• Anonym (Orolig)

Flytta trots gemensam vårdnad

Jag sitter i en knivig sits. Har två barn med en pappa. Vi har gemensam vårdnad på ena barnet men inte fixat det på den yngsta som är nyfödd.

Jag flyttade hit för några år sedan från en stad, 30 mil hemifrån. Pga separation kommer jag nu att flytta hem igen. Jag kommer ta med mig yngsta, men den äldre som vi har gemensam vårdnad om. Vad skulle hända om jag tog med det barnet också mot den andres vilja? Pappan har diverse diagnoser och jag tycker inte han kan sköta barnen bra. Jag är ständigt orolig. Hjälper det ens som argument?

Dessa barn har dessutom 2 syskon till. Som bor hos mig, och har en annan pappa.

Jag vet att vid en eventuell rättegång så kan tingsrätten döma lite hur de vill, och att man utgår ifrån barnets bästa. Men barnet har det inte bäst här.

• Svar på tråden Flytta trots gemensam vårdnad
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-22 09:44:13 följande:

Jag sitter i en knivig sits. Har två barn med en pappa. Vi har gemensam vårdnad på ena barnet men inte fixat det på den yngsta som är nyfödd.

Jag flyttade hit för några år sedan från en stad, 30 mil hemifrån. Pga separation kommer jag nu att flytta hem igen. Jag kommer ta med mig yngsta, men den äldre som vi har gemensam vårdnad om. Vad skulle hända om jag tog med det barnet också mot den andres vilja? Pappan har diverse diagnoser och jag tycker inte han kan sköta barnen bra. Jag är ständigt orolig. Hjälper det ens som argument?

Dessa barn har dessutom 2 syskon till. Som bor hos mig, och har en annan pappa.

Jag vet att vid en eventuell rättegång så kan tingsrätten döma lite hur de vill, och att man utgår ifrån barnets bästa. Men barnet har det inte bäst här.

Mycket hänger på vad pappan hittar på. Han kansk mest skriker och då kommer det efter lite stök funka med flytten. Ta en dialog med honom om hans syn på saken och hur du tänkte lösa umgänget.

Sen kan pappan direkt gå till tingsrätten, få ett snabbt tillfälligt beslut om att barnen ska bo kvar hos honom tills en ordentlig utredning är gjord. Då kan det blir väldigt jobbigt för dig.

Vad pappan gör och hur en domstol skule besluta går det bara att spekulera i . En bra väg är kanske att inleda en diaolg med pappan kring boende och umgänge. 

• Panke

Finns det en chans att prata med pappan och komma överens, genom att du går honom till mötes med hur ni ordnar umgänget och så? Om separationen är ny har ni ju chansen nu att skapa ett bra samarbete. När det väl har eskalerat blir allt svårare. Jag skulle satsa på det i första hand, gärna med hjälp av tredje part (familjerådgivning i kommunen eller kyrkan, eller familjerätten).

Om ni inte kan enas kommer det att bli en vårdnadstvist och då behöver du en advokat. Om jag var som du skulle jag ta kontakt med en redan nu för rådgivning.

• Anonym (G)

Du får inte ta barnet och flytta. Han kan polisanmäla dig och polisen åker då och hämtar barnet.

Ta kontakt med familjerätten. Dom kommer inte ta parti förnågon utan granska situationen. Skulle pappan gå med på att du flyttar så är det ok men han kan sätta sig emot.

Att pappan har diverse diagnoser ger dig inte automatisk vårdnadsrätt. Många föräldrar lever med diagnoser och tar hand om sig själva och sina barn utan problem. Däremot kan han behöva hjälp med sin/sina diagnos/diagnoser för att få ihop ett stabilt hem och sköta barnen bra.

Han kan ju lika gärna ta upp oroligheterna att du nu är ensamstående mamma med två pappor i bilden och att du inte kommer orka? (Säger inte att det är så men precis som du oroar dig över hans diagnoser kan han säga att han oroar sig för sina barn.)

Du har ändå valt att skaffa två barn med denna man och nu får ni två göra det bästa för att lösa situationen utan att barnen ska komma i kläm. Det kanske inte är det bästa för dom att bo varannan vecka hos sin pappa men det kanske Inter heller är det bästa att ta barnen från sin pappa.

• Anonym (Orolig)

Han kommer inte godkänna att barnet flyttar med mig, även om det vore det bästa. Att få bo med sina syskon.

Han gapar och skriker på barnet. Han suckar och stönar. Han får panik då det kladdas med mat. Det är jag som gör ALLT här hemma. Hur fan ska han klara sig själv menar ni? Det gör ont i mig av tanken att han ska bo kvar här.

Jag har redan fått lägenhet så jag kommer att flytta. Men i värsta fall får jag nöja mig med varannan helg eller varannan vecka (föräldraledig nu så det går ju) eftersom han straffar allt annat än mig.

• Anonym (G)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-22 10:09:20 följande:

Han kommer inte godkänna att barnet flyttar med mig, även om det vore det bästa. Att få bo med sina syskon.

Han gapar och skriker på barnet. Han suckar och stönar. Han får panik då det kladdas med mat. Det är jag som gör ALLT här hemma. Hur fan ska han klara sig själv menar ni? Det gör ont i mig av tanken att han ska bo kvar här.

Jag har redan fått lägenhet så jag kommer att flytta. Men i värsta fall får jag nöja mig med varannan helg eller varannan vecka (föräldraledig nu så det går ju) eftersom han straffar allt annat än mig.

Vi menar ingenting. Det är ju lagstadgat. Och det är du som har valt att skaffa två barn med denna man. Du kan flytta. Men ringer han polisen så är risken väldigt stor att han kan få ensam vårdnad för att du bryter mot lagen. Har du tur så bryr han sig inte om att du flyttar utan låter dig och barnen vara.
  • Anonym (smurfen)
    Salmiakk skrev 2018-08-22 10:11:11 följande:

Har du flyttat 30 mil för hans skull kan du inte bara dra därifrån när det passar dig!

Hon har ju redan skaffat sig en ny bostad och ska flytta.

Ts, du bör göra det du finner vara för barnens bästa. Sedan får du hoppas att tingsrätten gör samma bedömning som du om det skulle gå så långt.
  • Anonym (smurfen)
    Anonym (G) skrev 2018-08-22 10:04:51 följande:

Du får inte ta barnet och flytta. Han kan polisanmäla dig och polisen åker då och hämtar barnet.

Ta kontakt med familjerätten. Dom kommer inte ta parti förnågon utan granska situationen. Skulle pappan gå med på att du flyttar så är det ok men han kan sätta sig emot.

Att pappan har diverse diagnoser ger dig inte automatisk vårdnadsrätt. Många föräldrar lever med diagnoser och tar hand om sig själva och sina barn utan problem. Däremot kan han behöva hjälp med sin/sina diagnos/diagnoser för att få ihop ett stabilt hem och sköta barnen bra.

Han kan ju lika gärna ta upp oroligheterna att du nu är ensamstående mamma med två pappor i bilden och att du inte kommer orka? (Säger inte att det är så men precis som du oroar dig över hans diagnoser kan han säga att han oroar sig för sina barn.)

Du har ändå valt att skaffa två barn med denna man och nu får ni två göra det bästa för att lösa situationen utan att barnen ska komma i kläm. Det kanske inte är det bästa för dom att bo varannan vecka hos sin pappa men det kanske Inter heller är det bästa att ta barnen från sin pappa.

Det är inte kidnappning om det handlar om ett eget barn som man är vårdnadshavare för.
  • Anonym (G)
    Anonym (smurfen) skrev 2018-08-22 10:14:20 följande:

Hon har ju redan skaffat sig en ny bostad och ska flytta.

Ts, du bör göra det du finner vara för barnens bästa. Sedan får du hoppas att tingsrätten gör samma bedömning som du om det skulle gå så långt.

Bara för att hon har skaffat sig en lägenheten och ska flytta så ger det henne inte rätten till att göra det då dom har gemensam vårdnad. Om pappan är så hemsk så ska detta tas upp hos familjerätten och det ska granskas och utredas om vad som är bäst för barnet.

Risken är stor att pappan anmäler mamman och polisen kan då hämta sonen och köra hem honom till pappan. Och hur är det det bästa för barnet ?! Att bli ryckt hit och dit? Nu kanske pappan låter det vara men TS skriver ju själv att han kommer motsätta sig. I så fall är det bättre att flytta när allt är löst och fixat.

Kom ihåg - det är inte VI som har bestämmt reglerna. TS har skapat en tråd där folk kan besvara vilket vi gör. Ingen har nämnt nå illa elöer smutskastat någon utan säger bara vad lagen redan har bestämmt. Väljer TS att flytta ändå så kan det bli bra om pappan låter det vara men det kan också bli en myclet värre situation som drabbar barnet
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-22 10:09:20 följande:

Okej, låt säga att han vägrar. Om du då står på dig och meddelar att du kommer att flytta själv och att han ensam får stå för all omvårdnad av äldsta barnet, tror du han ändrar sig då? Om han fattar att ALLT faller på honom?
Svar på tråden Flytta trots gemensam vårdnad