Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad händer om en Köttätare äter grönsaker???

Anonym (Nyfiken) skrev 2018-08-22 14:39:04 följande:

Skratt! Var lite otydlig där. Jag menade naturligtvis DJUR!!

För övrigt vet jag ju att rovdjur ofta har korta tarmar och ett enkelt uppbyggt matsystem over all, men saker som innehåller ?snabba? kolhydrater då??? Kan de inte ta upp fruktsocker etc???

De blir dåliga i magen ;)
    Första hunden vi hade, hade en passion för blåbär och apelsiner, andra hunden älskade äpplen och hallon. Inte roligt för oss tvåbenta, då det var full fart på hans mage under den tiden på året
  • sextiotalist
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-08-22 14:39:04 följande:

Skratt! Var lite otydlig där. Jag menade naturligtvis DJUR!!

För övrigt vet jag ju att rovdjur ofta har korta tarmar och ett enkelt uppbyggt matsystem over all, men saker som innehåller ?snabba? kolhydrater då??? Kan de inte ta upp fruktsocker etc???

Många rovdjur som har kött som bas äter även det som växer, ibland för att rensa magen, men även att de tycker det smakar gott eller att växterna är ett komplement.
    Det farliga är inte om de äter lite växter då och då, det far ofta bara igenom systemet, däremot kommer de tyna bort om de inte fick kött.
  • sextiotalist
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-08-23 13:25:46 följande:
    Aha! Det var ju en annan grej. Visste inte att människan och växtätare att TILLVERKA proteiner. Trodde det enbart är andra vägen. Dvs - om vi inte får tillräckligt med kolhydrater, så gör kroppen om proteiner till lättsmälta kolhydrater??? Och att det kostar energi för kroppen.

Kolhydrater består av kol, syre och väte. Protein består av aminosyra där kväve-väteförening som är basen.

Så nej

Svar på tråden Vad händer om en Köttätare äter grönsaker???