• Anonym (undrande)

föräldrar till barn med funktionsvariationer - fråga till er

Denna fråga riktas till er föräldrar som har barn med funktionsvariationer som har varit synliga redan vid födseln.

Det här förstår jag: att det är dubbla känslor inför att få ett barn med någon form av funktionsvariation. Givetvis kärleken till barnet, tacksamheten, men också en oro för hur livet kommer att gestalta sig, både för barnet och hela familjen. Jag förstår också att t ex downs syndrom är jämförelsevis "enkelt" och att det finns betydligt svårare funktionsvariationer som kan drabba ett barn. Men jag har ingen personlig erfarenhet av det.

När man kommer hem från BB med ett barn som vid födseln visade sig ha downs eller någon annan uppenbar funktionsvariation - vilket bemötande önskar man få från omgivningen? Ska man bara gratulera och inte låtsas om syndromet, eller ska man ställa frågor? Vad är ett bra bemötande från omgivningen, och vad är ett korkat bemötande? Berätta gärna om dina erfarenheter och upplevelser av dem. Vad har gjort dig extra glad eller ledsen eller förbannad.

Om jag har råkat formulera mig klumpigt redan i trådstarten ber jag om ursäkt. Jag vill verkligen lära mig och förstå, för att undvika klavertramp.

• Svar på tråden föräldrar till barn med funktionsvariationer - fråga till er
  • Anonym (Syster)

Nu är inte jag förälder, men jag är syster till en kille med Downs syndrom.

Jag var 10 när han kom hem och mina föräldrar förklarade läget att han har ett funktionsnedsättning.

På detta svarade jag "Jaha, han är ju ändå min bror".

Och det är väl lite där hela familjen har haft ribban. Har folk varit nyfikna och undrat så har vi förklarat, har folk varit nedlåtande har vi gett dem fingret och gått vidare med vårt liv.

Min bror är världens bästa kille och han är precis lika speciell som min andra bror utan downs.

Nu i sommar tog han studenten och fick stipendium, vill lova att det inte fanns en stoltare storasyster än jag.

Det jag lite vill mena på är att man inte behöver göra en stor grej av det hela. Min bror har ett normalt liv som vilka andra barn/unga vuxna som helst.

• Anonym (Nya)
    Salmiakk skrev 2018-08-14 14:14:10 följande:

Vad menar du med "funktionsvarianter"?? Snacka om kränkande!

Det är det nya sättet att säga funktionsnedsättning.

Man ska inte de olika olikheter i människor som en nedsättning utan som en variation.

Själv tycker jag att det är ett väldigt bra sätt att uttrycka att alla är olika och har olika variationer, ser inte det kränkande i det.
  • Anonym (Funktionsnedsatt)
    Anonym (Nya) skrev 2018-08-14 15:32:34 följande:

Det är det nya sättet att säga funktionsnedsättning.

Man ska inte de olika olikheter i människor som en nedsättning utan som en variation.

Själv tycker jag att det är ett väldigt bra sätt att uttrycka att alla är olika och har olika variationer, ser inte det kränkande i det.

Det är det nya trams-ordet. I min familj är vi flera med funktionsnedsättningar, osynliga, så det är ju inte oss du vänder dig till, men snälla sluta med det där ordet. Det är antingen "klapp på huvudet" eller "asförbannad mamma som vill att barn med Downs ska ha matte i vanlig klass" över det uttrycket.
    Anonym (Funktionsnedsatt) skrev 2018-08-14 15:40:37 följande:

Det är det nya trams-ordet. I min familj är vi flera med funktionsnedsättningar, osynliga, så det är ju inte oss du vänder dig till, men snälla sluta med det där ordet. Det är antingen "klapp på huvudet" eller "asförbannad mamma som vill att barn med Downs ska ha matte i vanlig klass" över det uttrycket.

Ursäkta att jag misstog dig för TS, men så tråkigt uttryck.
  • Anonym (Nya)

Det är det jag använder och kommer fortsätta med det. Jobbar med personer med ?osynliga? funktionsvariationer, inget där som tycket det är klapp på huvudet eller dylikt, så jo, använder det till ?er? med.

Tycker det är ett personligt val, kalla det för funktionsnedsättning du, så kallar jag det för funktionsvariation.
  • elin1989

Och andra tycker att funktionsvariation är ett bättre ord än funktionshinder/funktionsnedsättning. Jag tycker också att det känns lite krystat men det används ju för att vara så inkluderande som möjligt. Och du är väl inte talesperson för hela gruppen funktionshindrade?
  • annabellelee

Men herregud. Som icke funktionsvarierad/funktionsnedsatt/handikappad/whatever är det otroligt jobbigt att inte kunna använda något ord överhuvudtaget utan att jag trampar någon på tårna. Säger jag x blir vissa kränkta, säger jag y blir andra kränkta. Kan man inte bara se till avsikten? Ts vill inte såra någon, och använder ordet för att INTE såra någon.
    Anonym (Nya) skrev 2018-08-14 15:47:40 följande:

Det är det jag använder och kommer fortsätta med det. Jobbar med personer med ?osynliga? funktionsvariationer, inget där som tycket det är klapp på huvudet eller dylikt, så jo, använder det till ?er? med.

Tycker det är ett personligt val, kalla det för funktionsnedsättning du, så kallar jag det för funktionsvariation.

Så "duktig" du är. Jag kallar en spade för en spade.
    elin1989 skrev 2018-08-14 15:47:55 följande:

Och andra tycker att funktionsvariation är ett bättre ord än funktionshinder/funktionsnedsättning. Jag tycker också att det känns lite krystat men det används ju för att vara så inkluderande som möjligt. Och du är väl inte talesperson för hela gruppen funktionshindrade?

Jag yttrar mig. Hört talas om åsikter? Din exkluderingsrädsla är snarare nedsättande. Personer som gillar det här ordet och själv har en nedsättning brukar vara väldigt ivriga efter samhällsinsatser samtidigt som de lider av svårigheter med självaccept.
Svar på tråden föräldrar till barn med funktionsvariationer - fråga till er