra har han punktmarkerats i förskolan o när han började grundskolan fick han resurs, han behöver ständig övervakning så han inte skadar någon eller sig själv, fungerar dåligt socialt osv.

Och som sagt, detta barn satt förskolan och skrattade mig rakt upp i ansiktet om när jag vid 3 års ålder sa att ja trodde han hade någon diagnos,att han fungerade annorlunda fr andra barn.

Hade absolut vänt mig till psykolog om ja va du. Även om det nu inte skulle vara någon diagnos så kan ni få hjälp. Det ska inte vara så här tungt att ha barn <3

• Anonym (T)
    Anonym (???) skrev 2018-08-11 17:14:38 följande:

Du tror att ALLA föräldrar uppvisar symtom som tyder på att de håller på att gå in i väggen eller utveckla depression? Okej, det känner jag inte igen alls från varken mig själv eller min omgivning.

Och att förskola är till för att man ska lämna barnen där för att åka och jobba? Nej? Det är även till för att stora batn sla få ägna sig åt lek och aktivitet med andra barn medan mamman är hemma med yngre syskon och/eller helt slutkörd.

Om problemet med misshandel av familjemedlemmar kvarstår i skolålder(!) så är det ju naturligtvis ett fall för utredning, men att förhindra utökad tid på föris utifrån en sådan idé känns ju mer än lovligt långsökt när det är en treåring vi talar om.

Hur det skulle bli i längden om förskolan var öppen för alla föräldrar som hade det jobbigt med syskon? Jag bor i stockholm och här sätter vi vistelsetiden själva oavsett vad vi har för oss på dagarna. Det går alldeles utmärkt och inget barn har gått under av omsorgsbrist än.

Jag tror inte ALLA föräldrar uppvisar symtom på att dom håller på att gå under eller in i väggen - det är det du som skriver. Jag tror däremot att alla känner likadant som TS gör som har barn i samma åldrar men olika föräldrar hanterar det på olika sätt utifrån deras förutsättningar. Alla människor hanterar olika situationer utifrån deras sätt, vad det än gäller.

TS med familj måste ju ta tag i situationen nu och jobba med sin son. Så att be om hjälp är ju superbra för att få tips och idéer. Att låta pojken gå extra timmar på förskola - hur löser der problemet hemma? Visst, det gör så att TS får vila någon extra timme här och där men sonen kommer ju fortfarande ha sitt beteende när han kommer hem.

Vad skönt att eran förskola har sådana regler. Men så fungerar det inte på de flesta.

Förskolan är inte rill för att föräldrar ska lämna sina barn där för tidsfördriv. Det är en plats för barn ska utvecklas och lära sig samt tillbringa dagarna på för att föräldrar jobbar. Självklart så ska barn få vistats där om förälder är föräldraledig, sjukskriven eller dylikt. Om TS nu mår så dåligt så kan hon be om läkarintyg och få utökade timmar men som sagt - sonen kommer ju fortfarande slå, skrika och vara aktiv hemma ändå så jag förstår inte varför alla tror att ökade timmar på förskola ska vara lösningen på allt.

En giltig sjukskrivning med läkarintyg ska lämnas in om utökade timmar är fallet, men då är inte heller mamman längre föräldraledig utan sjukskriven.
  • Kvinna71

Har inte läst alla svar i tråden. Men kam din make vara föräldraledig samtidigt med dig någon period? Så du får avlastning och ni kan vara med barnen samtidigt samt att barnen kan få mer egen tid?

• Lillamusen88

Tack så otroligt mycket för alla svar! Har varit borta hos mina föräldrar ett par dagar för att få hjälp medan min man jobbat.

Jag förstår absolut idén om ökad tid på förskolan - dessa problem jag beskriver existerar i princip endast när jag är ensam hemma med båda barnen. Är vi båda två kan vi ju vara med ett barn var och på så sätt undvika många av dessa situationer. Jag håller helt med om att man måste må bra som förälder för att kunna göra ett bra jobb med att ta hand om sina barn. Då är det bättre med färre timmar tillsammans då jag faktiskt orkar försöka hantera det på ett bättre sätt. Jag kan tycärr inte erbjuda min stora son en stimulerande miljö utan att bli helt slut då jag redan är körd i botten. Små utflykter som att gå till en lekpark ca 200 meter hemifrån kan bli ett jätteproblem för oss pga att han trotsar/rymmer eller dylikt. Det som funkar för oss på lediga dagar är att vara inne och till slut blir stora killen till ett hysteriskt djur i bur.

Bärsele använder jag jättemycket och det funkar bra men han börjar bli så stor nu att han ryckets och sliter i allt! Kanske ska leta efter något att ha på ryggen det är ett bra tips. Vi tänker även installera en barngrind i köket så att lillebror har en fredad plats.

Som sagt så hanterar alla situationer olika och jag har alltid haft svårt att ta saker med ro, brottas ofta med katastroftankar och den här situationen har bara spätt på min oro. Jag älskar mina barn över allt annat och känner mig alltsom oftast som en misslyckad förälder som inte kan erbjuda mina barn det de förtjänar.

Kram till er alla

• Lillamusen88

Måste tillägga att min man pga vår något ansträngda ekonomi tyvärr inte kan vara hemma mer än på helgerna även om vi båda gärna velat det.

Svar på tråden Klarar inte av vår 3-åring