Anonym (Tonårsmamma) skrev 2018-08-21 21:17:16 följande:
Hej,
Vad har era 14-åringar för regler? När ska de vara hemma till vardags/helg? Kvällsmat innan de ger sig av igen? Läxor? Vad har ni för regler om Insta? Internettid på kvällen?
Min tonåring driver mig till vansinne..
Det är tonåringens jobb att driva sina föräldrar till vansinne ;).
Men första steget är nog att prata med tonåringen och försöka tillsammans komma överens om hur det ska fungera.
Få tonåringen att förstå att ju bättre man visar att man kan hantera saker, desto större förtroende får man. Klarar man inte det, så styrs man upp hårdare. För att få inflytande måste visa ansvar helt enkelt.
Sedan måste du fundera på vad som är viktigt.
Tider, det är, för mig, en förtroendefråga, man avtalar en tid, så håller man avtalet.
Middag, det beror på hur familjen lever i vardagen, för oss var inte middag något heligt. Men vi hade så många andra tillfällen att prata med varandra.
Läxor, att sköta skolan var viktigt för oss, så här var skolan högt prioriterad.
Internet, netetikett var viktigt, man beter sig trevligt på internet. Öppenhet om vad internet innebär, vilka bilder man publicerar, vad man skriver och vilka otrevligheter som finns.
Hos oss har det självklart varit diskussioner, och även inskränkningar när det inte fungerat som det borde (och då självklart diskussioner runt detta). Tider, fungerar det inte, då får man vara tydlig med varför man drar in privilegier.
Vi hade väldigt få regler, av de enkla anledningen att det inte behövts.