Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Skattesystemet - anonyma svar

Anonym (Bengt) skrev 2018-08-14 08:42:44 följande:

Ser vi på heleheten så har Sverige rätt låg skatt, om man jämför med andra länder i västeuropa. Vi betalar inte heller sjukförsäkringar och inga skolavgifter.

Alternativet hade varit skattehöjningar för de som tjänar mindre. De senaste tio åren har skatten sänkts för de som tjänar mer och legat still för de som har låga inkomster. De som tjänar mer får oftast andra skattelättnader, ränteavdrag på huslån, RUT-avdrag, ROT avdrag med mera. 

Fast det stämmer inte alls, de lågavlönade har fått lika mycket del av skattesänkningarna som höginkomsttagarna.
    Gå in på vilken skattetabell som helst och jämför den kolumnen längst till höger med kolumn ett, Den till höger är helt utan jobbskatteavdrag, den till vänster är med jobbskatteavdrag.

Ränteavdrag för lån får alla oavsett inkomst, RUT kan alla använda (vet flera pensionärer som använder det istället för hemtjänsten, ofta billigare och de får styra själva över vad de vill ha gjort).

Alltså vi lever idag år 2018, inte 1988. 1988 gjorde, speciellt ränteavdragen, massor på skatten, speciellt om du tjänar bra.

Ska det var lite effekt för är det för de som tjänar över brytpunkten för statlig skatt och det innebär i såfall att de kan hamna under brytpunkten

Idag när man deklarerar så är det knappt värt att leta efter räntor etc, för det gör ingen större skillnad, 1988 så var det verkligen annorlunda.

• sextiotalist
    Anonym (civing) skrev 2018-08-13 22:25:35 följande:

Ja, jag tycker det är positivt med progressiv skatt. För varje tusenlapp man tjänar kommer man fortfarande få mer pengar. Alternativet vore platt skatt, som drabbar låginkomsttagare hårt. Det går ingen nöd på mig, även om jag i dagsläget bara är medelinkomsttagare (35k brutto).

Det är inte bara Sverige, utan många andra länder som har progressiv skatt. Om jag har synpunkter på något skulle det kanske vara att beskatta kapital, energi och konsumtion hårdare och arbete mindre.

Du tjänar för lite för att ha progressiv skatt. Förvisso får man ut mer pengar vid ett lönelyft om man är över brytpunkten. men ett lönelyft ger inte så mycket längre.
  • sextiotalist
    Anonym (civing) skrev 2018-08-14 09:05:32 följande:
    Ja, jag vet att jag tjänar för lite. Är relativt färsk och har bara jobbat två år. Däremot tycker jag fortfarande att det är principiellt bra med progressiv skatt.
    Det märks att du inte var med när alla hade progressiv skatt, nu är det tack och lov inte de flesta som har det.
    Nej, jag är inte alls förtjust i progressiv skatt, även om det numera är betydligt bättre än det var för 30 år sedan.

Nackdelen med progressiv skatt är att det gör att de som drabbas blir mer intresserade av att skatteplanera, även skattefuska. Det lönar sig mer när det är progressiv skatt eftersom avdragen ger större effekt.
  • sextiotalist
    Anonym (civing) skrev 2018-08-14 09:19:45 följande:
    Alla kan använda RUT, min mormor använde det. Men om man ser till vilka som statistiskt sett använder ROT/RUT används det i högre utsträckning ju mer man tjänar. De som tjänar mycket får tillbaka en större andel av pengarna, och en större andel av de som tjänar mer nyttjar ROT än de som har en genomsnittlig inkomst.

Ex.: För 2016 var skattelättnaden för ROT nästan 9 miljarder. Över hälften gick till de som har en taxerad årsinkomst över 360 000, medan medianinkomsten var 310 000. Av de som tjänade över en miljon nyttjade 42% ROT, medan av de som tjänade 280-320 000 nyttjade 12% ROT.
    På samma sätt som de som tjänar mer har råd att åka på fler resor. Dvs det är för att de har mer pengar.
    Däremot vad som har hänt med RUT är att de som verkligen inte hade råd med städhjälp innan har faktiskt råd med det numera.
    Sedan tror jag det är en annan sak som styr mer, att många med lägre inkomst helt enkelt är mindre bekväma med att ta hjälp och att det även är en generationsfråga.
  • sextiotalist
    Panke skrev 2018-08-14 14:20:22 följande:

Jag ligger över brytpunkten och betalar alltså statlig skatt. Tycker inte det känns orättvist.

Tidigare jobbade jag utomlands och hade då mindre över i plånboken, netto. Skatten var lägre men det tillkom obligatoriska avgifter för sjukförsäkring mm som täcks av skatter och arbetsgivaravgifter här. Så det bör man tänka på när man jämför skatter.

Jag blir inte heller upprörd, konstaterar bara att löneökningen ger inte så mycket mer i plånboken. Vi har låg inkomstskatt i Sverige.
    Däremot är jag medveten om att den progressiva skatten gör att man kanske gör andra val, att man kanske tar ledigt istället för att få ersättningen i pengar t.ex
  • sextiotalist
    Anonym (Höginkomsttagare) skrev 2018-08-14 23:29:08 följande:

Utveckla! Verkar inte särskilt troligt...

Du och jag har jobbskatteavdrag, vilket inte en sjukpensionär har.

Så det stämmer, procentuellt så betalar han/hon mer skatt.
  • sextiotalist
    Anonym (Höginkomsttagare) skrev 2018-08-15 07:14:29 följande:
    Jag betalar knappa 60% i marginalskatt, en sjukpensionär betalar kanske 31% i skatt. Förklara igen hur sjukpensionären kan tro att denna betalar mest i procentuell skatt?
    För det första så ska du skilja mellan marginalskatt och total skatt. Nu råkar du tillhöra de få procenten i Sverige som har en så hög marginalskatt, så ditt totala skatt ligger kring 35-36% men sjukpensionären har kring 32% (den skattetabellen jag tittade på), så ja, just du har det. Sedan misstänker jag att du har en del avdrag som gör att din totala skatt sjunker
    Jag har det inte, trots att jag betalar statlig skatt så har jag en total skatt på knappt 27%.
    Jag förutsatte att du tillhörde den stora majoriteten och inte den lilla klick som tjänar närmare 60 000 i månanden.
  • sextiotalist
    Anonym (Höginkomsttagare) skrev 2018-08-15 09:12:34 följande:
    Om man skriver att man betalar mest i procentuell skatt kanske man skall kunna backa upp det. Klart man betalar mest i skatt om man räknar bort alla som betalar mer.

32% är ju sjukpensionärens marginalskatt, även om den slutliga snittskatten inte sjunker så mycket så ligger den säkert på under 30% iaf. Även om det är mycket för sjukpensionären så betalar de knappas mest i skatt av alla.
    Du betalar ju mer i kronor och ören.
    Backa upp? du behöver bara titta i skattetabellerna, så får du svart på vitt hur mycket man betalar i skatt.
    Marginalskatt är den skatt som ökas eller minskas vid en inkomständring. Egentligen är den effekt av förändringar av inkomsten.

Så en sjukpensionär som inte får några förändringar i sin inkomst har ingen marginalskatt. Marginalskatten är INTE 32% för en som har t.ex sjukpension. En sjukpensionär kan ha skatteavdrag enligt skattetabell 28 eller 36, eller allt däremellan (vilket ger en skillnad på faktiskt skatt)

Nej, det betalar inte mest skatt, men de betalar procentuellt högre skatt än vad en med medelinkomst gör och procentuellt mer även av oss som passerar gränsen där den progressiva skatten slår in. Men självklart, beloppet är ju lägre
Svar på tråden Skattesystemet - anonyma svar