Stort Problem
Du låter precis som en kompis och en släkting till mig och deras lösningar på problemet var att bli egenföretagare.
Om man ska bli egenföretagare och faktiskt gå runt på det, så krävs det väldigt mycket engagemang (speciellt om man inte tidigare har varit anställd i många år och har ett rejält sparkapital, har kontakter, ekonomisk eller annan inom företaget lämplig högskoleutbildning eller kan börsnotera sitt företag, typ direkt). Men det är inte omöjligt! Det har dessa båda släktingar till mig visat (den ene 30+ den andre 70+)
Man kan inte tro att man ska kunna arbeta 8 timmar om dagen med ett egenföretagande och tro att det ska gå runt. Till slut kanske man kan det, men det ska till väldigt mycket för att det faktiskt ska bli så. Dessutom så dröjer det ofta ett par år innan man ens kan ta ut lön åt sig själv.
Om man ska kunna bli egenföretagare så måste företaget vara likställt med ens liv. Man måste hitta något som man VERKLIGEN brinner för och i praktiken så måste man arbeta för det här nästan dygnet runt, i alla fall under de första åren. Det viktigaste är i alla fall att skapa en lojal kundkrets. Man måste snacka med folk. Snacka, snacka och snacka och synas precis överallt, göra reklam för sig och se till att synas. Dessutom måste man kunna sköta sin egen ekonomi: skatta och deklarera rätt. Det är lätt om man är matematisk, annars får man leja ut den biten eller se till att lära sig.
Oavsett vilket så kan man inte tro att man kan luta sig tillbaka och ta det lugnt. Jag har varit med om alltifrån förstörda nyårsaftnar till utlandsresor för att det händer något som direkt och genast måste fixas med företaget.
Men vill man satsa på det, så går det, och är man skicklig så kan man efter några år dessutom ha en eller ett par anställda. (vilket till att börja med förvisso varken minskar kostnader eller arbetsbörda, men företaget expanderar i alla fall.)