• Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?)

Kronofogden, varför fungerar inte dom?

Jag har ett ärenden hos kronofogden, som sökande, jag är företagare.

Har märkt att kronofogden fungerar jätte dåligt!!!

Nu har jag en kund som inte kan betala, han har betalt ca 30% av fakturan, sedan början av juni gick jag till kronofogden gjorde skulden till ett ärende.

Hörde av mig till kronofogden i slutet av månaden, kund hade inte svarat, men dom skickar ut en påminnelse, hör av mig igen ännu en månad efter, får till svar, kund har inte svarat ännu, men vi ska skicka ut en delgivningsman.

Man kan lugnt säga dom tar god tid på sig.

Kunden har gott ställt, fin bil äger två hyresfastigheter, samt en fin villa, han har en bra anställning.

Kronofogden berättar att han har hamnat här förut och det blev löne utmätning, får även veta att alla skulder under 250000 kr går under löne utmätning, och inte till indrivning
    Jag har ca 100000:- att driva in, med lön utmätning får jag vänta bra länge innan allt är betalt.
    Enda som händer när han inte svarar är att han får betala ränta på pengarna, kronofogden vet vart han jobbar och har varit där förut, men dom har som sagt inte några tider o passa, utan tar allt med ro.

Det kunden kan göra är o överklaga fakturan, då måste jag gå till tingsrätt, kommer ta ännu flera månader, för att sedan åka tillbaka till kronofogden och få lön utmätt, man kan alltså hålla borta en betalning bra många månader med bara ränta att betala.Räntan startar från förfallodagen , men behövs inte betalas innan det blivit lön utmätning.

Jag trodde kronofogden var bättre än vad den är, men ännu en myndighet som fungerar dåligt?

Tidigare ärende hade jag köpt ett hus, mäklaren fick mig o betala handpenningen direkt till hus säljaren, det var mitt i vintern, den tidigare ägaren hade slagit av strömmen och allt vatten hade fryst sönder, jag vred på vattnet när jag skulle få tillträde och det sprutade vatten överallt, jag hävde köpet och fick inte tillbaka handpenningen som då övergick 250 tusen, utan fick vänta 9 månader innan huset blev sålt i befintligt skick, fick då hjälp av en advokat som tog tag i ärendet och sa att huset ska utmätas, då först reagerade kronofogden, fick även hjälp av en annan avdelning inom kronofogden, dom hänvisa att dom gjort fel, så myndigheter har jag lågt förtroende för.

Vad vill jag berätta med detta, ni som får ett föreläggande av kronofogden, svara för guds skull inte på att du fått pappret, då vinner du flera månader innan du blir delgiven, då kanske du fått ihop pengarna och kan betala.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-06 09:45
    Nu har det snart 3 månader, jag ringde kronofogden igen, fråga varför personen inte blivit delgiven ännu? handläggaren det ligger hos delgivningen, jag ringer delgivningen frågar vad som händer? får till svar vi gör allt vi kan, eventuellt nästa vecka kan vi delge personen, men lovar ingenting, vi är överbelastade med jobb och tar ärendena efter som.
    Jag berätta att personen är delgiven förut av honom, ja han kände till han, han har varit på hans jobb och vet vart han bor, men dom är bara två delgivare och hinner inte med.

Har jag tur så kanske han hinner(delgivningsmannen) innan han går i pension om en månad drygt, men mest troligt inte, berätta han efter en stund!!!!! kunde bara gratta han till pensionen , förstår han längtar.
    Så få en person att bli delgiven i Sverige tar uppenbart löjligt lång tid,

• Svar på tråden Kronofogden, varför fungerar inte dom?
    Anonym (ET) skrev 2018-09-07 23:01:03 följande:
    Det är mest en påtryckning i det fall det finns tillgångar men inte betalningsintresse. Saknas tillgångar ger inte en konkursansökan speciellt mycket resultat.
    Många pratar om konkurs ansökan, det är den delen som ligger absolut längs bort, den absolut svåraste delen, man måste förbi betalnings förmåga, vilket är lön utmätning som kan på gå i flera år,tills skulden är erlagd, där efter utmätning av tillgångar och inventarier, det kommer ifall kund inte kan ha lön utmätning .

Har du en kund som inte har tillgångar eller inkomst , då kan du ansöka om konkurs, men först där. inte tidigare.

vi har ingen lag i Sverige som kan begära någon i konkurs utan att dom kriterier har uppfyllts. kunden är på så sätt skyddad av lag. det här gäller belopp under 250 tusen, och kund har en inkomst, då kan dom inte begäras i konkurs.
    Anonym (Annabus) skrev 2018-09-07 23:30:58 följande:

Så ännu en gång ni som hamnar hos kronofogden svara inte på delgivningspappret kronofogden skickar ut, att få ut en delgivnings man tar flera månader och inget händer, du får inga extra avgifter eller något, bara lite ränta.

[/quote]

Du är förbannad över att delgivningen hos Kronofogden tar tid. Samtidigt uppmanar du gäldenärer att inte sända in delgivningskvittot... Öh.. Smart tänkt..

Ja det lär ju gå fortare med ett dina ärenden om 2 miljoner ärenden ska delges personligen istället för med svarspost..

Jag tror om fler och fler gör som min kund, skiter i att svara på brev genom delgivning, på så sätt får vi en förändring, om alla skiter i den delgivningsformen så kommer kronofogden sluta med den, och jobba på ett annat sätt, det är det jag vill uppnå.

Skulle kronofogden börja med delgivning via e-leg så kan dom lägga in delgivningen på alla dessa enheter, som när du ska logga in på din bank, så måste du först svara på din delgivning innan du kommer vidare, eller swish även där delgivning först, kronofogden måste växa med tiden, följa tekniken,spärra din mobil och måste öppnas via e-leg och delgivning, ja på så sätt växa med nutiden.

Man kan inte ha en gubbe som springer om kring som på 1800 talet.
    Utan spärra alla konton,kort,mobil, dom kan inte öppnas fören delgivningen är bekräftad, antingen via e-leg eller besöka ett kontor.

• Anonym (ET)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 23:19:58 följande:
    Fast inkasso krav kan man skriva ut själv som företagare och få avgiften med på fakturan, samt påminnelse avgift.
    Inkasso kan inte driva in något, utan även dom måste vända sig till kronofogden på samma villkor som jag som företagare, så inga fördelar där.

Utan som företagare kan man ha en högre ränta på en förfallen faktura, som jag 12% istället för den lagstadgade räntan, därför är det viktigt o hova in kunden i att godkänna fakturan,
    Visst, men nu tänkte jag mer på att "sälja" fordran till någon och då finns det olika upplägg
  • Anonym (ET)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 23:52:14 följande:

Skulle kronofogden börja med delgivning via e-leg så kan dom lägga in delgivningen på alla dessa enheter, som när du ska logga in på din bank, så måste du först svara på din delgivning innan du kommer vidare, eller swish även där delgivning först, kronofogden måste växa med tiden, följa tekniken,spärra din mobil och måste öppnas via e-leg och delgivning, ja på så sätt växa med nutiden.

Intressant tanke
  • Glinda från Oz
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 21:57:22 följande:

Fast får inte inkasso betalt så får man betala tillbaka pengarna man fått från dom, tror det är så, sålde min nästa faktura till prioritet finans , får inte dom betalt kan dom kräva det av mig.

Var det så skulle ingen sälja sina fakturor, vad är det för vits då?! Syftet med att sälja en faktura är att man slipper bekymra sig men man får mindre pengar än vad fakturan är på och inkasso köper bara fakturor där de tror att de får betalt.
    Glinda från Oz skrev 2018-09-08 04:00:21 följande:
    Var det så skulle ingen sälja sina fakturor, vad är det för vits då?! Syftet med att sälja en faktura är att man slipper bekymra sig men man får mindre pengar än vad fakturan är på och inkasso köper bara fakturor där de tror att de får betalt.
    Man säljer sin faktura för att snabbt få tillgång till pengarna, redan samma dag eller dagen efter man sålt fakturan, istället för att vänta 30 dagar.
    Som i mitt fall jag får en kund som inte kan betala ett stort belopp, utgifter från det jobbet måste jag ändå betala och behöver likviditet snabbt för att hinna täcka upp dom , så jag kan fortsätta med nästa jobb.

Men själv klart åker man på återbetala om kunden bestrider fakturan, man kan inte lämna bort en tvist till ett annat företag, ett inkasso bolag kan inte föra tvist över ett jobb dom inte utfört., på så sätt blir man åter betalningsskyldig.

Vad händer om min sålda faktura blir bestriden?

Om du och din kund inte kan komma överens måste du återbetala fakturabeloppet till Prioritet Finans.

Annars kan man fakturera lite som man vill, och inte behöva ta konsekvenserna av det att kund bestrider.  
    Hade varit ett dröm om det inte var så.
    Glinda från Oz skrev 2018-09-08 04:00:21 följande:
    Många kunder är sen med att betala en faktura, även jag.
    Man åker på en påminnelse avgift på 60 kr sedan 180 för inkasso avgift men på så sätt vunnit ännu en extra månad på dom redan 30 fakturerings dagar, för mig närmare 60 dagar innan jag får betalt, jag slipper skicka påminnelser och bevaka dessa pengar ,det gör företaget som köpt fakturan av mig, men jag har pengarna på kontot på konto redan samma dag, det gör inkasso bolagen åt dig,därför säljer man fakturan, slippa vänta upp till 60 dagar i några fall.

Många stora företag man jobbar åt kan vara riktiga fula fiskar, har haft en stor fastighetsägare, hade faktura belopp på 850 tusen, efter 35 dagar ringer jag o hör varför han är sen med fakturan, får till svar att han inte fått någon faktura.

Ja vad gör man då, enda man kan göra är att skriva ut en ny faktura, kunden får nya 30 dagar, jag har alltså fått vänta 65 dagar på dessa pengar, oftast är det kunder man är rädd om, dom har massor av jobb dom ger och säkra betalare, men kan systemet ut i fingerspetsarna.

• Anonym (De la given)

Det är lönlöst att ansöka om att försätta någon i konkurs om man inte har en säkrad fordran (med t.ex. panträtt).

Det kan kanske gå att begära att få delge personen själv? I tvistemål går det att begära det om motparten är svårdelgiven. Kanske är det möjligt även i ärenden hos kronofogden. I så fall kan du ju själv befinna dig på vederbörandes arbetsplats varje dag under en viss tid. Hen kan ju knappast hålla sig borta från arbetet någon längre tid.

Att någon har ett fint hus och dyra bilar behöver i och för sig inte innebära att personen äger dem. Det går att leasa bilar och huset kan vara belånat till taknocken (eller också hyrt/ägt av någon annan för den delen). 

Delgivning är dessutom bara första steget i en process. Om gäldenären skriver "jag bestrider" på delgivningskvittot måste du fortsätta med processen i tingsrätten om du vill ha en exekutionstitel. Det går därför inte generellt att säga hur lång tid det tar. 

I tingsrätten kan du kanske begära kvarstad om du är beredd att ställa säkerhet. Detta bör kunna snabba på processen. Dock är det viktigt att du är säker på att vinna processen i tingsrätten (att fordran verkligen inte är tvistig). I annat fall kan det bli dyrt.

Anonym (De la given) skrev 2018-09-08 10:30:10 följande:

Det är lönlöst att ansöka om att försätta någon i konkurs om man inte har en säkrad fordran (med t.ex. panträtt).

Det kan kanske gå att begära att få delge personen själv? I tvistemål går det att begära det om motparten är svårdelgiven. Kanske är det möjligt även i ärenden hos kronofogden. I så fall kan du ju själv befinna dig på vederbörandes arbetsplats varje dag under en viss tid. Hen kan ju knappast hålla sig borta från arbetet någon längre tid.

Att någon har ett fint hus och dyra bilar behöver i och för sig inte innebära att personen äger dem. Det går att leasa bilar och huset kan vara belånat till taknocken (eller också hyrt/ägt av någon annan för den delen). 

Delgivning är dessutom bara första steget i en process. Om gäldenären skriver "jag bestrider" på delgivningskvittot måste du fortsätta med processen i tingsrätten om du vill ha en exekutionstitel. Det går därför inte generellt att säga hur lång tid det tar. 

I tingsrätten kan du kanske begära kvarstad om du är beredd att ställa säkerhet. Detta bör kunna snabba på processen. Dock är det viktigt att du är säker på att vinna processen i tingsrätten (att fordran verkligen inte är tvistig). I annat fall kan det bli dyrt.

Har haft kolleger som försökt delge själva, både skicka rek brev, men dom har inte plocka ut dom, för det står avsändare, kunder vet att dom inte behöver ta emot brev av dom även om dom försöker ge den i handen, utan slänger den i närmsta pappers korg, man måste få dom o skriva under, som företagare kan man inte tvinga o skriva under, på så sätt är personen inte delgiven.

Men visst skriver kunden på självmant så är han delgiven.

Har bland annat haft en läkare o advokat som kund, dom beställde extra jobb, advokaten gav mer jobb men gick alltid direkt därifrån, inga papper skrevs på extra jobben utöver offert.

Blev tvist, att försöka få en advokat i en stad som ska gå i mot en annan advokat var inte lätt, 90% av resterande advokatbyråer sa jäv direkt när man berätta vem mot parten var. det slutade med jämkning vid tingsrätt, dom vann hyfsade belopp, dessutom kriga hela deras byrå med dom, dom fick tvisten betalt via sin hemförsäkring, alltså 1500:- plus del i basbelopp. 
  • Anonym (Annabus)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 23:40:13 följande:

Jag tror om fler och fler gör som min kund, skiter i att svara på brev genom delgivning, på så sätt får vi en förändring, om alla skiter i den delgivningsformen så kommer kronofogden sluta med den, och jobba på ett annat sätt, det är det jag vill uppnå.

Kommer inte att hända då folk inte vill ha delgivningsmän som springer hemma hos dem för delgivning.
  • Anonym (Annabus)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-07 23:52:14 följande:

Delgivning med e-legitimation är på G. Just nu byggs ett helt nytt IT-system. Regeringen har inte satsat pengar förrän nu.
    Anonym (Annabus) skrev 2018-09-08 13:45:42 följande:
    Kommer inte att hända då folk inte vill ha delgivningsmän som springer hemma hos dem för delgivning.
    Nu är det inte folket som får bestämma, utan myndigheten kan besluta vad dom anser vara det mest effektiva sättet o jobba på, sedan får folket bara acceptera det.
    Nu är även delgivnings män även föråldrat, men kan behövas som komplement, inte som nu nästan enda sättet.
    Anonym (Annabus) skrev 2018-09-08 13:49:23 följande:
    Delgivning med e-legitimation är på G. Just nu byggs ett helt nytt IT-system. Regeringen har inte satsat pengar förrän nu.
    Men äntligen ett steg i rätt riktning, välkomna kronofogden till 2000 talet Skrattande
  • Anonym (Annabus)
    Anonym (Har ofta problem med myndigheter ?) skrev 2018-09-08 14:03:17 följande:

Nu är det inte folket som får bestämma, utan myndigheten kan besluta vad dom anser vara det mest effektiva sättet o jobba på, sedan får folket bara acceptera det.

Nu är även delgivnings män även föråldrat, men kan behövas som komplement, inte som nu nästan enda sättet.

Det finns inte på kartan att frivillig delgivning som första alternativ skulle ändras. Skulle innebära en kostnadsökning i miljardbelopp. Dessutom en lagändring då det står i delgivningslagen.
Svar på tråden Kronofogden, varför fungerar inte dom?