Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Behöver pengar akut

Baratillfälligt skrev 2018-08-21 13:49:47 följande:

Hej!

Vill först bara förtydliga att jag vet att jag egentligen får skylla mig själv, så ni behöver inte skriva det här.

För att ta detta kort, jag är en 21-åring ska nu i höst börja plugga till gymnasielärare. Mitt problem är att jag har typ 100 kr på kontot, behöver kurslitteratur (räknar med att det blir runt 2000 kr), och fixa min mobil (skärmen är förstörd, och det kostar ca. 700 kr). 

Jag söker nu jobb som en galning. Det som sätter käppar i hjulen för mig är att jag har 0 arbetserfarenhet. Den senaste veckan har jag sökt till 20 ställen.

Anledningen till att jag inte har sökt tidigare år är att familjen brukar åka utomlands varje år, och stanna i 1.5 månad. Att fråga om pengar från föräldrarna är inget alternativ alls, då vi redan är i en lite knivig situation.

Kurslitteraturen kan du vänta med tills du får studielånet, det brukar bara ta  några dagar efter det du är inskriven tills det kommer in på kontot. Mitt tips är att du ska avvakta ett par dagar med att köpa litteraturen, för det är inte alltid man behöver all litteratur, dessutom finns det en begagnadmarknad, och där kan man kolla om det är samma kursböcker som året innan.

Mobiltelefonen kan du också vänta med, kan du se något med skärmen så får det räcka.

I värsta fall så kan du söka om en kredit på ditt konto på  banken (och avsluta så fort du fått in pengar från CSN).

• sextiotalist
    Baratillfälligt skrev 2018-08-21 14:48:26 följande:
    Den börjar 3/09, vilket är samma dag jag får CSN, enligt deras hemsida.
    Då räcker det och du behöver inte köpa böcker förrän dess.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2018-08-21 15:17:46 följande:

Din kurslitteratur kan du vänta med tills du börjar skolan. Du ska kika in på olika antikvariat som ofta har denna kurslitteratur. Även på blocket säljs de, till en bråkdel av vad nya kostar. 

Du kan ansöka om kreditkort (mastercard/visa etc, som håller din näsa över vattnet. Bara du ser till att betala av det relativt fort så du slipper för höga räntekostnader..

Knappast antikvariat, om man inte ska ha väldigt, väldigt gamla böcker.
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2018-08-22 11:31:58 följande:
    Jo då. När folk rensar i bokhyllorna så åker väldigt mycket nytt också. Och detta skänks bort till antikvariat, eller säljs för en femma styck till desamma. Men de flesta säljer ju sin kurslitteratur på blocket.
    Sanningen är att de tar inte emot längre, om det inte är något unikt. Många böcker åker till soptippen direkt, eftersom det är i princip omöjligt att få någon annan mottagare
Svar på tråden Behöver pengar akut