• Baratillfälligt

Behöver pengar akut

Hej!

Vill först bara förtydliga att jag vet att jag egentligen får skylla mig själv, så ni behöver inte skriva det här.

För att ta detta kort, jag är en 21-åring ska nu i höst börja plugga till gymnasielärare. Mitt problem är att jag har typ 100 kr på kontot, behöver kurslitteratur (räknar med att det blir runt 2000 kr), och fixa min mobil (skärmen är förstörd, och det kostar ca. 700 kr). 

Jag söker nu jobb som en galning. Det som sätter käppar i hjulen för mig är att jag har 0 arbetserfarenhet. Den senaste veckan har jag sökt till 20 ställen.

Anledningen till att jag inte har sökt tidigare år är att familjen brukar åka utomlands varje år, och stanna i 1.5 månad. Att fråga om pengar från föräldrarna är inget alternativ alls, då vi redan är i en lite knivig situation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-21 14:04
    Edit: Till folk som undrar, jag bor i Göteborg.

• Svar på tråden Behöver pengar akut
  • Ellie
    Baratillfälligt skrev 2018-08-21 13:56:00 följande:
    Ska få CSN om två veckor. Men kan jag bestämma när jag ska få den?
    När börjar kursen? Samma dag brukar man kunna lämna in studieförsäkran och få sina pengar ett par dagar senare.
  • Anonym (..)
    Baratillfälligt skrev 2018-08-21 14:01:57 följande:

Om jag köper på faktura, kommer det då att komma extra avgifter?

Men va? Har du aldrig köpt något på faktura tidigare?

Ibland är det gratis och ibland kan det kosta typ 29 kr.
  • Anonym (al)

Många smslån har noll ränta första gången.

Fast ta inget lån om du inte är säker på att du har råd att betala det nästa månad.

• Baratillfälligt
    Anonym (..) skrev 2018-08-21 14:10:44 följande:
    Men va? Har du aldrig köpt något på faktura tidigare?

Ibland är det gratis och ibland kan det kosta typ 29 kr.
    För att svara på din fråga, nej. Det är därför jag frågar.
  • Baratillfälligt
    Ellie skrev 2018-08-21 14:09:14 följande:
    När börjar kursen? Samma dag brukar man kunna lämna in studieförsäkran och få sina pengar ett par dagar senare.
    Den börjar 3/09, vilket är samma dag jag får CSN, enligt deras hemsida.
  • Anonymous31

sälj något på Blocket kanske?

• Anonymous31
    Anonymous31 skrev 2018-08-21 15:00:06 följande:

sälj något på Blocket kanske?

Och vänta med att fixa mobilen, det är verkligen inte akut.
  • sextiotalist
    Baratillfälligt skrev 2018-08-21 14:48:26 följande:
    Den börjar 3/09, vilket är samma dag jag får CSN, enligt deras hemsida.
    Då räcker det och du behöver inte köpa böcker förrän dess.
  • Anonym (P)

Köp inga böcker förrän du börjat utbildningen. Nu vet jag inte vad du ska läsa för utbildning men jag tror jag köpte 3 böcker under mina 3 år ungefär. Sätt upp dig på att låna dom på bibblan redan nu. Sen har biblioteket alltid ett ex som inte får lånas ut så där kan du sitta och plugga. Böcker du verkligen behöver kollar du först om det finns på andrahandsmarknaden (sitter ofta uppe på skolan folk som vill sälja, och kåren har ofta lite andrahandsförmedling, samt kolla på nätet). Mobilen får du laga när du känner att du har råd, annars har säkert nån kompis en gammal du kan få eller få låna.

Svar på tråden Behöver pengar akut