• Anonym (Tonårsmamma)

14-åring

Hej,

Vad har era 14-åringar för regler? När ska de vara hemma till vardags/helg? Kvällsmat innan de ger sig av igen? Läxor? Vad har ni för regler om Insta? Internettid på kvällen?

Min tonåring driver mig till vansinne..

• Svar på tråden 14-åring
  • mamaleona

O min är enklaste ungen i världen (nr 4 av 4). Hemma 22-23 på skoldagar, helger midnatt. Mycket sleepover odyl o då är dom ju oppe/ute ev längre. Gärna middag femtiden. Tränar mycket fotboll vilket gör att många kvällar blir det inget extra. Instaregler inga. Internettider inga. Så länge hon sköter sig ser jag inge sådant behov. Dom större syskonen har förklarat sk vett o etikett på nätet.

• Anonym (Men)
    mamaleona skrev 2018-08-22 07:03:34 följande:

O min är enklaste ungen i världen (nr 4 av 4). Hemma 22-23 på skoldagar, helger midnatt. Mycket sleepover odyl o då är dom ju oppe/ute ev längre. Gärna middag femtiden. Tränar mycket fotboll vilket gör att många kvällar blir det inget extra. Instaregler inga. Internettider inga. Så länge hon sköter sig ser jag inge sådant behov. Dom större syskonen har förklarat sk vett o etikett på nätet.

Tro jag det att hon är enkel när hon har så fria tyglar.

Aldrig i livet att mina döttrar kommer få vara ute så sent i den åldern.
  • mamaleona

Tja, det är väl hur man ser det. Hon vet att gör hon bort sig en gång blir det andra linjer. Alla vänner har samma tider, att vara för sträng kan stjälpa äve n fast man vill väl. Hade sommarjobb 3 veckor i sommar o var då hemma ensam 3dygn, gick hur bra som helst. Storebror tittade till henne ett par gånger. Äldre dottern var 16 då hon flyttade hemifrån (omständighetna kring skola jobb o fritid bidrog), o ingen har klarat sig bättre än henne. Ex har jag inte betalt en räkning åt henne sedan den dagen.

• sextiotalist
    Anonym (Men) skrev 2018-08-22 07:06:04 följande:
    Tro jag det att hon är enkel när hon har så fria tyglar.

Aldrig i livet att mina döttrar kommer få vara ute så sent i den åldern.
    Fungerar det så behövs det inga restriktioner. Vi hade också väldigt få regler och även ett skötsamt barn, vi hade filosofin, regler kommer när de behövs, inte bara för att.
  • Näng

Skoldag 21.30 ca. Helg 22.30 om hon går själv, 23.30 om vi hämtar. Inga internet regler. Hon gör annat med så det är inga problem. Sociala medier använder de annorlunda än vi det får vi bara lära oss men vi talar mycket om vad som är verkligheten och vad som finns på social medier och hur man själv tar ansvar etc.

• Cecese

Inte några regler alls, det behövs inte för min 15 åring är världens lugnaste och skötsammaste tjej som vägrar alla sociala medier :)

Hade hon inte varit det och behövt regler hade hon haft att hon ska vara hemma 20 när det är skola dagen efter och 23 när det är helg. Undantag om det är något speciellt. 22 ska man ligga i sängen men behöver inte sova. När det gäller sociala medier så skulle jag vilja ha tillgång till det hon gör. Inte för att snoka men för att kunna se att hon är trygg.

• Näng
    Cecese skrev 2018-08-22 07:57:38 följande:

Inte några regler alls, det behövs inte för min 15 åring är världens lugnaste och skötsammaste tjej som vägrar alla sociala medier :)

Hade hon inte varit det och behövt regler hade hon haft att hon ska vara hemma 20 när det är skola dagen efter och 23 när det är helg. Undantag om det är något speciellt. 22 ska man ligga i sängen men behöver inte sova. När det gäller sociala medier så skulle jag vilja ha tillgång till det hon gör. Inte för att snoka men för att kunna se att hon är trygg.

Ha tillgång till allt en 15åring skriver? Hörde dina föräldrar allt du uttryckte verbalt? Social media idag är på många sätt jämförbar med vår verbala kommunikation. Jag hade aldrig velat att mitt bara på 15år inte kände att hon hade något privatliv. Jag tycker det gäller att rusta förståndiga barn. Inte kontrollera dem. I vissa fall kontroll men inte att gå igenom deras sociala medier.
  • sextiotalist
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2018-08-21 21:17:16 följande:

Hej,

Vad har era 14-åringar för regler? När ska de vara hemma till vardags/helg? Kvällsmat innan de ger sig av igen? Läxor? Vad har ni för regler om Insta? Internettid på kvällen?

Det är tonåringens jobb att driva sina föräldrar till vansinne ;).
    Men första steget är nog att prata med tonåringen och försöka tillsammans komma överens om hur det ska fungera.
    Få tonåringen att förstå att ju bättre man visar att man kan hantera saker, desto större förtroende får man. Klarar man inte det, så styrs man upp hårdare. För att få inflytande måste visa ansvar helt enkelt.

Sedan måste du fundera på vad som är viktigt.

Tider, det är, för mig, en förtroendefråga, man avtalar en tid, så håller man avtalet.
    Middag, det beror på hur familjen lever i vardagen, för oss var inte middag något heligt. Men vi hade så många andra tillfällen att prata med varandra.
    Läxor, att sköta skolan var viktigt för oss, så här var skolan högt prioriterad.

Internet, netetikett var viktigt, man beter sig trevligt på internet. Öppenhet om vad internet innebär, vilka bilder man publicerar, vad man skriver och vilka otrevligheter som finns.
    Hos oss har det självklart varit diskussioner, och även inskränkningar när det inte fungerat som det borde (och då självklart diskussioner runt detta). Tider, fungerar det inte, då får man vara tydlig med varför man drar in privilegier.

Vi hade väldigt få regler, av de enkla anledningen att det inte behövts.
  • Cecese
    Näng skrev 2018-08-22 08:21:39 följande:
    Ha tillgång till allt en 15åring skriver? Hörde dina föräldrar allt du uttryckte verbalt? Social media idag är på många sätt jämförbar med vår verbala kommunikation. Jag hade aldrig velat att mitt bara på 15år inte kände att hon hade något privatliv. Jag tycker det gäller att rusta förståndiga barn. Inte kontrollera dem. I vissa fall kontroll men inte att gå igenom deras sociala medier.
    Givetvis skulle jag inte snoka bakom tonåringens rygg utan göra det med tonåringens godkännande och hen bredvid mig. Samt enbart vid rejäl oro där det fanns skäl till det. Som sagt det är inte aktuellt nu för min 15 åring vägrar allt vad sociala medier heter och sitter i princip hemma hela tiden förutom när hon är i skolan. 

Nej mina föräldrar hörde inte allt jag sa, de fanns knappt där. Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år och fick efter det klara mej själv på alla sätt. Dock fram tills jag flyttade så snokade mamma i min dagbok så tja.... Mobiltelefoner, sociala medier fanns inte när jag växte upp. 
  • Anonym (C)

Min dotter vid 14:
    Hemma vardagar 21:00, helger 22:30 (lite beroende på vart hon var). Läxor klara innan man går iväg till kompis/tar hem kompis, såvida inte läxorna görs tillsammans med kompisen. Träning efter skolan ok så länge som skolarbetet görs efteråt. Frihet efter ansvar har vi varit tydliga med redan flera år tidigare. Sociala media, dataspel, TV osv har inte varit några problem. När hon var yngre, typ 11-12 var det värre. Då fick vi begränsa hennes tid, mobilen lämnades i v-rummet under natten exempelvis. Efter några månader fick hon ha den på rummet igen och sedan dess har det inte varit några problem.
    Vi har pratat mycket mycket om sociala media hemma, om värderingar. Jag tror på att hon agerar klokt. Vår dotter är väldigt transparent som person och har inte givit oss några anledningar att begränsa henne mer.
    Hon är 18 idag, går tredje året på gymnsiet med bra betyg och hon har bra vänner.

• Anonym (snart)
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2018-08-21 21:17:16 följande:

Hej,

Jag har en snart 14 åring och en 10-åring och det funkar jättebra. Vi har få regler och alla regler finns av en orsak. Frihet under ansvar och ömsesidigt förtroende. Vi pratar mycket och ser till att vara varandra nära så att vi kan diskutera hur saker och ting ska fungera.

När barnen ska vara hemma på kvällen bestäms utifrån när de behöver lägga sig för att orka nästa dag och hur lång tid de behöver vara hemma innan läggdags för att hinna det som ska göras innan läggdags. Lite beror det också på vad de gör ute, är de utomhus och driver runt, eller hos en kompis och ser på film?

Mat vill jag ju att barnen äter så antingen får de komma hem och äta eller om de blir bjudna på mat hos en kompis, ibland får de pengar att köpa nåt ute. 

Läxor sak göras till rimlig nivå. Det ska vara balans på skolarbete och fritid och i den här åldern tycker jag att vänner och umgänge är viktigare än läxor. 

Skärm, Instagram etc har vi nästan inga regler kring, det har inte behövts. men ibland diskuterar vi om det blivit lite mycket skärm och  lite av annat att det är bra om man gör nåt annat ett tag. Likaså om något hänt på Instagram (det är en ålder med en massa intriger barnen emellan har jag märkt) då har min son fått ta och velat ha en paus för att inte bli indragen. 

Du driver säkert din tonåring till vansinne också. Om du vänder på det hela - vad kan du göra för att reglerna ska vara lagom strikta och fungera bättre? Hur kan ni komma närmare varandra och ha en dialog om vardagen?
Svar på tråden 14-åring