• Äldre 18 Aug 08:06
    7720 visningar
    17 svar
    17
    7720

    Stort huvudomfång

    Hej!

    Hur stort huvudomfång har era 5 månaders (eller hade vid 5 månader)? Och hur stort var det vid födseln?

    Min son hade nu vid 5 månader 46,4 i huvudomfång!! Vid födseln var det 38. Bvc sa inget när vi var där mer än han låg på medel på vikt och längd och på den höga kurvan på huvudomfånget. När jag kom hem fyllde jag själv i kurvan på ett diagram och då har det ju hoppat 3 streck upp från födseln och ligger nu ÖVER kurvan?

    Är orolig för vattenskalle nu såklart, dock har han inga andra symtom förutom att han har ganska svårt fortfarande att lyfta huvudet när han ligger på mage (men är nog mest vårt fel, har inte haft han på mage mycket alls....)

    Men som sagt, hur stort huvudomfång har era barn vid 5 månader?!

  • Svar på tråden Stort huvudomfång
  • Äldre 18 Aug 08:40
    #1

    födsen 38 
    5 mån 45,5

  • Äldre 18 Aug 08:49
    #2

    Hej! Har en son med vattenskalle. När ett barn korsar tre tillväxtkurvor så ska BVC remittera till sjukhus för att kolla upp det med ultraljud. Gå tillbaka och kräv en remiss! Min son hade inga symptom bortsett från att huvudet växte. Läkaren på BVC var säker på att ?det inte var nåt? men det var det ju och blev som tur var upptäckt. Vet hur det känns att gå med den oron! Lycka till.

  • Äldre 18 Aug 09:02
    #3

    45,7 vid 5 mån, 39 vid 0 mån.

    Det syns tydligt att hon hade ett jättehuvud jämfört med andra bebisar (jag som är van tycker förstås att andra har små istället!). Inget som kollats upp så tror hon är under gränsen ändå? Har ni stora huvuden i släkten? Vi har minst 3 personer med stora huvuden där det inte var ngt konstigt. Inget bvc frågat om men det lugnar mig att veta.

    Min tjej lyfte också huvudet jättesent och avskydde magläge. Tror det var för hennes huvud var så tungt. Men till slut gjorde hon ju det men flera mån senare än storebror som har normalstort huvud.

  • Äldre 18 Aug 15:47
    #4

    Barn ett, 34,5 vid födsel och 42,9 vid fem mån.

    Barn två, 35 vid födsel och 42 vid fem mån.

  • Äldre 18 Aug 18:49
    #5
    daimstrut skrev 2018-08-18 08:49:41 följande:

    Hej! Har en son med vattenskalle. När ett barn korsar tre tillväxtkurvor så ska BVC remittera till sjukhus för att kolla upp det med ultraljud. Gå tillbaka och kräv en remiss! Min son hade inga symptom bortsett från att huvudet växte. Läkaren på BVC var säker på att ?det inte var nåt? men det var det ju och blev som tur var upptäckt. Vet hur det känns att gå med den oron! Lycka till.


    Ja jag hörde av mig till bvc och hon skulle visa kurvan för barnläkaren på måndag. Men konstigt att hon inte kommenterade det själv tycker jag.. ändå hon som är bvc-sköterska, inte jag... :/

    Hur gick det för din son?
  • Äldre 18 Aug 18:53
    #6

    [quote=78975945][quote-nick]Meriall skrev 2018-08-18 09:02:21 följande:[/quote-nick]45,7 vid 5 mån, 39 vid 0 mån.

    Det syns tydligt att hon hade ett jättehuvud jämfört med andra bebisar (jag som är van tycker förstås att andra har små istället!). Inget som kollats upp så tror hon är under gränsen ändå? Har ni stora huvuden i släkten? Vi har minst 3 personer med stora huvuden där det inte var ngt konstigt. Inget bvc frågat om men det lugnar mig att veta.

    Min tjej lyfte också huvudet jättesent och avskydde magläge. Tror det var för hennes huvud var så tungt. Men till slut gjorde hon ju det men flera mån senare än storebror so

    m har normalstort huvud.[/quote/]

    Okej! Ja alltså jag tycker både min sambo och min sambos pappa har stora huvuden faktiskt! Och höga pannor!

    Ja min dotter lyfte också huvudet ganska sent trots normalstort huvud (också vårt fel.....)

  • Äldre 18 Aug 18:55
    #7

    Några fler barn med stora huvudomfång?!

  • Äldre 18 Aug 19:27
    #8

    Det går bra med min son. Han har en shunt som dränerar spinalvätska från hjärnan. Den syns knappt nu när han har hår. Han har inga problem alls och är som vilken sjuåring som helst så länge shunten fungerar men har haft en del jobbiga väldigt akuta episoder på sjukhus när den har gått tätt. Bra att läkaren skulle titta på det så hoppas jag att din son bara har stort huvud.

  • Äldre 18 Aug 19:36
    #9

    Okej! Det syns inget konstigt eller märks något på utvecklingen?

  • Äldre 19 Aug 18:36
    #10

    OJ!!! Jag har nog använt fel mått-tabell. Dom tre snäppen han hoppat över var på en kurva som har 9 streck, bvc's kurva har totalt 7 streck. Så enligt bvc's kurva lär han inte hoppat över 3 streck....... känner mig lite lugnare nu!!


    daimstrut skrev 2018-08-18 19:27:43 följande:

    Det går bra med min son. Han har en shunt som dränerar spinalvätska från hjärnan. Den syns knappt nu när han har hår. Han har inga problem alls och är som vilken sjuåring som helst så länge shunten fungerar men har haft en del jobbiga väldigt akuta episoder på sjukhus när den har gått tätt. Bra att läkaren skulle titta på det så hoppas jag att din son bara har stort huvud.


    OJ!!! Jag har nog använt fel mått-tabell. Dom tre snäppen han hoppat över var på en kurva som har 9 streck, bvc's kurva har totalt 7 streck. Så enligt bvc's kurva lär han inte hoppat över 3 streck....... känner mig lite lugnare nu!!
  • Äldre 19 Aug 19:18
    #11

    Min som hade vid födsel 33 cm sedan 9 dagar senare 37.7 och vid 5 månader 45.6.

    En sköterska började prata om vattenskalle när han hade gått från 33 till 37.7 på nio dagar och då gick jag till en annan för att få höra vad hon sade och fock samtidigt träffa läkaren och de sade efter kontroller och att ha sett på bilder från BB att han ej hade vattenskalle.

    De sa sedan att den första sköterskan skulle inte nämnt det för mig för det är upp till läkaren att nämna det vid en kontroll osv. Så det kan ju vara oxå så att dom är försiktiga att nämna sånt som kan skapa oro innan det kan bli riktiga koller osv. Det är enkla koller dom gör på BVC för vattenskalle till en början så kolla där och sedan tror dom annat så skickar dom er vidare eller skickar vidare för att lugna er föräldrar vilket är så bra att de kan göra det! Lycka till!

  • Äldre 20 Aug 14:15
    #12
    MorTillTheo skrev 2018-08-19 19:18:43 följande:

    Min som hade vid födsel 33 cm sedan 9 dagar senare 37.7 och vid 5 månader 45.6.

    En sköterska började prata om vattenskalle när han hade gått från 33 till 37.7 på nio dagar och då gick jag till en annan för att få höra vad hon sade och fock samtidigt träffa läkaren och de sade efter kontroller och att ha sett på bilder från BB att han ej hade vattenskalle.

    De sa sedan att den första sköterskan skulle inte nämnt det för mig för det är upp till läkaren att nämna det vid en kontroll osv. Så det kan ju vara oxå så att dom är försiktiga att nämna sånt som kan skapa oro innan det kan bli riktiga koller osv. Det är enkla koller dom gör på BVC för vattenskalle till en början så kolla där och sedan tror dom annat så skickar dom er vidare eller skickar vidare för att lugna er föräldrar vilket är så bra att de kan göra det! Lycka till!


    Tack för svar! Vi ska träffa läkaren på onsdag ändå för säkerhets skull! Min son heter också Theo förresten! :)
  • Äldre 20 Aug 15:47
    #13
    daimstrut skrev 2018-08-18 19:27:43 följande:

    Det går bra med min son. Han har en shunt som dränerar spinalvätska från hjärnan. Den syns knappt nu när han har hår. Han har inga problem alls och är som vilken sjuåring som helst så länge shunten fungerar men har haft en del jobbiga väldigt akuta episoder på sjukhus när den har gått tätt. Bra att läkaren skulle titta på det så hoppas jag att din son bara har stort huvud.


    Får jag fråga dig - vad hade din son för symptom när shunten strullade? Har läkare hittat orsaken till HC? Jag har en dotter som blir 8 i november och också fick sin shunt när hon var 4 mån. Inte haft problem med den under alla år, men på sistone händer nåt konstigt som ingen läkare kan sätta finger påSkrikandes
  • Äldre 20 Aug 17:26
    #14
    Louisejp skrev 2018-08-20 14:15:10 följande:

    Tack för svar! Vi ska träffa läkaren på onsdag ändå för säkerhets skull! Min son heter också Theo förresten! :)


    Vad skönt att ni får göra det:D det är ju alltid skönt med en bekräftelse:)

    Vad roligt med namnet! Vilket sammanträffande!:D

    Lycka till på onsdag!
  • Äldre 20 Aug 20:18
    #15
    brallison skrev 2018-08-20 15:47:40 följande:

    Får jag fråga dig - vad hade din son för symptom när shunten strullade? Har läkare hittat orsaken till HC? Jag har en dotter som blir 8 i november och också fick sin shunt när hon var 4 mån. Inte haft problem med den under alla år, men på sistone händer nåt konstigt som ingen läkare kan sätta finger på


    Akut huvudvärk, ljusskygg och kräkningar. Om det är mer diffusa symptom skulle jag undersökt om det kan vara överdränage.
  • Äldre 20 Aug 20:24
    #16
    daimstrut skrev 2018-08-18 19:27:43 följande:

    Det går bra med min son. Han har en shunt som dränerar spinalvätska från hjärnan. Den syns knappt nu när han har hår. Han har inga problem alls och är som vilken sjuåring som helst så länge shunten fungerar men har haft en del jobbiga väldigt akuta episoder på sjukhus när den har gått tätt. Bra att läkaren skulle titta på det så hoppas jag att din son bara har stort huvud.


    Minns du vad din son hade för mått 0-5 månader förresten?
  • Äldre 10 Sep 11:12
    #17
    daimstrut skrev 2018-08-18 08:49:41 följande:

    Hej! Har en son med vattenskalle. När ett barn korsar tre tillväxtkurvor så ska BVC remittera till sjukhus för att kolla upp det med ultraljud. Gå tillbaka och kräv en remiss! Min son hade inga symptom bortsett från att huvudet växte. Läkaren på BVC var säker på att ?det inte var nåt? men det var det ju och blev som tur var upptäckt. Vet hur det känns att gå med den oron! Lycka till.


    Hej! Fick precis reda på att min son har vattenskalle. Känns ju såklart skit. Tänkte bara fråga dig hur processen såg ut och hur allt gick? Hur gammal är din son idag?

    / Louise
Svar på tråden Stort huvudomfång