• Anonym (Ts)

    Är dagens ungdomar mer osäkra i arbetslivet än tidigare?

    Läser en annan tråd om sommarjobbande ungdomar som inte vågar fatta beslut utan att fråga chefen.

    Samma sak hände mig när vi i våras var på Stockholmsmässan. Vi stod i kön till caféet, det var lång kö och hände ingenting. Vi bad vänligt om en kassa till (på något sätt, jag kommer inte ihåg detaljerna) men fick till svar att det inte gick för chefen var inte där så de kunde inte bestämma det.

    Jag och min släkting blev rätt paffa över svaret och min släkting (som är 55 år och erfaren chef) konstaterade efteråt att det är jättemånga yngre i arbetslivet (som man möter i branscher där många ungdomar jobbar) har oerhört svårt att våga tänka själva, fatta beslut, göra en rimlighetsbedömning, behöver fråga chefen om allt. Och hon upplevde att detta var en skillnad mot tidigare.

    Är det skillnad mot tidigare generationer?

  • Svar på tråden Är dagens ungdomar mer osäkra i arbetslivet än tidigare?
  • Anonym (Ledare)

    Jag har en ganska omfattande erfarenhet ifrån detaljhandel och skulle nog hävda motsatsen. Upplever att dagens ungdomar är fokuserade, sociala och beredda på att ta initiativ på ett sätt som saknar motstycke.

    De vet att de fått ärva en värld som är ganska risig på många sätt där efterkrigstidens landvinningar bytts mot försämringar och miljöfrågorna kräver egenansvar.

  • Anonym (Tja)

    Diskuterade detta med en kompis tidigare i år. Han hoppade av en chefstjänst mycket för att han tröttnade på att behöva tala om för ungdomar (90-talister) att man inte bara kan gå hem från jobbet när man vill, att man måste ringa och berätta att man inte kommer till jobbet om man är sjuk, att man inte ska vara full på jobbet etc etc. Detta problem hade han inte med äldre medarbetare.

  • Anonym (Liknande)
    Anonym (Tja) skrev 2018-08-15 10:08:59 följande:

    Diskuterade detta med en kompis tidigare i år. Han hoppade av en chefstjänst mycket för att han tröttnade på att behöva tala om för ungdomar (90-talister) att man inte bara kan gå hem från jobbet när man vill, att man måste ringa och berätta att man inte kommer till jobbet om man är sjuk, att man inte ska vara full på jobbet etc etc. Detta problem hade han inte med äldre medarbetare.


    Har oxå en mer ledande position och jag blir allvarligt talat så TRÖTT på 90-talister och yngre.

    Helt plötsligt en dag dyker dom inte upp, man ringer oxh smsar utan svar, två dagar senare skickar dom ett sms där dom skriver att dom slutat. Say What?!?! Och nån är hemma för den är lite snuvig!? Själv stod jag och jobbade med både feber och halsfluss (när det inte smittade såklart) då jag kände ett ansvar gentemot min chef samt mina stamkunder. Dagens ungdomar är lata och ger upp alldeles för lätt! Tråkigt nog...
  • Anonym (Ledare)
    Anonym (Liknande) skrev 2018-08-15 10:44:03 följande:

    Har oxå en mer ledande position och jag blir allvarligt talat så TRÖTT på 90-talister och yngre.

    Helt plötsligt en dag dyker dom inte upp, man ringer oxh smsar utan svar, två dagar senare skickar dom ett sms där dom skriver att dom slutat. Say What?!?! Och nån är hemma för den är lite snuvig!? Själv stod jag och jobbade med både feber och halsfluss (när det inte smittade såklart) då jag kände ett ansvar gentemot min chef samt mina stamkunder. Dagens ungdomar är lata och ger upp alldeles för lätt! Tråkigt nog...


    Jag känner inte alls igen det ni beskriver. Snarare något min egen generation stod för på 80-talet när det inte fanns karensdag.
  • Anonym (Hu)

    Dagens unga är den mest curlade generationen hittills i modern tid så svar ja. Talande är att det inte är dom själva som försvarar sig som förr i tiden utan det är deras FÖRÄLDRAR som sitter på forumet och ilsket försvarar sina vuxna barn ;D

    Problemet är dock inte när dom frågar chefen hela tiden, problemet är när dom tar egna beslut, det är då allt går åt helvete. Som när dom i egenskap av ordningspoliser istället för att vänta på insatsstyrkan avrättar en kille med Downs syndrom, när dom på postutlämningsställe kräver att hundar ska skriva under och lämna tassavtryck för att matte ska hämta ut paket osv.

    Jag vill inte bli sjuk och hamna i händerna på ett team 90-talister.

  • Anonym (Hu)
    Anonym (Ledare) skrev 2018-08-15 10:48:27 följande:

    Jag känner inte alls igen det ni beskriver. Snarare något min egen generation stod för på 80-talet när det inte fanns karensdag.


    Tror snarare att du är en av dom anställda 90-talisterna alternativt har vuxna barn i den åldern...
  • Anonym (qwerty)

    Kan det inte vara så enkelt att en vanlig personal inte har befogenhet att fysiskt öppna en till kassa?
    På min tid var man tvungen att ha både kort och kod för att öppna en till kassa, och det var bara ansvariga som hade tillgång till detta.
    Det kan ju också vara så att de inte hade tillräckligt med personal och var tvungen att ringa in någon. Det är också bara en ansvarig som kan göra.

    Och ja, det har i alla tider varit skillnad mot tidigare generationer. Till och med på Platons tid var ungdomar odrägliga, lata och oförmögna att ta egna initiativ.

  • sextiotalist
    Anonym (Hu) skrev 2018-08-15 10:51:54 följande:
    Tror snarare att du är en av dom anställda 90-talisterna alternativt har vuxna barn i den åldern...

    Och här kom minimeringen.


    Jag har också en son som är född på 90-talet, han pluggar nu, så det dröjer innan han kommer ut i arbetslivet (om man inte räknar ett år i militären som arbetsliv).

    Men min erfarenhet är att de 90-talister som vi har på vår arbetsplats är väldigt duktiga, framåt, kan absolut ta egna initiativ. Men å andra sidan, det kan vara så att våran chef har tagit de bästa ;).
    En har redan blivit chef, en annan är uppdragsledare och biträdande ombud (får ta egna beslut upp till en miljon kronor), en tredje är också uppdragsledare med viss ombudsbefogenheter. Sedan finns det flera duktiga konsulter som.

    Självklart kan jag inte svara för alla de som är födda på 90-talet, men de jag träffat har varit precis lika duktiga som de som är födda på 70-talet, 80-talet etc (dvs jag tycker även de som är födda på 70-talet och 80-talet är duktiga), men självklart har de, generellt, olika styrkor och svagheter som är präglade under den tid de är uppvuxna.

  • sextiotalist
    Anonym (qwerty) skrev 2018-08-15 10:57:12 följande:

    Kan det inte vara så enkelt att en vanlig personal inte har befogenhet att fysiskt öppna en till kassa?
    På min tid var man tvungen att ha både kort och kod för att öppna en till kassa, och det var bara ansvariga som hade tillgång till detta.
    Det kan ju också vara så att de inte hade tillräckligt med personal och var tvungen att ringa in någon. Det är också bara en ansvarig som kan göra.

    Och ja, det har i alla tider varit skillnad mot tidigare generationer. Till och med på Platons tid var ungdomar odrägliga, lata och oförmögna att ta egna initiativ.


    När jag arbetade på systembolaget under 80-talet så var det butikschefen som öppnade kassan.
  • Anonym (Ledare)
    Anonym (Hu) skrev 2018-08-15 10:51:54 följande:

    Tror snarare att du är en av dom anställda 90-talisterna alternativt har vuxna barn i den åldern...


    Jag är född på 60-talet och har barn födda på 2000-talet.
Svar på tråden Är dagens ungdomar mer osäkra i arbetslivet än tidigare?