Inlägg från: Amla07 |Visa alla inlägg
  • Amla07

Vad gör jag för fel? Barn som inte leker

Så små barn kan inte leka själva. Möjligen att 4-åringen kan kladda med lera eller trolldeg en stund men en 1,5- åring behöver ju konstant övervakning (en aktiv 4-åring också). Enda sättet för mig att inte bli arg och irriterad är att gilla läget och lägga ner alla tankar på att få något vettigt gjort hemma när de är vakna. Umgås med dem istället, det är bara 2-3 år till som de är så här beroende av dig. Satsa istället på att aktivera dem ordentligt så att du tröttar ut dem men också upplever något, helst utomhus. Se till att de får kvällsmat vid 17.30, därefter dusch/bad. Då somnar de vid 18.30-19 och resten av kvällen har du egentid... (städa tvätta, jag vet...).

• Amla07
    Cissi201616 skrev 2018-08-16 16:28:08 följande:

Jag badar dem varje kväll och de får middag vid 17:30 men nattningarna är inte lätta och de lägger sig gärna sent. Eller rättare sagt nattningarna tar tid :(

Förstår! Då är det kanske nattningstips du behöver? Är själv ingen expert på området, ligger själv bredvid och somnar ofta också och får väldigt lite egentid. Har dock blivit bättre på att inte somna sedan jag fick ok från ungarna på att surfa på mobilen efter sagostunden. Äldsta gillar att jag är vaken när hon somnar, och jag lyckas hålla mig vaken oftare. Men det är kanske inte att rekommendera med en liten 1,5-åring.
Svar på tråden Vad gör jag för fel? Barn som inte leker