• Louisejp

Vattenskalle? Orolig!!!!

Har precis varit hos läkaren med min son (5 månader) då hans huvudomfång har ökat. Har nästan alltid legat på högsta kurvan men nu ökat ännu mer än vad som var godkänt. Han har inga andra tecken på vattenskalle, men jag ser ju att han har ett stort huvud!

Är det någons barns huvud som skenat iväg lite UTAN att det varit vattenskalle, alltså varit helt normalt?

Och ni med barn som har vattenskalle - hur upptäcktes det och hur har det gått?

Berätta gärna!!!!

• Svar på tråden Vattenskalle? Orolig!!!!
  • Anonym (Jättehuvud)

Mitt barn har ett jättehuvud. Hon föddes prematur och då kan de ju växa extra fort så därför var det ok men hennes huvud är på högsta gränsen (var ju pytte när hon föddes) nu. Inga andra tecken på vattenskalle. Vi har stora huvud i släkten också.

Men ser man henne bredvid en jämnårig tycker jag att deras huvud ser helt små och förkrympta ut jämfört med hennes eftersom jag är van vid henne. Ser rätt konstigt ut. Hon har nästan samma mösstorlek som storebror som är 12 år och hon är 1 år. Men men :)

• Louisejp
    Anonym (Jättehuvud) skrev 2018-08-22 11:45:04 följande:

Mitt barn har ett jättehuvud. Hon föddes prematur och då kan de ju växa extra fort så därför var det ok men hennes huvud är på högsta gränsen (var ju pytte när hon föddes) nu. Inga andra tecken på vattenskalle. Vi har stora huvud i släkten också.

Men ser man henne bredvid en jämnårig tycker jag att deras huvud ser helt små och förkrympta ut jämfört med hennes eftersom jag är van vid henne. Ser rätt konstigt ut. Hon har nästan samma mösstorlek som storebror som är 12 år och hon är 1 år. Men men :)

Okej! Tack för svar! Men när började det plana ut o följa sin "nya" kurva?
  • annabellelee

Vad sa läkaren? Det finns varningstecken att hålla koll på vid vattenskalle - då ska man åka in akut. Tyvärr minns jag dem inte (googla?) men en läkare tyckte jag skulle hålla koll på dem pga min sons stora huvud. Jag var aldrig orolig, för sonen liknar bara sin far som har väldigt hög och välvd panna!

Om läkaren inte oroade sig tror jag dock inte du behöver göra det.

• Louisejp
    annabellelee skrev 2018-08-22 12:11:08 följande:

Vad sa läkaren? Det finns varningstecken att hålla koll på vid vattenskalle - då ska man åka in akut. Tyvärr minns jag dem inte (googla?) men en läkare tyckte jag skulle hålla koll på dem pga min sons stora huvud. Jag var aldrig orolig, för sonen liknar bara sin far som har väldigt hög och välvd panna!

Om läkaren inte oroade sig tror jag dock inte du behöver göra det.

Hon undersökte honom och tyckte allt verkade normalt förutom att huvudet växt lite för fort, så hon skulle skicka remiss för ultraljud! Man ska väl hålla koll på solnedgångsblick och spänd fontanell och kräkningar typ. Sonen har inget av det, nu iaf. Sonens pappa har också en rejäl hög panna!
  • Louisejp
    Salmiakk skrev 2018-08-22 12:44:40 följande:

Vad sa läkaren då?

H

on undersökte honom och tyckte allt verkade normalt förutom att huvudet växt lite för fort, så hon skulle skicka remiss för ultraljud!
  • Anonym (Ja)

Min väninna har ett stort huvud och fick en son med väldigt stort huvud. Hon påtalade detta för läkaren, men de ville prompt kolla om det var vattenskalle ändå.
    Det var det ej.

• Louisejp
    Anonym (Ja) skrev 2018-08-22 14:06:57 följande:

Min väninna har ett stort huvud och fick en son med väldigt stort huvud. Hon påtalade detta för läkaren, men de ville prompt kolla om det var vattenskalle ändå.

Det var det ej.

Okej, skönt!!
  • Anonym (sven)

hur stora huvud har era barn som har vattenskalle? Kommer de har det hela sitt liv? Är man mentalt obegåvad eller det har inget med intellektet att göra? 

/okunnig men nyfiken

Svar på tråden Vattenskalle? Orolig!!!!