• Äldre 24 Aug 08:08
    3476 visningar
    14 svar
    14
    3476

    Hamster - vad ska man tänka på och vad behövs?

    Ja, som rubriken lyder, OM man ska köpa hamster vad ska man tänka på och vad behövs?

    Barnen (6 ioch 9 år) har nu pratat om en hamster i 1-1,5 år, fantiserar och läser på i böcker de kommer över så vi börjar tänka att det kanske kan få bli en hamster trots allt. Men är rookies på smågnagare...

    Vi har idagsläget en katt (som är både ute och inne), fungerar det överhuvudtaget med hamster då? Eller stressas en lille ihjäl av att bo i samma hus som en katt?

    Har förstått att det finns två vanliga Dvärghamster och Guldhamster och att det endast är den Guldhamstern som klarar av att leva ensam så det är väl den som i så fall är aktuell.

    Bur, hjul, osv är vi med på att man behöver köpa. Men mer då? Vad ska man tänka på?

  • Svar på tråden Hamster - vad ska man tänka på och vad behövs?
  • K med lilla E
    Äldre 24 Aug 08:14
    #1

    Vi har just nu en guldhamster, underbart söt, men den är då banne mig inget gosedjur, de är så himla livliga och väldigt ömtåliga så det är inte så lätt att ta upp dem och klappa tyvärr.

    Jag tror dessvärre inte alls det är lämpligt med en hamster när ni har katt. Jag skulle aldrig lämna en katt ensam hemma med men hamster.

    Men de är underbart söta och jätteroliga att titta på (när de är vakna, de sover ju på dagen och vaknar till liv först vid niotiden på kvällen och håller sen igång hela natten).

    De är billiga i inköp, bur och tillbehör kan man köpa begagnat eller i djuraffären och den behöver inte vara särskilt stor, den behöver ett hus och hjul och mat. Inte så svåra att sköta om egentligen.

  • Äldre 24 Aug 08:19
    #2
    K med lilla E skrev 2018-08-24 08:14:13 följande:

    Vi har just nu en guldhamster, underbart söt, men den är då banne mig inget gosedjur, de är så himla livliga och väldigt ömtåliga så det är inte så lätt att ta upp dem och klappa tyvärr.

    Jag tror dessvärre inte alls det är lämpligt med en hamster när ni har katt. Jag skulle aldrig lämna en katt ensam hemma med men hamster.

    Men de är underbart söta och jätteroliga att titta på (när de är vakna, de sover ju på dagen och vaknar till liv först vid niotiden på kvällen och håller sen igång hela natten).

    De är billiga i inköp, bur och tillbehör kan man köpa begagnat eller i djuraffären och den behöver inte vara särskilt stor, den behöver ett hus och hjul och mat. Inte så svåra att sköta om egentligen.


    Tack!
    Det låter ju ärligt talat som att det är ett djur som är mysigast i teorin

    Jo det är katt-frågan som nog är den avgörande frågan. Insåg att det ju finns mycket information om vad som behövs och hur de ska skötas på olika djursidor på nätet. Men hur det fungerar att ha katt och hamster i samma hushåll har jag inte hittat.

    Det står att man ska kela med dem mycket som små, vilket ålder är det vanligtvis på en hamster om man köper den hos en djuraffär?
  • Bertra­m
    Äldre 24 Aug 08:20
    #3

    Så länge inte katten kan ta sig in i buren så är det nog ingen fara, jag har haft både gerbiler å råttor tillsammans med katt, det har gått jättebra, Hamstern kan ju kanske vara i ett rum där ni kan stänga dörren när ni inte är hemma?


    Det enda ni ska tänka på att ni föräldrar har huvudansvaret, för barnen kommer garanterat tröttna efter ett tag. så ni är beredda på att ta största ansvaret för städning etc


    (Transportbur för gnagare kan vara bra att ha förresten)

  • Äldre 24 Aug 08:26
    #4
    Bertram skrev 2018-08-24 08:20:55 följande:

    Så länge inte katten kan ta sig in i buren så är det nog ingen fara, jag har haft både gerbiler å råttor tillsammans med katt, det har gått jättebra, Hamstern kan ju kanske vara i ett rum där ni kan stänga dörren när ni inte är hemma?


    Det enda ni ska tänka på att ni föräldrar har huvudansvaret, för barnen kommer garanterat tröttna efter ett tag. så ni är beredda på att ta största ansvaret för städning etc


    (Tansportbur för gnagare kan vara bra att ha förresten)


    Bra input!
    Oj ja, vi är helt på det klara med ansvaret är vårt trots att barnen själva hävdar (och till viss mån får tro) att det i så fall skulle bli "bara deras".


  • Bertra­m
    Äldre 24 Aug 08:38
    #5

    Ja, man vet ju aldrig, folk köper husdjur hit å dit för det är gulligt å sen hamnar dom på blocket efter några månader.
    Klart ungarna ska ha en hamster, är jättebra å lära sig ansvar etc :)

  • Äldre 24 Aug 09:10
    #6

    Det är många som har dvärghamstar som är ensamma. Vi har också haft en.
    Jag var skeptisk, men det var en gullig liten rackare som alltid kom ut när man lockade, dag som kväll var han nyfiken.
    Tycker inte att han krävde så mycket, rengöring av bur, fräscht vatten och mat, få komma ut och aktiveras.

  • Äldre 24 Aug 09:12
    #7
    men den är då banne mig inget gosedjur, de är så himla livliga och väldigt ömtåliga så det är inte så lätt att ta upp dem och klappa tyvärr.

    Vi hade inga problem att ha honom i handen och klappa. Som min mamma (förvånande nog då hon INTE är en djurmänniska) sa: Han är väldigt social.
    Så fick vi en bild när han sitter i hennes hand och hon pratar med honom.
  • Äldre 24 Aug 09:13
    #8

    Gå med i en hamster grupp på facebook   Lycka till

  • Äldre 24 Aug 09:20
    #9

    Om hamster och katt funkar tillsammans beror även på katten. Vissa katter är inte alls lika intresserade av smådjur som andra. Dessutom kan man, som sagt ovan, ha hamsterburen i ett rum där katten inte kommer åt den.

    Jag har haft många hamstrar genom åren (fick min första när jag var 7), och vissa av dem har varit riktigt tama och keliga. Se till att köpa en hanne, de är ofta lugnare är honorna. Det går dock inte att garantera att just den hamstern ni eventuellt köper kommer att vara kelig.

    Det där med att en hamster inte behöver stor bur är en sanning med modifikation. Ju mindre bur ni köper, desto mer behöver ni släppa ut hamstern så att den får röra sig fritt. Tänk på att hamstrar kan komma igenom även väldigt små springor (en av mina ungdjur lyckades klämma sig in under en dörr eftersom tröskeln var borttagen, det handlar om ett par centimeter), så rummet där den ska springa löst behöver kollas först så att det inte finns springor eller hål i t.ex. socklar.

    Och, innan hamstern släpps lös första gången, är det bra om den är tam! De flesta hamstrar blir tama på någon vecka, om man går försiktigt, men stadigt fram. Tänk på att hamstrar blir instinktivt rädda om det kommer något rakt ovanifrån (rovfåglar, t.ex.), så närma er hand från sidan.

    Se också noga till att hjulet ni köper är stort nog för hamster. Med många burar medföljer det hjul, men de är ofta små och passar inte en vuxen guldhamster, så man kan behöva köpa ett större.

  • Äldre 24 Aug 09:21
    #10
    Duckan skrev 2018-08-24 09:10:33 följande:

    Det är många som har dvärghamstar som är ensamma. Vi har också haft en.
    Jag var skeptisk, men det var en gullig liten rackare som alltid kom ut när man lockade, dag som kväll var han nyfiken.
    Tycker inte att han krävde så mycket, rengöring av bur, fräscht vatten och mat, få komma ut och aktiveras.


    Den biten ja. Att barnen kommer vilja leka med den utanför, bygga banor av toarullar etc kan jag tro är poppis, i alla fall de första månaderna Men tänker hur det blir sedan...
  • K med lilla E
    Äldre 24 Aug 09:44
    #11
    Gryntroll skrev 2018-08-24 08:19:15 följande:
    Tack!
    Det låter ju ärligt talat som att det är ett djur som är mysigast i teorin

    Jo det är katt-frågan som nog är den avgörande frågan. Insåg att det ju finns mycket information om vad som behövs och hur de ska skötas på olika djursidor på nätet. Men hur det fungerar att ha katt och hamster i samma hushåll har jag inte hittat.

    Det står att man ska kela med dem mycket som små, vilket ålder är det vanligtvis på en hamster om man köper den hos en djuraffär?
    Vi köpte vår för ett par veckor sen och ärligt talat så vet jag inte riktigt hur gammal hon är, vi glömde fråga Glad. Men till skillnad från den dvärghamstern som vi hade innan så är denna mycket lugnare, man kan öppna burluckan utan att hon vill rymma direkt och man kan sätta in handen och klappa henne, urgullig!!

    Om man ska ha ett djur som är lugnare och mer klappvänligt och går att gosa med så är nog marsvin att föredra! Men de lever å andra sidan väääääldigt länge!!
  • Äldre 24 Aug 09:49
    #12

    En sak att tänka på är att man blir ganska irriterad efter ett tag eftersom den låter ganska mycket på natten när den springer i sitt hjul. Om man inte får en hamster tam så kan den bitas. Skulle tro att ett marsvin är gosigare djur för barn. Den är större och lättare att hantera. Kommer dock inte ihåg om såna också väsnas på natten.

  • Äldre 24 Aug 10:17
    #13

    Just ja, de lever runt på natten
    Tänkte först att man gör som på fåglar, hänger över en filt så att de är lugna men så är det ju självklart inte iom att de är nattaktiva...

  • Äldre 24 Aug 10:20
    #14
    Embla twopointoh skrev 2018-08-24 09:20:05 följande:

    Om hamster och katt funkar tillsammans beror även på katten. Vissa katter är inte alls lika intresserade av smådjur som andra. Dessutom kan man, som sagt ovan, ha hamsterburen i ett rum där katten inte kommer åt den.

    Jag har haft många hamstrar genom åren (fick min första när jag var 7), och vissa av dem har varit riktigt tama och keliga. Se till att köpa en hanne, de är ofta lugnare är honorna. Det går dock inte att garantera att just den hamstern ni eventuellt köper kommer att vara kelig.

    Det där med att en hamster inte behöver stor bur är en sanning med modifikation. Ju mindre bur ni köper, desto mer behöver ni släppa ut hamstern så att den får röra sig fritt. Tänk på att hamstrar kan komma igenom även väldigt små springor (en av mina ungdjur lyckades klämma sig in under en dörr eftersom tröskeln var borttagen, det handlar om ett par centimeter), så rummet där den ska springa löst behöver kollas först så att det inte finns springor eller hål i t.ex. socklar.

    Och, innan hamstern släpps lös första gången, är det bra om den är tam! De flesta hamstrar blir tama på någon vecka, om man går försiktigt, men stadigt fram. Tänk på att hamstrar blir instinktivt rädda om det kommer något rakt ovanifrån (rovfåglar, t.ex.), så närma er hand från sidan.

    Se också noga till att hjulet ni köper är stort nog för hamster. Med många burar medföljer det hjul, men de är ofta små och passar inte en vuxen guldhamster, så man kan behöva köpa ett större.


    Tack - det var bra att du poängterade detta med burstorlek och tiden springa löst, och att hjulen kan vara för små!
Svar på tråden Hamster - vad ska man tänka på och vad behövs?