• Anonym (månen)

Partner som missbrukar cannabis

Snälla föräldrar därute jag behöver hjälp råd och stöttning. Vet inte vad jag ska ta mig till längre..

Situationen: Levt tillsammans med min sambo i ungefär tre år och för fyra månader sedan fick vi vår dotter. Min partner har rökt gräs i nästan hela vårt förhållande (jag själv har också rökt innan våran dotter var påtänkt). Det har varit en rolig grej som nu gått och blivit ett rejält missbruk för min sambo. Röka dagligen flera gånger om dagen, innan jobbet osv. Han sköter i övrigt jobbet och livet i allmänhet vilket också är hans argument, att ingen märker.

Under hela graviditeten lovade han att sluta gång på gång men sköt endast upp de, när vår dotter kom sa han att han hade slutat men började bara smyga/mörka de. När jag kom på de var vår dotter två månader och vi hade två stora bråk angående detta. Det slutade med att jag tog mina saker och dottern och flyttade därifrån. Månaden efter de kantades av smutskastning ifrån hans sida, han sköt ifrån sig alla inklusive hans egen familj/vänner och skyllde allt på mig. Att jag tagit ifrån honom allt, var elak, inte älskade honom för att jag inte ville att han skulle må bra osv. Han träffade vår dotter en gång på en hel månad.

Sedan ungefär en månad tillbaka har han vänt och kommit till insikt med saker och ting säger han, att han varit arg på sig själv mest och att detta är det han vill, att han vill ha oss i sitt liv och att han ska sluta men de kommer ta tid.. vi har pratat väldigt mycket och umgåtts under denna tiden och det har verkligen känns som att de håller på att bli förändring vilket jag varit oroligt glad över men samtidigt inte hoppats på för mycket.

Igår kom vändningen igen, han beklagar sig att han inte får sova något och håller på att bli galen, och sa till mig att om jag inte kan leva med honom såhär så får jag hitta någon annan som passar ?mina krav?, att vi inte har äkta kärlek för att isf skulle jag inte gjort såhär mot honom, att jag vet hur bra han mår av detta osv. När jag försöker förklara att det handlar om att vi valde att skaffa barn och att det är hon som är fokus och riskeras att ta ifrån oss om han fortsätter som han gör lyssnar han inte på de.

Jag känner mig helt desperat, vet inte vad jag ska göra längre. Jag vill inte vara ensamstående men ser inte längre några alternativ då uppenbarligen hans gräs är viktigare än hans dotter och mig. Min största rädsla är bara att jag i framtiden kommer att behöva ha en varannan vecka relation med min dotter vilket jag verkligen inte vill. Snälla är de någon i likande situation eller som har erfarenheter. Hjälp mig.

• Svar på tråden Partner som missbrukar cannabis
  • Anonym (månen)
    klyban skrev 2018-08-23 12:24:57 följande:

Din berättelse så låter det som han är mer beroende än missbrukare, och då har jag de medicinska kriterierna i tankarna och om missbruk och beroende.

Förutom era bråk, vad mer har du att ta upp och som han missköter?

För jag förstod det som att han sköter jobb?

Och har han en diagnos eller en misstänkt diagnos om psykisk ohälsa?

(denna ställer jag för få en uppfattning om det finns andra grundläggande problem, som gör frågan mer komplex och svårlöst.)

Han missköter ingenting så länge han får röka på. Men när han inte får röka på nisssköter han sitt förhållande, sin kontakt med sin dotter, sitt jobb och andra sociala relationer..
  • Anonym (månen)
    klyban skrev 2018-08-23 14:02:38 följande:

Det är inte så enkelt och om man ska gå efter kriterier man har inom vården.

Känns som han är mellan beroende och missbruk.

Och att partnern slänger ut en för cannabis, är inte att man inte sköter sin familj.

Hur menar du med att partnern slänger ur en för cannabis är inte att man inte sköter sin familj?

Jag åkte därifrån då han var konstant påverkad, han slängde inte ut oss men kan uppenbarligen inte vårda sitt förhållande
  • klyban
    Anonym (månen) skrev 2018-09-23 13:46:31 följande:
    Han missköter ingenting så länge han får röka på. Men när han inte får röka på nisssköter han sitt förhållande, sin kontakt med sin dotter, sitt jobb och andra sociala relationer..

Låter som han har någon betydande psykisk sjukdom.
    Och som han inte får hjälp med och må bättre ifrån.

Dock låter inte detta som ett missbruk, även om man nog kan hävda detta med de medicinska kriterierna.
    Det blir liksom lite delat när man prata om köra bil onykter, och vetenskapen om vad cannabis har för påverkan där.

hur många meter var det?
  • Anonym (A)
    hoppsangh skrev 2018-08-23 13:55:28 följande:
    Om man ger upp sin familj hellre än sitt bruk av droger så är man missbrukare oavsett hur man vänder på det.

Han kanske skötte sitt jobb men han klarade inte av att sköta sitt familjeliv
    Håller med
  • Anonym (Kunnig)

Måste bara inflika att man inte kan bli beroende av cannabis rent fysiskt.

• klyban
    Om man ger upp sin familj hellre än sitt bruk av droger så är man missbrukare oavsett hur man vänder på det.

Varit med väldigt många såna här diskussioner, och oftast är det inget om cannabis.
    Utan oftast använder man detta som en ursäkt för hantera ett relationsproblem.

Men sen berättade TS att inget konstigt sker under påverkan, men problem i nykterheten.
    Där man funderar på om inte det finns en psykisk ohälsa som gjort cannabis till en symtom av denna.
    Då för vara framgångsrik, så måste man hantera denna psykiska ohälsa.
    Annars är man stenkört på cannabisen också.

hur många meter var det?
  • Anonym (månen)

Jag förstår verkligen inte hur han resonerar. Han säger att han håller på att bli ren för vår dotters skull, för att han vill ha henne. När jag då frågar varför han inte kan bli ren för vår familj skull för vårt förhållande. Då kontrar han med ?att han fan inte blir ren för min skull?, att om vi ska vara tillsammans ska han röka fast bara på kvällarna. Han vill inte vara med någon som inte kan acceptera honom för den han är säger han.

Han pratar som sagt ena stunden som han håller på att bli ren medan han näsa stund säger att han ska träffa någon som accepterar honom för den han är. Att han röker på. Vet inte vad jag ska tänka eller tro.

Överväger att acceptera att han röker på kvällarna men dels känns de som att allt detta bråkande och att vi bott ifrån varandra varit helt i onödan och sen är jag rädd att de börjar eskalera igen.. Anledningen till att jag överväger de är dels för att jag älskar honom, tyvärr, han har många fina egenskaper men är också rädd att han kommer bli ren och kräva vår dotter. Så som de är just nu har jag hela vårdnaden. Är så rädd och ledsen för de. Samtidigt känns de inte sjysst av honom att utpressa mig på de sättet och kräva att han ska röka. Så alternativen som finns är att antingen acceptera att han röker eller att behöva vara utan min dotter varannan vecka.

Jag undrar också hur mycket han egentligen älskar mig när de tydligen är viktigare att han får röka i vårt förhållande annars kan de kvitta liksom. Är helt tom, vet inte vad jag ska a vägen snart.

• Anonym (queenAnne)
    klyban skrev 2018-09-23 15:00:06 följande:

Varit med väldigt många såna här diskussioner, och oftast är det inget om cannabis.
    Utan oftast använder man detta som en ursäkt för hantera ett relationsproblem.

Men sen berättade TS att inget konstigt sker under påverkan, men problem i nykterheten.
    Där man funderar på om inte det finns en psykisk ohälsa som gjort cannabis till en symtom av denna.
    Då för vara framgångsrik, så måste man hantera denna psykiska ohälsa.
    Annars är man stenkört på cannabisen också.

Cannabis är som de flesta andra droger beroendeframkallande. När en människa har abstinens mår den dåligt och det är väl det du kallar "nykterhet" (vilket jag kallar abstinens). Cannabis förändrar också hjärnan neuropsykologiskt hos den som missbrukar drogen.Det finns bevis för att många får ångest, sämre impulskontoll och man tror också missbruket kan leda till depression 

Så att vifta bort att cannabis är nästan ofarligt och inte framkallar beroende, skador eller abstinens är inte sant. Så att TS sambo inte vill släppa sitt cannabisrökande och hellre röker vidare än att välja sin familj har sin förklaring. Den psykiska ohälsan tror jag kommer från missbruket, inte tvärtom. 

Abstinens 

Cannabis kan orsaka abstinenssymtom, även lång tid efter användandet med: 

Irritabilitet
    Minnesluckor
    Koncentrationssvårigheter
    Sömnsvårigheter
    Mardrömmar
    Overklighetskänsla
    Ångest
    Depression
  • klyban
    Anonym (queenAnne) skrev 2018-09-25 15:23:02 följande:
    Cannabis är som de flesta andra droger beroendeframkallande. När en människa har abstinens mår den dåligt och det är väl det du kallar "nykterhet" (vilket jag kallar abstinens). Cannabis förändrar också hjärnan neuropsykologiskt hos den som missbrukar drogen.Det finns bevis för att många får ångest, sämre impulskontoll och man tror också missbruket kan leda till depression 

Så att vifta bort att cannabis är nästan ofarligt och inte framkallar beroende, skador eller abstinens är inte sant. Så att TS sambo inte vill släppa sitt cannabisrökande och hellre röker vidare än att välja sin familj har sin förklaring. Den psykiska ohälsan tror jag kommer från missbruket, inte tvärtom. 

Abstinens 

Cannabis kan orsaka abstinenssymtom, även lång tid efter användandet med: 

Irritabilitet Minnesluckor Koncentrationssvårigheter Sömnsvårigheter Mardrömmar Overklighetskänsla Ångest Depression

Cannabis kan vara vanebildande, inte beroendeframkallande.
    Och abstinens är till det närmaste obefintlig.

Och TS fall, så låter det som en tydlig psykisk ohälsa.
    Och cannabis skapar inte psykiska sjukdomar, på sin höjd utlöser dessa.

hur många meter var det?
  • Anonym (A)

Håller med
Svar på tråden Partner som missbrukar cannabis