• Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?)

Kronofogden, varför fungerar inte dom?

Jag har ett ärenden hos kronofogden, som sökande, jag är företagare.

Har märkt att kronofogden fungerar jätte dåligt!!!

Nu har jag en kund som inte kan betala, han har betalt ca 30% av fakturan, sedan början av juni gick jag till kronofogden gjorde skulden till ett ärende.

Hörde av mig till kronofogden i slutet av månaden, kund hade inte svarat, men dom skickar ut en påminnelse, hör av mig igen ännu en månad efter, får till svar, kund har inte svarat ännu, men vi ska skicka ut en delgivningsman.

Man kan lugnt säga dom tar god tid på sig.

Kunden har gott ställt, fin bil äger två hyresfastigheter, samt en fin villa, han har en bra anställning.

Kronofogden berättar att han har hamnat här förut och det blev löne utmätning, får även veta att alla skulder under 250000 kr går under löne utmätning, och inte till indrivning
    Jag har ca 100000:- att driva in, med lön utmätning får jag vänta bra länge innan allt är betalt.
    Enda som händer när han inte svarar är att han får betala ränta på pengarna, kronofogden vet vart han jobbar och har varit där förut, men dom har som sagt inte några tider o passa, utan tar allt med ro.

Det kunden kan göra är o överklaga fakturan, då måste jag gå till tingsrätt, kommer ta ännu flera månader, för att sedan åka tillbaka till kronofogden och få lön utmätt, man kan alltså hålla borta en betalning bra många månader med bara ränta att betala.Räntan startar från förfallodagen , men behövs inte betalas innan det blivit lön utmätning.

Jag trodde kronofogden var bättre än vad den är, men ännu en myndighet som fungerar dåligt?

Tidigare ärende hade jag köpt ett hus, mäklaren fick mig o betala handpenningen direkt till hus säljaren, det var mitt i vintern, den tidigare ägaren hade slagit av strömmen och allt vatten hade fryst sönder, jag vred på vattnet när jag skulle få tillträde och det sprutade vatten överallt, jag hävde köpet och fick inte tillbaka handpenningen som då övergick 250 tusen, utan fick vänta 9 månader innan huset blev sålt i befintligt skick, fick då hjälp av en advokat som tog tag i ärendet och sa att huset ska utmätas, då först reagerade kronofogden, fick även hjälp av en annan avdelning inom kronofogden, dom hänvisa att dom gjort fel, så myndigheter har jag lågt förtroende för.

Vad vill jag berätta med detta, ni som får ett föreläggande av kronofogden, svara för guds skull inte på att du fått pappret, då vinner du flera månader innan du blir delgiven, då kanske du fått ihop pengarna och kan betala.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-06 09:45
    Nu har det snart 3 månader, jag ringde kronofogden igen, fråga varför personen inte blivit delgiven ännu? handläggaren det ligger hos delgivningen, jag ringer delgivningen frågar vad som händer? får till svar vi gör allt vi kan, eventuellt nästa vecka kan vi delge personen, men lovar ingenting, vi är överbelastade med jobb och tar ärendena efter som.
    Jag berätta att personen är delgiven förut av honom, ja han kände till han, han har varit på hans jobb och vet vart han bor, men dom är bara två delgivare och hinner inte med.

Har jag tur så kanske han hinner(delgivningsmannen) innan han går i pension om en månad drygt, men mest troligt inte, berätta han efter en stund!!!!! kunde bara gratta han till pensionen , förstår han längtar.
    Så få en person att bli delgiven i Sverige tar uppenbart löjligt lång tid,

• Svar på tråden Kronofogden, varför fungerar inte dom?
  • Anonym (A)
    Anonym (ET) skrev 2018-08-23 23:52:28 följande:
    Av egen erfarenhet kan jag intyga att det inte är de snabbaste som arbetar på Kronofogden.

Det du kan göra om du inte vill vänta är att begära svarande i konkurs via tingsrätten en sådan ansökan brukar få fart på de flesta. (lite dyrare än en vanlig kronofogde ansökan)
    Håller med
    Anonym (A) skrev 2018-09-07 15:51:29 följande:
    Håller med
    Nu fungerar inte systemet på det viset, alla har rätt och bemöta en skuld, först måste personen delgivas, (personen har rätt och bestrida),där efter kan den fastställas, antingen via kronofogden eller via tingsrätt, kronofogden ska gå fortast, en stämning via tingsrätt tar ungefär 3-4 månader o få en tid, för att fastställas och sedan lämnas ärendet över till kronofogden ändå, så kronofogden kommer jag inte förbi på något sätt.
    Tingsrätten kan bara fastställa skulden och kronofogden driver in den.

Att begära någon i konkurs går inte, inte om personen kan betala via utmätning via lön, det är belopp över 250000:- som går till utmätning av fastigheter och inventarier,,om personen inte kan ha lön utmätning,då går det o begära konkurs.tro mig jag har provat allt, frågat allt, jag har begärt utmätning när jag gjorde ansökan, det här är svaren jag fick.
  • Anonym (ET)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 16:28:56 följande:
    Nu fungerar inte systemet på det viset, alla har rätt och bemöta en skuld, först måste personen delgivas, (personen har rätt och bestrida),där efter kan den fastställas, antingen via kronofogden eller via tingsrätt, kronofogden ska gå fortast, en stämning via tingsrätt tar ungefär 3-4 månader o få en tid, för att fastställas och sedan lämnas ärendet över till kronofogden ändå, så kronofogden kommer jag inte förbi på något sätt.
    Tingsrätten kan bara fastställa skulden och kronofogden driver in den.

Att begära någon i konkurs går inte, inte om personen kan betala via utmätning via lön, det är belopp över 250000:- som går till utmätning av fastigheter och inventarier,,om personen inte kan ha lön utmätning,då går det o begära konkurs.tro mig jag har provat allt, frågat allt, jag har begärt utmätning när jag gjorde ansökan, det här är svaren jag fick.
    Som du märkt så är det inte lätt, det man skulle kunna tänka sig är att personen som är skyldig dig pengar är på obestånd i och med att denne inte gjort rätt för sig och då kan det finnas grund för konkursansökan

Hur som, hoppas det blir en bra lösning fort
  • Glinda från Oz

Det blir ännu sämre om personen får skuldsanering då behöver de inte betala alls Systemet är verkligen uselt. Ibland kan det lösa sig att sälja fakturan till ett inkassobolag.

• Aumeå
    Glinda från Oz skrev 2018-09-07 20:20:14 följande:

Det blir ännu sämre om personen får skuldsanering då behöver de inte betala alls Systemet är verkligen uselt. Ibland kan det lösa sig att sälja fakturan till ett inkassobolag.

Inkasso är bra, dom kan se ifall kunden ligger i obestånd.
    Men självklart vi man inte driva folk i konkurs, jag är ingen ond människa, men en avbetalning via kronofogden fungerar, bättre det än att inte få betalt.
    Var bara mer hur seg kronofogden är, att det tar flera månader o få en delgivning, jag vill ändå veta hur pengarna är, om jag får betalt eller inte, om det går via lön eller via annat, det gör att jag kan räkna med o få betalt, som kanske nu, ränta på pengarna, då vet jag att dom kommer in. kunden har gott ställt, äger två fastigheter samt en präktig villa och kör en snygg audi., men skulden överstiger inte 250 tusen, han har haft lönutmätning förut på 22500 kr månad, det är efter alla hans utgifter är betalda, så bra inkomst har han.
    Glinda från Oz skrev 2018-09-07 20:20:14 följande:

Fast får inte inkasso betalt så får man betala tillbaka pengarna man fått från dom, tror det är så, sålde min nästa faktura till prioritet finans , får inte dom betalt kan dom kräva det av mig.
  • Anonym (ET)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 21:57:22 följande:
    Fast får inte inkasso betalt så får man betala tillbaka pengarna man fått från dom, tror det är så, sålde min nästa faktura till prioritet finans , får inte dom betalt kan dom kräva det av mig.
    Det finns lite olika upplägg, generellt så är du villig att ta en mindre risk får du mindre mängd pengar än om du är villig att ta en större risk.
  • Anonym (ET)
    Aumeå skrev 2018-09-07 20:36:54 följande:
    Inkasso är bra, dom kan se ifall kunden ligger i obestånd.
    Men självklart vi man inte driva folk i konkurs, jag är ingen ond människa, men en avbetalning via kronofogden fungerar, bättre det än att inte få betalt.
    Var bara mer hur seg kronofogden är, att det tar flera månader o få en delgivning, jag vill ändå veta hur pengarna är, om jag får betalt eller inte, om det går via lön eller via annat, det gör att jag kan räkna med o få betalt, som kanske nu, ränta på pengarna, då vet jag att dom kommer in. kunden har gott ställt, äger två fastigheter samt en präktig villa och kör en snygg audi., men skulden överstiger inte 250 tusen, han har haft lönutmätning förut på 22500 kr månad, det är efter alla hans utgifter är betalda, så bra inkomst har han.
    Det är mest en påtryckning i det fall det finns tillgångar men inte betalningsintresse. Saknas tillgångar ger inte en konkursansökan speciellt mycket resultat.
    Anonym (ET) skrev 2018-09-07 22:59:39 följande:
    Det finns lite olika upplägg, generellt så är du villig att ta en mindre risk får du mindre mängd pengar än om du är villig att ta en större risk.
    Fast inkasso krav kan man skriva ut själv som företagare och få avgiften med på fakturan, samt påminnelse avgift.
    Inkasso kan inte driva in något, utan även dom måste vända sig till kronofogden på samma villkor som jag som företagare, så inga fördelar där.

Utan som företagare kan man ha en högre ränta på en förfallen faktura, som jag 12% istället för den lagstadgade räntan, därför är det viktigt o hova in kunden i att godkänna fakturan,
  • Anonym (Annabus)

Så ännu en gång ni som hamnar hos kronofogden svara inte på delgivningspappret kronofogden skickar ut, att få ut en delgivnings man tar flera månader och inget händer, du får inga extra avgifter eller något, bara lite ränta.

[/quote]

Du är förbannad över att delgivningen hos Kronofogden tar tid. Samtidigt uppmanar du gäldenärer att inte sända in delgivningskvittot... Öh.. Smart tänkt..

Ja det lär ju gå fortare med ett dina ärenden om 2 miljoner ärenden ska delges personligen istället för med svarspost..

Svar på tråden Kronofogden, varför fungerar inte dom?