• Solis14

Lönar det sig att plugga?

Hej,

Är 40 år och kvinna.

Har bakom mig en 2-årig YH-utbildning inom logistik. Har sedan examen -07 haft två olika jobb inom logistik/inköp. Jag vill vidare till nytt jobb och har sökt ett tiotal jobb och varit på många intervjuer, men inte nått hela vägen fram.

Nu funderar jag på att börja plugga igen. Har tänkt mig en till 2-årig YH-utbildning med fördjupning inom logistik. Men tror ni att det lönar sig för mig? Gör det någon skillnad, eller räcker utbildningen och erfarenheten gott nog för att ta sig vidare och klättra i karriären? Om ni hade anställt, hur hade ni tänkt?

Tvekar då jag har familj och hus. Blir en stor ekonomisk uppoffring.

• Svar på tråden Lönar det sig att plugga?
  • Arcnice

Det är ju rätt svår att veta, men det är ju inte svårt att göra en överslagsräkning.

Du kan ju räkna på inkomstbortfall under studietiden, var det kostar att plugga (lån eller sparade pengar?). Sen kan du ju titta i lönestatistik och se vad du kan förvänta dig att få i lön efter studierna.
    Det nya lönen måste ju täcka upp för kostnaden och inkomst bortfallet av studierna fram tills du går in pension. Vill man vara avancerad kan man ju räkna med hur studietiden påverkar pensionen också.

Om man bortser från det ekonomiska lönar sig ju oftast studier då det alltid är bra med kunskap. Solig

• Arcnice

Glömde att skriva att för en arbetsgivare är relevanta studier med stor sannolikhet ett plus vid rekrytering.

• Jamesdio

Det måste ju bero på hur arbersmarknaden ser ut för just den inriktningen du tänker dig. Och hur konkurrensen ser ut. Är det enbart folk med just denna utbildning som kan få jobben eller, som du är inne på, skulle du kunna få dessa jobb utan att plugga? Har du försökt att söka just dessa jobb trots att du inte uppfyller alla krav? Våga lite och tänka lite utanför boxen? Finns det möjlighet att utvecklas inom yrket istället för att gå en ny utbildning? Ta upp frågan med din chef.

Trodde för övrigt att YH är till för den som inte har en utbildning som ger jobb. Får man gå två?

• Robert 832

Det är aldrig fel att plugga men om det är lönsamt beror ju på om det leder till ett jobb du trivs med och om nya lönen kompenserar för förlusten det ibland innebär att välja studier över arbete.

Antar att med ett hem och familj blir det svårt att sköta allt.

• Solis14
    Jamesdio skrev 2018-08-20 07:37:19 följande:

Det måste ju bero på hur arbersmarknaden ser ut för just den inriktningen du tänker dig. Och hur konkurrensen ser ut. Är det enbart folk med just denna utbildning som kan få jobben eller, som du är inne på, skulle du kunna få dessa jobb utan att plugga? Har du försökt att söka just dessa jobb trots att du inte uppfyller alla krav? Våga lite och tänka lite utanför boxen? Finns det möjlighet att utvecklas inom yrket istället för att gå en ny utbildning? Ta upp frågan med din chef.

Trodde för övrigt att YH är till för den som inte har en utbildning som ger jobb. Får man gå två?

Arbetsmarknaden är god men konkurrensen hård.

Det är därför jag funderar på att plugga. Jag vill sticka ut lite mer. Dessutom kommer jag att bredda mig. Jag tror jag kan få jobben redan nu, men det är alltid någon som är lite bättre.

Jag vågar söka många jobb, men inte alla. Ibland tvekar jag på mig själv, då jag inte har så lång utbildning/högskola. Du har rätt. Klart man ska testa!

Tyvärr ser jag inga utvecklingsmöjligheter där jag är nu.

Jag har aldrig hört att man inte skulle kunna gå två YH, men jag kan inte svära på att det är så.
  • Tiina87

Inte alltid det lönar sig rent pengamässigt men det lönar sig erfarenhetsmässigt och karriärsmässigt. Dessutom kan det vara lättare att få jobb.

• blivandepappa2019

Tyvärr så lönar det inte sig att plugga, för även om man får en förhållandevis hög lön så tar sossarna det mesta i skatt..

• Kaffemellanrost

Ja jag tycker det lönar sig att plugga. Har man jobbat inom industrin, i butik osv i några år så brukar man blir sugen på att börja plugga. Ofta har man fått lite perspektiv på saker och ting och inser värdet av att ha ett kontorsjobb, bättre betalt och ofta fler förmåner.

Jag befinner mig i en bransch där väldigt många har tagit en master (5 års studier) och ibland kan jag nästan känna lite mindervärdeskomplex eftersom jag bara har en kandidat (3 år), haha.  

Jag skulle dock rekommendera alla att försöka plugga vidare, vill man inte läsa på högskola och istället komma ut i arbetslivet fortare finns det YH utbildningar på kortare tid. Man öppnar upp så många fler valmöjligheter med en utbildning och får i regel roligare och mer utmanande arbetsuppgifter. 

• Fiakakan

Är du arbetslös idag? Bor du nära en större stad? För om det är högkonjunktur, du har utbildning och erfarenhet så tänker jag att problemet är något annat. Jag tror inte att en fördjupning inom logistik skulle bli lönsamt för din del. Vilka typer av jobb efterfrågas mest där du bor, eller inom pendlingsavstånd? Kan du tänka dig att flytta för att komma närmre arbetsgivare som behöver anställa logistikpersonal?

• Solis14
    Fiakakan skrev 2018-09-02 15:10:20 följande:

Är du arbetslös idag? Bor du nära en större stad? För om det är högkonjunktur, du har utbildning och erfarenhet så tänker jag att problemet är något annat. Jag tror inte att en fördjupning inom logistik skulle bli lönsamt för din del. Vilka typer av jobb efterfrågas mest där du bor, eller inom pendlingsavstånd? Kan du tänka dig att flytta för att komma närmre arbetsgivare som behöver anställa logistikpersonal?

Jag är tillsvidareanställd i dag. Jag bor i en mellanstor stad. Alla möjliga sorters tjänster egentligen, men jag söker centrala, samordnande eller ledande roller.

Jag har tyvärr varken möjlighet till flytt eller längre pendlingsavstånd än ett par mil enkel resa.
  • Woopsie

Jag tycker du ska kontakta rekryterarna på de jobben du sökt och fråga om du hade fått jobbet med den extra utbildningen. Där tror jag du kan få bäst svar på om det lönar sig eller inte.

Svar på tråden Lönar det sig att plugga?