• Baratillfälligt

Behöver pengar akut

Hej!

Vill först bara förtydliga att jag vet att jag egentligen får skylla mig själv, så ni behöver inte skriva det här.

För att ta detta kort, jag är en 21-åring ska nu i höst börja plugga till gymnasielärare. Mitt problem är att jag har typ 100 kr på kontot, behöver kurslitteratur (räknar med att det blir runt 2000 kr), och fixa min mobil (skärmen är förstörd, och det kostar ca. 700 kr). 

Jag söker nu jobb som en galning. Det som sätter käppar i hjulen för mig är att jag har 0 arbetserfarenhet. Den senaste veckan har jag sökt till 20 ställen.

Anledningen till att jag inte har sökt tidigare år är att familjen brukar åka utomlands varje år, och stanna i 1.5 månad. Att fråga om pengar från föräldrarna är inget alternativ alls, då vi redan är i en lite knivig situation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-21 14:04
    Edit: Till folk som undrar, jag bor i Göteborg.

• Svar på tråden Behöver pengar akut
  • Anonym (don't get it)

Och vad vill du att vi på familjeliv ska göra? 

• Ellie

Du får väl CSN när som helst? Vänta med de stora utgifterna tills dess.

• Baratillfälligt
    Ellie skrev 2018-08-21 13:54:13 följande:

Du får väl CSN när som helst? Vänta med de stora utgifterna tills dess.

Ska få CSN om två veckor. Men kan jag bestämma när jag ska få den?
  • Mandel

Får du ett jobb så lär du ändå få vänta på lönen i flera veckor. Det du arbetar i augusti får du i slutet av september så det är inte en lösning på ditt akuta problem hör och nu.
    Är du med i facket kanske de kan hjälpa till med kostnaden för böckerna?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Baratillfälligt
    Anonym (..) skrev 2018-08-21 13:59:40 följande:

Köp på faktura?

Om jag köper på faktura, kommer det då att komma extra avgifter?
  • Anonym (don't get it)
    Baratillfälligt skrev 2018-08-21 13:52:14 följande:

Ge mig tips på vart jag kan söka jobb.

Men hur ska vi kunna göra det när vi inte vet vart du bor bland annat? Du verkar ju vara väldigt flitig med att söka jobb. 
  • sextiotalist
    Baratillfälligt skrev 2018-08-21 13:49:47 följande:

Hej!

Vill först bara förtydliga att jag vet att jag egentligen får skylla mig själv, så ni behöver inte skriva det här.

För att ta detta kort, jag är en 21-åring ska nu i höst börja plugga till gymnasielärare. Mitt problem är att jag har typ 100 kr på kontot, behöver kurslitteratur (räknar med att det blir runt 2000 kr), och fixa min mobil (skärmen är förstörd, och det kostar ca. 700 kr). 

Jag söker nu jobb som en galning. Det som sätter käppar i hjulen för mig är att jag har 0 arbetserfarenhet. Den senaste veckan har jag sökt till 20 ställen.

Anledningen till att jag inte har sökt tidigare år är att familjen brukar åka utomlands varje år, och stanna i 1.5 månad. Att fråga om pengar från föräldrarna är inget alternativ alls, då vi redan är i en lite knivig situation.

Kurslitteraturen kan du vänta med tills du får studielånet, det brukar bara ta  några dagar efter det du är inskriven tills det kommer in på kontot. Mitt tips är att du ska avvakta ett par dagar med att köpa litteraturen, för det är inte alltid man behöver all litteratur, dessutom finns det en begagnadmarknad, och där kan man kolla om det är samma kursböcker som året innan.

Mobiltelefonen kan du också vänta med, kan du se något med skärmen så får det räcka.

I värsta fall så kan du söka om en kredit på ditt konto på  banken (och avsluta så fort du fått in pengar från CSN).

Svar på tråden Behöver pengar akut