• hipsterpappan

Nu börjar även kommunala skolor med könsuppdelad simundervisning - rätt eller fel?

På den kommunala skolan i Botkyrka har skolan beslutat att dela upp simundervisningen i högstadiet efter kön vilket helt strider mot läroplanen. Är väl vanligt på privata religiösa skolor men det här är en vanlig kommunal skola och många föräldrar är upprörda. Så är det rätt att ännu en gång böja sig för grupper som kräver särbehandling eller är det bara en storm i ett vattenglas?
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7023650

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nu börjar även kommunala skolor med könsuppdelad simundervisning - rätt eller fel?
  • Furti
    Överste Senap skrev 2018-08-21 09:56:02 följande:

Varför anmäler du inte skolan till skolverket om de avviker från läroplanen?

Kan en sådan anmälan kan göras anonymt?

Vem vill riskera få hembesök av "antirasister" eller talibaner?
  • hipsterpappan

Länken sket sig

• Överste Senap
    Furti skrev 2018-08-21 09:58:20 följande:

Kan en sådan anmälan kan göras anonymt?

Vem vill riskera få hembesök av "antirasister" eller talibaner?

Kolla med skolverket.

Att du är en rädd harig valp som inte vågar anmäla missförhållanden om sådana finnes är ett problem du behöver ta tag i.
  • Nimzay

Tycker det verkar bra, tycker helt ärligt fler skolor borde göra så.

• IceKitten

Med tanke på hur många tjejer (och kanske även killar, har ingen direkt koll där...) som "glömde" badkläderna under dessa lektionerna när jag gick på högstadiet så ser jag inget fel med det.

Det är jobbigt att vara tonårstjej, känna att man inte har den ideala kroppen och att alla stirrar... De borde inte bry sig men så ser inte världen ut dessvärre.

Det är viktigare att barn verkligen lär sig simma än det är att grupperna ska vara blandade.

• hipsterpappan

Bryr mig inte om sk religiösa skolor gör så men skrämmande att nu börjar även kommunala skolor böja sig för en högljudd och krävande grupp.

• Bunny on speed

Kluven. Många av mina elever på högstadiet riskerar F i idrott för att de inte vill visa sig i badkläder inför pojkarna. Detta är så svenska flickor. Det har lett till en massa obetald extra tid från idrottsläraren då hon erbjudit dem enskild simtur.

Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Nu börjar även kommunala skolor med könsuppdelad simundervisning - rätt eller fel?