• Kjell2

Bästa sättet att skydda sig mot fallande krona och inflation?

K Kalle skrev 2018-08-21 11:19:39 följande:

Jag har 500 000:- i vanligt banksparande av olika skäl. Förutom att det knappt finns någon ränta på kontona kommer ju pengarna att minska i värde om kronan faller eller om det blir hög inflation. Hur kan jag undvika detta? Jag behöver pengarna till kontantinsats om några år så jag vill inte riskera att de försvinner i aktiespekulationer.

Ska pengarna användas till bostadsköp är inflation och liknade rätt ointressant. Däremot är prisutvecklingen på bostäder intressat. Hur mycket bostad får du för dina pengar nu jämfört med om fem år.

Vill du inte ta annat än liten risk och i alla fall få en smula avkastning kanske en kort räntefond kan vara ett alternativ.

• Kjell2
    K Kalle skrev 2018-08-30 12:14:31 följande:
    Om vi säger att kronan plötsligt sjunker som en sten eller att det blir superinflation, då är alla mina sparpengar snart slut/värdelösa. Hur motverka detta? Räntefonder som man säljer vid kris eller?
    Värdet på pengarn beror på vad du vill köpa. Sjunker kronan mot tex EUR eller USD kommer saker som importeras bli dyrare men svenskproducerat hyfsat oförändrat. Så du kan troligtvis få ungefär lika mycket bostad för pengarna.

Inflation kan bli jobbigt men då beror det mer på hur bostadspriserna går än den generella infaltionen.

Hur du vill hantera dina sparpengar beror på vilken risk du är beredd at tta, vad du är mest rädd för och vilken avkastning du vill ha.

Hög avkastning, ingen risk och skydd mot allt finns inte.

Svar på tråden Bästa sättet att skydda sig mot fallande krona och inflation?