Make elak
Anonymbcd skrev 2018-08-10 23:23:14 följande:
Vet inte helt vad den diagnosen innebär helt, men har läst att han har humörsväningar, antingen väldigt glad eller motsatsen. Jag vet inte. Det stämmer inte helt för han är mestadels lugn och glad - men hatar vissa sidor hos mig som han går igång på från 0 till hundra. Man kan inte skylla på mig så ja, han har ju inget kontroll över sitt humör.
Min magkänsla säger: ADHD, verbal misshandlare, manipulativ.
Ser att du har fått många andra bra svar så svarar bara på en liten del.. jag tänker adhd i någon form kan vara en bov i dramat. Pga av hans impulsivitet, förstärkta känslor och att han inte gillar dina diskussioner ("gnäll"). Tänker han kanske har svårt att koncentrera sig på ditt resonemang om det inte stämmer med hans egna. Annars ligger narcissistiska personlighetsdrag väldigt nära dina beskrivningar. Ser inte sina egna brister, klankar ner på andra för att framhäva sig själv (särskild dig som står honom så nära) m.m.. Dessa beteenden är svåra att lära bort. Själv tror jag att det går ifall man verkligen vill men för det krävs en hel del självinsikt och det verkar han inte ha. Jag börjar själv förstå hur svårt det är att förändra länge inlärda beteenden (sen barnsben och in i vuxen ålder), och skapa insikter hos personen att det faktiskt inte är ett acceptabelt beteende. Det återstår alltid att att jag ska förstå att det är svårt att lära bort för att det är djupt rotat, eller att jag inte förstår nånting.
Jag har inga råd till dig, förutom att i slutändan (när det dras till sin spets) tänk på dig själv först. Lycka till!