Inlägg från: Anonym (snart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snart)

14-åring

Anonym (Tonårsmamma) skrev 2018-08-21 21:17:16 följande:

Hej,

Vad har era 14-åringar för regler? När ska de vara hemma till vardags/helg? Kvällsmat innan de ger sig av igen? Läxor? Vad har ni för regler om Insta? Internettid på kvällen?

Min tonåring driver mig till vansinne..

Jag har en snart 14 åring och en 10-åring och det funkar jättebra. Vi har få regler och alla regler finns av en orsak. Frihet under ansvar och ömsesidigt förtroende. Vi pratar mycket och ser till att vara varandra nära så att vi kan diskutera hur saker och ting ska fungera.

När barnen ska vara hemma på kvällen bestäms utifrån när de behöver lägga sig för att orka nästa dag och hur lång tid de behöver vara hemma innan läggdags för att hinna det som ska göras innan läggdags. Lite beror det också på vad de gör ute, är de utomhus och driver runt, eller hos en kompis och ser på film?

Mat vill jag ju att barnen äter så antingen får de komma hem och äta eller om de blir bjudna på mat hos en kompis, ibland får de pengar att köpa nåt ute. 

Läxor sak göras till rimlig nivå. Det ska vara balans på skolarbete och fritid och i den här åldern tycker jag att vänner och umgänge är viktigare än läxor. 

Skärm, Instagram etc har vi nästan inga regler kring, det har inte behövts. men ibland diskuterar vi om det blivit lite mycket skärm och  lite av annat att det är bra om man gör nåt annat ett tag. Likaså om något hänt på Instagram (det är en ålder med en massa intriger barnen emellan har jag märkt) då har min son fått ta och velat ha en paus för att inte bli indragen. 

Du driver säkert din tonåring till vansinne också. Om du vänder på det hela - vad kan du göra för att reglerna ska vara lagom strikta och fungera bättre? Hur kan ni komma närmare varandra och ha en dialog om vardagen?
Svar på tråden 14-åring