• Anonym (Orolig)

Flytta trots gemensam vårdnad

Jag sitter i en knivig sits. Har två barn med en pappa. Vi har gemensam vårdnad på ena barnet men inte fixat det på den yngsta som är nyfödd.

Jag flyttade hit för några år sedan från en stad, 30 mil hemifrån. Pga separation kommer jag nu att flytta hem igen. Jag kommer ta med mig yngsta, men den äldre som vi har gemensam vårdnad om. Vad skulle hända om jag tog med det barnet också mot den andres vilja? Pappan har diverse diagnoser och jag tycker inte han kan sköta barnen bra. Jag är ständigt orolig. Hjälper det ens som argument?

Dessa barn har dessutom 2 syskon till. Som bor hos mig, och har en annan pappa.

Jag vet att vid en eventuell rättegång så kan tingsrätten döma lite hur de vill, och att man utgår ifrån barnets bästa. Men barnet har det inte bäst här.

• Svar på tråden Flytta trots gemensam vårdnad
  • Anonym (Orolig)

Förespråkar inte familjerätten att man ska ta barnen ifrån en miljö som de inte ska vara i? I det här fallet är det så.

Jag ÄR orolig.

• Anonym (ÅÅÅ)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-22 11:02:04 följande:
    För att han inte orkar. För att det förekommer fysisk tillrättavisning gång på gång. För att han har självmordstankar. Räcker det att höra för att förstå mitt val? Det finns inga bevis, så hur ska de då kunna bedöma rätt?
    Fysiska tillrättavisningar? Menar du att han slår barnet? Då ska du givetvis anmäla honom för det! Och är det så har du givetvis stor chans att vinna en vårdnadstvist

Det du behöver göra för att du inte ska framstå som om du bara tog ungarna och stack, är att gå den lagliga vägen. Ring Familjerätten, boka ett samtal för er där, de kommer ringa honom och informera honom om det. Sen pratar ni där. Kan ni där komma överens om något behöver du inte gå till en advokat men om det inte lyckas, har du visat att du gjort ett försök att enas och det är bra, för det kommer advokaten annars föreslå som första steg. 

Orosanmälningar kan skrivas, det kan du göra redan nu eftersom du verkar ha konkreta bevis för att han inte är så bra med barnen. Ring socialtjänsten och fråga hur du ska bete dig vid själva flytten. Vad sker om du står där med flyttlasset och han bara vägrar släppa iväg barnet med dig? Eftersom ni båda har vårdnad och inget avtal är skrivet har ni båda lika stor rätt att säga att barnet borde vara med er. 
    Du kan ringa anonymt om du inte är redo för att skriva någon anmälan, men bara höra hur de tycker i ett ärende som ert. 

Men igen - "fysiska tillrättavisningar" - polisanmäl! 
  • Anonym (ÅÅÅ)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-22 11:16:55 följande:

Förespråkar inte familjerätten att man ska ta barnen ifrån en miljö som de inte ska vara i? I det här fallet är det så.

Jag ÄR orolig.

De förespråkar ofta att man ska försöka samarbeta och ha gemensam vårdnad, men fungerar inte det så kan de hjälpa er att försöka komma överens och skriva ett avtal.

Om det inte fungerar får du gå via advokat. Då görs en utredning av familjeenheten och det bör gynna dig om det är som du beskrivit, men detta måste utredas, det räcker inte med att du säger att det är si eller så. 
  • Anonym (Pi)

För att han inte orkar. För att det förekommer fysisk tillrättavisning gång på gång. För att han har självmordstankar. Räcker det att höra för att förstå mitt val? Det finns inga bevis, så hur ska de då kunna bedöma rätt?

Filma honom.

Om du flyttar och lämnar honom ensam med barnet dröjer det nog inte länge innan han skickar barnet till dig. Det är jobbigt med barn.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Pi) skrev 2018-08-22 11:28:39 följande:

Filma honom.

Om du flyttar och lämnar honom ensam med barnet dröjer det nog inte länge innan han skickar barnet till dig. Det är jobbigt med barn.

Grejen är att han skulle låta hans föräldrar ta hand om barnet.
  • Anonym (smurfen)
    Anonym (Barnens rätt) skrev 2018-08-22 10:56:41 följande:

Varför tycker du inte att han klarar av att ta hand om barnen? Det är inte du som ska bedöma om han är en bra nog förälder för att ta hand om sina barn utan det gör andra, som har kompetensen att göra den bedömningen. Varför anser du att era barn ska klara sig utan halva sin familj medan du själv inte anser att du klarar dig utan din och då är du ändå den vuxne?

Det är i första hand barnets vårdnadshavaren som bedömmer vad som är för barnets bästa och som ska agerar utifrån det. I det här fallet ts och hennes (ex)man. Kommer de inte överens kan de vända sig till socialtjänsten för medling eller domstolen som fattar beslut åt dem istället.
  • Anonym (Barnens rätt)

Om han säger att han orkar så står det över att du påstår att han inte gör det. Vad har du gjort åt habs misshandel av barnen? Är det polisanmält? Har ni flyttat in på skyddat boende? Att du påstår att han har självmordstankar spelar ingen roll. Många har självmordstankar. Vad man gör med dem är avgörande.
  • Anonym (Barnens rätt)
    Anonym (smurfen) skrev 2018-08-22 11:40:23 följande:

Det är i första hand barnets vårdnadshavaren som bedömmer vad som är för barnets bästa och som ska agerar utifrån det. I det här fallet ts och hennes (ex)man. Kommer de inte överens kan de vända sig till socialtjänsten för medling eller domstolen som fattar beslut åt dem istället.

Nu skrev Ts att hon och pappan inte är överens... Och en vårdnadshavare får aldrig undanhålla barnen från den andra föräldern om det inte är allvarlig risk för deras liv och utveckling.
  • Anonym (Barnens rätt)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-22 11:16:55 följande:

Jag ÄR orolig.

Men du har låtit barnen bo länge i den miljön och de gör fortfarande det. Hur försvarar du det?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Barnens rätt) skrev 2018-08-22 11:55:40 följande:

Men du har låtit barnen bo länge i den miljön och de gör fortfarande det. Hur försvarar du det?

Jag har inte något skyddsnät här. Vi har dock åkt ifrån förr.
Svar på tråden Flytta trots gemensam vårdnad