• Anonym (månen)

    Partner som missbrukar cannabis

    Snälla föräldrar därute jag behöver hjälp råd och stöttning. Vet inte vad jag ska ta mig till längre..

    Situationen: Levt tillsammans med min sambo i ungefär tre år och för fyra månader sedan fick vi vår dotter. Min partner har rökt gräs i nästan hela vårt förhållande (jag själv har också rökt innan våran dotter var påtänkt). Det har varit en rolig grej som nu gått och blivit ett rejält missbruk för min sambo. Röka dagligen flera gånger om dagen, innan jobbet osv. Han sköter i övrigt jobbet och livet i allmänhet vilket också är hans argument, att ingen märker.

    Under hela graviditeten lovade han att sluta gång på gång men sköt endast upp de, när vår dotter kom sa han att han hade slutat men började bara smyga/mörka de. När jag kom på de var vår dotter två månader och vi hade två stora bråk angående detta. Det slutade med att jag tog mina saker och dottern och flyttade därifrån. Månaden efter de kantades av smutskastning ifrån hans sida, han sköt ifrån sig alla inklusive hans egen familj/vänner och skyllde allt på mig. Att jag tagit ifrån honom allt, var elak, inte älskade honom för att jag inte ville att han skulle må bra osv. Han träffade vår dotter en gång på en hel månad.

    Sedan ungefär en månad tillbaka har han vänt och kommit till insikt med saker och ting säger han, att han varit arg på sig själv mest och att detta är det han vill, att han vill ha oss i sitt liv och att han ska sluta men de kommer ta tid.. vi har pratat väldigt mycket och umgåtts under denna tiden och det har verkligen känns som att de håller på att bli förändring vilket jag varit oroligt glad över men samtidigt inte hoppats på för mycket.

    Igår kom vändningen igen, han beklagar sig att han inte får sova något och håller på att bli galen, och sa till mig att om jag inte kan leva med honom såhär så får jag hitta någon annan som passar ?mina krav?, att vi inte har äkta kärlek för att isf skulle jag inte gjort såhär mot honom, att jag vet hur bra han mår av detta osv. När jag försöker förklara att det handlar om att vi valde att skaffa barn och att det är hon som är fokus och riskeras att ta ifrån oss om han fortsätter som han gör lyssnar han inte på de.

    Jag känner mig helt desperat, vet inte vad jag ska göra längre. Jag vill inte vara ensamstående men ser inte längre några alternativ då uppenbarligen hans gräs är viktigare än hans dotter och mig. Min största rädsla är bara att jag i framtiden kommer att behöva ha en varannan vecka relation med min dotter vilket jag verkligen inte vill. Snälla är de någon i likande situation eller som har erfarenheter. Hjälp mig.

  • Svar på tråden Partner som missbrukar cannabis
  • Anonym (....)

    Hej,

    Känner igen mig oerhört i det du skriver. Var dock bara ihop med min sambo i ett år. Innan h a n lämnade oss när jag ställde ultimatumet ?du får välja mellan oss eller gräset?. Han vände på en sekund, packade sina grejer och gick. (Sen blev det såklart ett efterspel med bråk osv innan det egentliga uppbrottet blev. Men slutligen valde han gräset.) Han blev också väldigt skuldbeläggande och anklagande. Hemska ord... när jag just satte ner foten. Klassiskt missbrukarbeteende tyvärr.

    Jag kan idag säga att jag är väldigt glad att det avslutades. Den kamp som det hade inneburit att stå vid en persons sida som inte själv ser vidden av sina drogproblem. Som inte själv är 200% inne på att sluta. Det är att spola ner sin kraft och energi i toaletten. Kraft som vi behöver till våra barn.

  • klyban
    Anonym (månen) skrev 2018-08-23 11:28:03 följande:
    Snälla föräldrar därute jag behöver hjälp råd och stöttning. Vet inte vad jag ska ta mig till längre..

    Situationen: Levt tillsammans med min sambo i ungefär tre år och för fyra månader sedan fick vi vår dotter. Min partner har rökt gräs i nästan hela vårt förhållande (jag själv har också rökt innan våran dotter var påtänkt). Det har varit en rolig grej som nu gått och blivit ett rejält missbruk för min sambo. Röka dagligen flera gånger om dagen, innan jobbet osv. Han sköter i övrigt jobbet och livet i allmänhet vilket också är hans argument, att ingen märker.

    Under hela graviditeten lovade han att sluta gång på gång men sköt endast upp de, när vår dotter kom sa han att han hade slutat men började bara smyga/mörka de. När jag kom på de var vår dotter två månader och vi hade två stora bråk angående detta. Det slutade med att jag tog mina saker och dottern och flyttade därifrån. Månaden efter de kantades av smutskastning ifrån hans sida, han sköt ifrån sig alla inklusive hans egen familj/vänner och skyllde allt på mig. Att jag tagit ifrån honom allt, var elak, inte älskade honom för att jag inte ville att han skulle må bra osv. Han träffade vår dotter en gång på en hel månad.

    Sedan ungefär en månad tillbaka har han vänt och kommit till insikt med saker och ting säger han, att han varit arg på sig själv mest och att detta är det han vill, att han vill ha oss i sitt liv och att han ska sluta men de kommer ta tid.. vi har pratat väldigt mycket och umgåtts under denna tiden och det har verkligen känns som att de håller på att bli förändring vilket jag varit oroligt glad över men samtidigt inte hoppats på för mycket.

    Igår kom vändningen igen, han beklagar sig att han inte får sova något och håller på att bli galen, och sa till mig att om jag inte kan leva med honom såhär så får jag hitta någon annan som passar mina krav, att vi inte har äkta kärlek för att isf skulle jag inte gjort såhär mot honom, att jag vet hur bra han mår av detta osv. När jag försöker förklara att det handlar om att vi valde att skaffa barn och att det är hon som är fokus och riskeras att ta ifrån oss om han fortsätter som han gör lyssnar han inte på de.

    Jag känner mig helt desperat, vet inte vad jag ska göra längre. Jag vill inte vara ensamstående men ser inte längre några alternativ då uppenbarligen hans gräs är viktigare än hans dotter och mig. Min största rädsla är bara att jag i framtiden kommer att behöva ha en varannan vecka relation med min dotter vilket jag verkligen inte vill. Snälla är de någon i likande situation eller som har erfarenheter. Hjälp mig.

    Din berättelse så låter det som han är mer beroende än missbrukare, och då har jag de medicinska kriterierna i tankarna och om missbruk och beroende.

    Förutom era bråk, vad mer har du att ta upp och som han missköter?
    För jag förstod det som att han sköter jobb?

    Och har han en diagnos eller en misstänkt diagnos om psykisk ohälsa?
    (denna ställer jag för få en uppfattning om det finns andra grundläggande problem, som gör frågan mer komplex och svårlöst.)


    hur många meter var det?
  • hoppsangh

    Om man ger upp sin familj hellre än sitt bruk av droger så är man missbrukare oavsett hur man vänder på det.

    Han kanske skötte sitt jobb men han klarade inte av att sköta sitt familjeliv

  • klyban
    hoppsangh skrev 2018-08-23 13:55:28 följande:
    Om man ger upp sin familj hellre än sitt bruk av droger så är man missbrukare oavsett hur man vänder på det.

    Han kanske skötte sitt jobb men han klarade inte av att sköta sitt familjeliv

    Det är inte så enkelt och om man ska gå efter kriterier man har inom vården.
    Känns som han är mellan beroende och missbruk.

    Och att partnern slänger ut en för cannabis, är inte att man inte sköter sin familj.


    hur många meter var det?
  • Anonym (så här tycker jag)
    klyban skrev 2018-08-23 14:02:38 följande:

    Det är inte så enkelt och om man ska gå efter kriterier man har inom vården.
    Känns som han är mellan beroende och missbruk.

    Och att partnern slänger ut en för cannabis, är inte att man inte sköter sin familj.


    Om man som vissa gör väljer sitt cannabis före sitt barn och partner så har man inte bara ett missbruk och klarar uppenbarligen inte av familjelivet.

    Det är faktiskt så enkelt, om man håller sitt bruk oavsett vad det är kärare än något annat då har man ett beroende, och har man ett beroende har man ett missbruk oavsett hur fint man lindar in det.


  • klyban
    Anonym (så här tycker jag) skrev 2018-08-23 14:07:22 följande:
    Om man som vissa gör väljer sitt cannabis före sitt barn och partner så har man inte bara ett missbruk och klarar uppenbarligen inte av familjelivet.

    Det är faktiskt så enkelt, om man håller sitt bruk oavsett vad det är kärare än något annat då har man ett beroende, och har man ett beroende har man ett missbruk oavsett hur fint man lindar in det.


    Det blir inte till missbruk för någon säger detta och med kriterierna man har i sjukvården för avgöra om någon beroende eller missbrukare.
    Det är inte så självklart som du tror.
    Som jag tolkar texten nu, så är det beroende med tecken på mer.

    Det handlar inte om att linda in nått, utan att man skiljer på missbruk och beroende.
    Då tillvägagångssättet är olika.

    Men får vi inte svar på en diagnos eller misstänkt sådan, så ser jag ingen anledning han kan sluta omgående.
    Då cannabis är löjligt enkelt och sluta med.
    Men har man en diagnos eller misstänkt sådan, så seglar massa andra problem upp och som måste lösas också.


    hur många meter var det?
  • Anonym (träffbrukare)

    Missbruk är en del av livet. Åtminstone samhällets definition.

    Det du beskriver, att din partner sköter åtagande och övriga aspekter av livet låter inte som missbruk. I så fall kan man klassificera alla som får piller genom sjukvården missbrukare också då flertalet just äter det och ändå är såpass dysfunktionella att dessa ändå går hemma.

    Personligen är jag stolt över missbruk. Det är ett tecken på samhällets misslyckande att försöka domesticera människan som djur.

  • Anonym (månen)
    Anonym (....) skrev 2018-08-23 12:09:31 följande:

    Hej,

    Känner igen mig oerhört i det du skriver. Var dock bara ihop med min sambo i ett år. Innan h a n lämnade oss när jag ställde ultimatumet ?du får välja mellan oss eller gräset?. Han vände på en sekund, packade sina grejer och gick. (Sen blev det såklart ett efterspel med bråk osv innan det egentliga uppbrottet blev. Men slutligen valde han gräset.) Han blev också väldigt skuldbeläggande och anklagande. Hemska ord... när jag just satte ner foten. Klassiskt missbrukarbeteende tyvärr.

    Jag kan idag säga att jag är väldigt glad att det avslutades. Den kamp som det hade inneburit att stå vid en persons sida som inte själv ser vidden av sina drogproblem. Som inte själv är 200% inne på att sluta. Det är att spola ner sin kraft och energi i toaletten. Kraft som vi behöver till våra barn.


    Tack för ditt svar. Var det barn med i bilden där också? Nu har vi brutit helt pch det ända han säger är att han håller på att bli ren för vårt barn skull ?men fan inte för min skull?. Är så rädd att han kommer komma och kräva henne varannan vecka vilket bara tanken på får de att knyta sig i magen på mig då jag varken litar på honom och faktum är att han inte känner vår dotter. Han har missat tre månader av hennes fem månader i livet.. det händer mycket.
  • Anonym (månen)
    Anonym (träffbrukare) skrev 2018-08-23 15:51:10 följande:

    Missbruk är en del av livet. Åtminstone samhällets definition.

    Det du beskriver, att din partner sköter åtagande och övriga aspekter av livet låter inte som missbruk. I så fall kan man klassificera alla som får piller genom sjukvården missbrukare också då flertalet just äter det och ändå är såpass dysfunktionella att dessa ändå går hemma.

    Personligen är jag stolt över missbruk. Det är ett tecken på samhällets misslyckande att försöka domesticera människan som djur.


    Företår inte riktigt din jämförelse, att ta piller en fått av sjukvården sker oftast under relativt kontrollerade former men att röka på så man är konstant påverkad, kör bil påverkad, ha hand om sin dotter påverkad osv bör enligt dig inte räknas som att personen har problem för att personen kan sköta sitt jobb?
Svar på tråden Partner som missbrukar cannabis