• llleeennna

    Han tycker att jag ska bli skyldig han pengar!?

    Jag är 23, han är 30.

    Jag har pluggat och bott i hyresrätt fram till nu utan möjlighet att göra några besparningar.

    Han är sju år äldre, hunnit haft ett välbetalt jobb samt haft ett hus som han betalar av lån på varje månad.

    Nu planerar vi att köpa ett hus tillsammans och då sälja hans hus. Vi har tillsammans renoverat upp hans hus till en försäljning och räknar med att få ca 100 000kr över efter att han betalat av lån osv. Dessa pengar ska gå som handpenning till huset vi ska köpa.

    Jag sa att för att de inte ska bli något trassel om vi någongång går isär så skriver vi på huset att du har betalat 100k mer än mig, så går vi isär och ska sälja så ska han såklart ha mer av eventuella vinsten etc.

    Men nej, han tycker att jag ska betala av han en summa varje månad tills jag tillslut har betalat han 100k!?!?

    Är de här ens logiskt?

  • Svar på tråden Han tycker att jag ska bli skyldig han pengar!?
  • llleeennna

    Kan ju tillägga att jag gav han som ett exempel i min motargumentation:

    Tänk om jag vart rik, eller fått ett stort arv som gjorde att jag kunde betala 3miljoner på vårt hus, medans du bara kunnat bidra med 100.000. Hade du då tyckt att det vart vettigt att du skulle vara skyldig mig 3miljoner som du ska betala mig varje månad trots att jag har det gott ställt och du inte?

    Men det tyckte han inte alls var samma sak eftersom då handlar det om miljoner och inte ?bara? 100.000.

    Plus att jag har slitit med renoveringar av hans hus för att gå så mycket i vinst som möjligt..... grrrr.

  • Anonym (tja)

    Nja... enligt mig ser det väl konstigr ut om du ska betala tillbaka till honom varje månad till du är uppe i 100k. Då tycker kag ditt förslag är bättre. Om ni går isär o säljer får han helt enkelt 100k mer av husets eventuella vinst. Då får han ju tillbaka sina 100k. Fast det kräver såklart att ni båda betalar av lika mycket på lånet för huset. Dock är ekonomi alltid ett känsligt ämne och jag är ingen expert. Så jag ska inte yttra mig för mycket om saken.

  • Shoegal81

    Märkligt, varför skulle du betala hela insatsen? Skulle förstå hans förslag lite bättre om han hade föreslgit 50000. Men även det låter konstigt, när jag och min nuvarande man köpte vår första lägenhet som sambos gick jag in med 100000 mer, då skrev vi ett kontrakt att jag skulle få tillbaka dessa pengar vid eventuell separation/försäljning.

  • annabellelee
    Shoegal81 skrev 2018-08-13 03:06:13 följande:

    Märkligt, varför skulle du betala hela insatsen? Skulle förstå hans förslag lite bättre om han hade föreslgit 50000. Men även det låter konstigt, när jag och min nuvarande man köpte vår första lägenhet som sambos gick jag in med 100000 mer, då skrev vi ett kontrakt att jag skulle få tillbaka dessa pengar vid eventuell separation/försäljning.


    Håller helt med! Ska du bli skyldig blir det 50 000 kr, men ditt förslag är mer rimligt.
  • Anonym (mmm)

    När vi köpte hus och min man hade sålt sitt gamla hus och då fått loss pengar till handpenningen, skrev vi en skuldsedel. Vi äger huset 5/50 och vi står på lånen 50/50. 
    På skuldsedeln står att om vi säljer huset ska jag betala halva handpenningen till honom. Om vi tex skulle skilja oss, så ska han då få de pengarna (halva summan). Givetvis helt rätt.

    Innan vi köpte huset frågade jag förstås honom hur han såg på att lägga hela handpenningen själv (jag hade bott i hyreslgh innan och hade inte så mkt pengar sparade) och fick då svaret: "Självklart gör jag det. Det är ju vårt gemensamma hem, vi älskar varandra och planerar att leva resten av vårt liv tillsammans. Så länge vi bor tillsammans spelar det ju ingen roll och skulle vi dö - så spelar det ju heller ingen roll" 

    Vad säger din sambo om du lägger fram det så? Om han ändå då bara "tjatar" om pengarna så är det väl rätt uppenbart att han väldigt mycket tänker på de där pengarna och inte ser att det min man sa till mig, stämmer - inget spelar ju roll så länge man bor tillsammans och det är väl ändå planen?

  • Jamesdio

    Det kan vara logiskt att ni skriver ett skuldbrev, men det är ju 50000 kr som du i såfall är skyldig, inte 100000. Och du bör ju få ner skulden lite eftersom du har vad jag förstår bidragit till renoveringen.

    Men ni måste också de detta i ljuset av hur ni har tänkt att eran gemensamma ekonomi ska se ut. Han tjänar mer vad jag förstår, men ska ni ändå dela allt gemensamt på hälften? Plus att du ska betala av till honom under några år? ska han leva lyxigt och du fattigt eller har han tänkt bjuda dig på guldkan? Eller ska du fortsätta bli skyldig? Vad gör ni om ni skaffar barn? Osv....

  • PH76

    Som ovanstående precis påpekat, om du betalar av hans 100k så är det du som betalt mest. Du ska ge honom 50k, då har ni betalt lika mycket.

  • FuckGoggleAskMe

    Han har alltså betalat 100 k och du inget. Han vill att du betalar av din del snarast. Tja, när du betalat in 100k också, är ni kvitt.

  • llleeennna

    Haha ja det där med att det faktiskt ?bara? är 50k har jag inte ens tänk på..

    men känner vilket fall, oavsett om det här handlar om tusen, hundratusen eller en miljon kronor att det är ett helt orimligt resonemang att han ska gå runt och störa sig på att han betalat mer..

    det hade lika gärna kunnat vara åt andra hållet, att det vart jag som kunde gå in med handpenning och inte han. Huset hade vart lika mycket hans som mitt för de.

    I övrigt med lån, hushåll osv har vi planerat som så att 50% av vår lön går till vårt gemensamma konto. Eftersom jag tycker att tjänar man mer så betalar man mer.

    Jag väljer inte att tjäna mindre och 50% av min lön svider lika mycket för mig som 50% av hans gör för honom, oavsett om summorna är olika. Så får den lön som man har kvar på kontot gå till sina privata lån och hobbies.

  • llleeennna

    Det han menar är att vi ska leva efter tanken att det aldrig tar slut mellan oss.

    Då blir det heller aldrig någon husförsäljning där han får tillbaka sina pengar utan han kommer då alltid att ha betalat mer än mig.

    Och ja, det låter väl på så sätt vettigt men samtidigt känns det ju konstigt att jag ska betala honom varje månad tills jag är ikapp.

Svar på tråden Han tycker att jag ska bli skyldig han pengar!?