Inlägg från: Anonym (autistisk psykopati) |Visa alla inlägg
  • Anonym (autistisk psykopati)

Make elak

Han har inte asperger då? Många aspergare förtrycker sina negativa sidor i ett förhållandes inledningsfas för att sedan låta snaran dras åt. Nu verkar din man inte ha så många autistiska jobbigheter, men nog påminner det om autism alltid.

Few dare speak the truth about people with Asperger?s Syndrome (AS) (now classified as part of ASD, or ?autism spectrum disorder?). When the truth comes out, a militant mob is mobilized. Their goal is to pummel the truth-tellers into silence, which leaves their partners and others without the information and support they need.

What is this unspeakable truth those with AS try so hard to hide from the world?

They are incapable of empathy. And because of their lack of empathy, their spouses, partners and children suffer extreme emotional neglect, abuse and significant trauma. 

People with AS have no idea they lack empathy. Their disorder not only prevents them from having empathy, but from knowing they don?t. This is the reason they become so angry at any claim that they are empathy-deficient.

?With Asperger?s and Narcissistic Personality Disorder, a lot of the criteria overlap. The difference is that while all people with Aspergers are narcissistic (not NPD, but self-centered; it?s a central trait), all people with NPD are definitely not aspergers, and can be the total opposite: super smooth and charming.?

?Do I Have Asperger?s Syndrome or Narcissistic Personality Disorder?? Samantha Rodman, PhD, licensed psychologist

Marriage to an Adult with Autism has Extreme Challenges

?Millions of spouses worldwide are living in marriages which don?t make sense; marriages which are chaotic, confusing, abusive and often violent. They are ashamed, not daring to tell anyone, because no-one outside the marriage believes them. They are told by experts it is their fault they can?t make the marriage work. They lose their self-esteem and suffer greatly from the inappropriate responses and neglect of the relationship by their partner with High functioning autism.

The difficulties of adults with High functioning autism, previously known as Asperger?s syndrome, are widely misrepresented by those with the condition, due to their disorder and by medical experts who wish to understate the impact of those deficits on spouses and partners. Many of these adults with Hfa are undiagnosed and only recognised after years of chaos and confusion in their intimate relationships?

The last neglected area in this lifelong disorder is the spouses of these adults who live isolated, lonely lives because their partner?s circumstances are not truthfully acknowledged by experts?

It is the spouses of those with Hfa who need support, acknowledgement and validation of their real and extreme difficulties caring for their loved one who is hard wired and unable, by the definition of Hfa, to fully participate in an adult intimate relationship.?

heartlessaspergers.com/

Det svåra med aspergare är att de aldrig är villiga att ändra ståndpunkt eller erkänna att de har fel, allt beror på alla andra. Det ligger i sakens natur - de har inte förmågan att se sig själv utifrån och då kan man inte heller rannsaka sina brister.

Det är oerhört krävande och frustrerande att vara i en relation med en aspie, då man mer eller mindre måste ta hand om ett vuxet barn. Att många aspergare är välutbildade och kan ha ett avancerat vokabulär hjälper föga när det kommer till samspelet i ett förhållande. På vissa intellektuella förmågor kan de vara långt framme, men ofta är de lika känslomässigt/mognadsmässigt utvecklade som trettonåringar (med trotssyndrom och egocentriciteten som hör unga tonåringar till.)

Jag uppmanar alla som är tillsammans med aspergare att bryta upp. Aspergaren kan ha lärt sig sociala koder och kutymer på ett mekaniskt sätt, men detta är bara ett spel för gallerierna. De förstår helt enkelt inte varför folk beter sig som de gör, de har bara lärt sig att det är fördelaktigt att "spela med". Många aspergare läser mycket böcker och har ett ålderdomligt språkbruk där alla ideer och maner de ger uttryck för endast är en repris från lästa böcker/filmer.

Jag säger inte att aspies är onda människor, men om man vill ha en relation med sant givande och tagande så gör man klokt i att inte välja en autist som partner. Jag säger samma sak om man har att göra med en psykopat eller narcissist. En hel del som har doktorsgrad inom ämnet (psykologi) hävdar att asperger är en gravare form av narcissism, då aspergare är mer självfokuserade och aldrig kan ta andras perspektiv. Många studier visar att asperger/högfungerande autism och personlighetsstörningar är svåra att skilja från varandra, bla Gillberg har skrivit om detta.

Det är inte ditt fel att du fått en man med asperger på kroken, alla kan ha den oturen. Det viktiga är att du bryter upp, men gör det försiktigt då aspergare kan vara oberäkneliga när de blir kränkta.

Skrivet av Susan Heitler Ph.D
    Dr. Mansour similarly quotes from the ICM-10 listing these features of autism

Self-centeredness; inappropriate to developmental level and cultural expectations
    Poor self-awareness, poor ability to develop remorse or learn from mistakes
    Poor empathy or appreciation of others feelings
    Poor ability to reciprocate emotions.
    Hostile dependency on safe relations.
    Failure to develop emotional relationships appropriate to developmental level and social norms
    Treating people as objects or preferring objects over them 

Again, this list certainly sounds a lot like narcissism.
    www.psychologytoday.com/intl/blog/resolution-not-conflict/201406/do-you-think-narcissism-autistic-spectrum-disorder

Vi måste sprida kunskapen om ohälsosamma förhållanden med högfungerande autister/aspergare. Folk har rätt att få information om hur narcissister fungerar och vad det innebär så att man kan vidta försiktighetsåtgärder, detsamma gäller asperger.

TS sade själv att mycket av informationen stämde in, och eftersom hennes make inte verkar särskilt villig att gå till psykologen tillhandahöll jag information som hon kunde ha nytta av.

Om du och din man är lyckliga så jättebra, jag önskar er all välgång, men många i förhållanden med aspergare känner annorlunda. Jag har pratat med nära hundratalet kvinnor och män som känner sig "kvävda i förhållandet", som aldrig kan tala öppet med sin partner om vad de behöver eftersom de "möts av en vägg av oförståelse/motstånd" och där all ska ske efter aspergarens villkor. Nu har inte alla officiella diagnoser, men majoriteten har faktiskt blivit diagnosticerade senare (efter att förhållandena spruckit) alternativt har det kommit fram att de mörkat sina diagnoser.

Jag förstår att det är känsligt för dig och jag ber om ursäkt för att jag tar upp detta, men det är ett måste. Jag vet att aspergare ofta är på aspiemöten där aspergeridentiteten förstärks än mer och ett slags broderskap/systerskap svetsas samman. Inte sällan är föräldrar öppna med sina barns diagnoser och försöker att höja deras barns diagnos i deras omgivning.

Allt detta är förståeligt, det jag ber om är att få ge råd till de som faktisk är i ohälsosamma relationer pga sin partners diagnos. För asperger innebär faktiskt sociala svårigheter, med att framförallt kunna sätta sig in i hur andra människor tänker och känner. Detta får konsekvenser i ett förhållande. Nu finns det säkert förhållanden som fungerar alldeles utmärkt om man är tillsammans med en narcissist eller aspergare, men det är inte de jag talar om.

Svar på tråden Make elak