hejhej019 skrev 2018-08-20 22:12:53 följande:
uppskattar verkligen ditt svar, jag ska försöka förklara det lite bättre (jag har även andra trådar som förklarar situation i större detalj). Det är så att någon har använt min kompis uppgifter och beställt grejer/abonnemanger/tjänster i hans namn, men uppgett en adress som inte existerar och därför skickas fakturor till en adress som han inte har tillgång till och inte finns. Han spärrade även sitt kort för olovliga transaktioner. Han ringde posten or frågade om dom kunde göra nåt, men som svar fick ett nej. Han har polisanmält, gjort reklamation, spärrat personnummer osv. men problemet är ju att dessa företag inte vet om det och om företaget inte lägger till nån avsändar adress så brukar dem ju räkna med att den har nått någon, vilket inte alls är fallet. Så fakturorna ökar i skuld. Men han var absolut inte rädd... som du sa.. han har inget att va rädd för, han har inte gjort nåt köp, så varför ska han vara rädd? Jo, han fick en dag massa spam mail och även ett mail där han köpt och ingått i ett avtal/abonnemang och att fakturan skickas till "hans" ogiltiga adress. Han bestämde sig för att kontakta svenska företaget (och ett annat som var ett utländskt företag) då han förklarade situationen och han begärde även bevis och alla uppgifter om registrering och avtalet. Det visade så att IP-adressen som dessa köp gjorts ifrån är hans IP-adress, vilket fick honom att förlora sitt självförtroende och blev därav paranoid. Han bor själv, han går aldrig på bluffar, varken via telefon eller på nätet, då hans syster råkade ut för detta och ingen har besökt honom senaste halvåret förutom jag och några vänner, men ingen stannade länge nog för att kunna använda hans IP till det... vi knackade oftast på och hämtade honom ut. Han blir paranoid och tänker oftast "tänk om fakturorna bara ligger där, växer och företaget kan "bevisa" att det är "han" som har köpt från dem med IP-adress som bevis. Givetvis blir det svårt att hitta kaparen om denne nu har maskerat sin ip adress med min kompis ip adress, eftersom han verkar känna till min kompis nog för att veta mejl adressen. Han är orolig att bli "bevisad" och måste stå för den växande skulden. Ursäkta för lång text.
Hur vet din kompis att detta har hänt? Han får ju inga brev.
För eller senare kommer fodringsägare och inkassobolag börja skriva till folkbokföringsadressen. När han får de breven tar han kontakt och bestrider direkt.