• Alexi

Hur mycket i månadspeng till 7åring?

Jag fattar inte varför många barn ska betala sitt lördagsgodis? Det är en helt obegriplig koppling, varför just godiset? Betalar de glassen på utflykten, kakan till fikat, efterrätten också? Om inte, varför godiset?

För övrigt införde vi veckopeng när dottern var typ 7 år men vi kommer aldrig ihåg att ge dem veckopeng och de har inte behov av pengar så det är gemensam glömska...

• Alexi
    mammalovis skrev 2018-08-15 20:52:31 följande:
    Vi har inte kommit till skott med veckopeng ännu, men jag har funderat länge. Hur gör ni med syskon? Systern är 5 år och hon skulle ju inte förstå varför systern ska kunna köpa mer/dyrare saker.
    Fast det får man ju då förklara, att när man är en viss ålder så får man veckopeng. Att när systern är sju kommer hon också få det.

Vi har två år mellan barnen och det var inga konstigheter att börja med veckopeng till äldsta. Precis som att äldsta fick en mobil.
  • Alexi
    asdfgh skrev 2018-08-15 21:34:09 följande:
    Det handlar inte om att barnet betalar sitt godis, vi betalar godiset även om det så kostar 35kr (har hänt) utan att det finns en möjlighet att i dagsläget fördubbla sin veckopeng genom att välja bort godis. Godis är ju inte direkt nyttigt så om barnen skippar det en del helger för att kunna köpa en tidning eller för att snabbare spara ihop till ett legobygge så ser jag inte direkt problemet..

Glass, fika, efterrätt betalar vi men försöker att inte gå till överdrift.
    Vi har inte lördagsgodis alls, så det är inte så jag försvarar lördagsgodis, jag har bara läst att många har det där upplägget och jag har aldrig fattat poängen.
Svar på tråden Hur mycket i månadspeng till 7åring?