Inlägg från: feberkyss |Visa alla inlägg
  • feberkyss

Skulle önska en blind-date med en döv tjej.

Men herregud släpp det där omedelbart, som döv drar jag bara öronen åt mig.

Dina vänner säger ju att du skulle ha bättre chans med en döv som skämt för det verkar hoppa groder ur dig?

Du verkar ju på allvar tycka döva är lite frånkopplade, och jag måste faktiskt krossa den myten. Döva är socialt kompetenta, otroligt vakna vad som händer och många är samhällsinsatta. Varför skulle de vilja ha dig pga din "superhörsel", som lär vara som alla andras, så du är ju inte så unik. Döva har dessutom fullt fungerande liv utan hörsel så du har ju faktiskt inget attraktivt att erbjuda där...

Och sen bara nej vem vill ha en partner som inte har ambition att vilja kommunicera flytande med en?

Så mitt tips är att släppa det och jobba på din sociala kompetens istället.

• feberkyss
    Mongoliet skrev 2018-08-25 08:02:54 följande:

Trist när jag menade allvar. Försökte skämta till det lite & vari läser du in att jag tycker döva är mer frånkopplade? Tvärtom ju, tror att döva utvecklat bättre skills i andra saker tack vare att de är döva. Varför skulle döva vara mindre åtråvärda än som grupp än svarta eller långa etc. Att läsa av humor utan smileys, skulle du säga att döva är bra på det eller usla? Vill inte grunda något enbart på ditt svar nömligen.

Då får jag be om ursäkt för att jag uppfattade det helt galet. :) Anledningen var att många hörande drar sig till dövvärlden när de misslyckas i hörande världen, för de tror de har så mycket att bidra med bara för de hör. Att döva inte klarar sig själv. Att de behöver en frälsare. Jag var nog lite färgad av det när jag läste ditt meddelande. Brukar inte vara så kass på att läsa av humor men var nog lite trött fortfarande. Bra inställning från dig att inte döma alla döva utifrån mig, vi är ju alla olika.

Men okej mitt svar som kan vara till lite hjälp för dig. Teckenspråk och intresse för dövkulturen tror jag är det som lockar mest. Att känna att du accepterar den döva tjejen som den är och inte vill ändra på det. Visar du att du är genuint intresserad av dövvärlden har du lättare att knyta kontakt också tror jag.

Det gör inget om du pladdrar på teckenspråk för döva pladdrar också jäkla mycket! Folk gillar att prata och få socialt utbyte. Kan dock säga att döva kan vara lite teckenspråk är vårt språk du blir aldrig lika bra som oss, det har inte med dig att göra då utan år av förtryck oxh att teckenspråk blev erkänt som ett språk först 1981.

Jag uppskattar och tror många gör det när hörande inkluderar mig, berättar vad man pratar om och berättar exakt vad som sades och inte bara "nu pratar vi fotboll". Då blir de omtyckta av mig i alla fall.

Kanska kan du kolla om du kan läsa teckenspråk i din stad eller på distans på folkhögskola. Sen kan du se om det finns dövas hus i din stad. Du är med säkerhet välkommen!
  • feberkyss

Glömde visst svara på din fråga insåg jag sen... Att du är hörande är i sig inte ett hinder att träffa döva. Många föredrar dock att bli tillsammans med en döv just för man delar samma erfarenheter. Men dövvärlden är liten så många söker efter en partner utanför den också

• feberkyss
    Mongoliet skrev 2018-08-25 09:03:05 följande:

Tack för ett fint svar. En önskar ju att ens ironi ska nå fram. Tyvärr försvann ironiförstålsen i samhället i samband med smileyns inträde. Självklart säger inte mina vönner så & självklart skulle jag ju inte bara vilja lära mig teckenspråk halvdant & självklart tror jag väl inte att döva skulle ha nytta av min superhörsel (hör faktiskt nästan för bra. Utan att skämta så har jag ibland tänkt att min sömn skulle bli bättre som döv. Sover extrem lätt pga

att minsta lilla ljud väcker mig). Självklart som du såg på mina antagande siffror tror jag ju inte heller att det skulle bli lättare att bli kär i en döv än i en hörande. Jag älskar språk & det är kanske inte är rätt att se på döva på det sättet men för mig känns det som en annan kultur med eget språk. Nästan som ett annat land. Nu när jag vet att ni är så pass få om nu siffrorna stämmer så kanske det inte är underligt om en inte stöter på fler än en gör.

Tack för ett fint svar hur som helst.

Ja det kan bli lite galet det där utan smiley, tog dig ju helt seriös.

Nejdå du ser faktiskt helt rätt på döva och teckenspråk. Det är så vi vill att man ska se på oss, att vi har en egen kultur. Ibland blir det faktiskt lite kulturkrockar med hörande.

Ja det är ju inte så många döva, men träffar du en kan ditt kontaktnät bland döva explodera eftersom alla känner alla mer eller mindre. Så helt omöjligt är det ju inte.

Sen är det ju svårt att veta om den framför i kassakön är döv eller inte, det syns ju inte på utsidan.

Fast om jag sover så mycket bättre... Man vaknar ju lättare av vibrationer och ljus. När jag flyttade till en ny stad så flög jag ur sängen på morgonen när snöplogen kom och blinkade. Jag trodde det var brandbilen.
  • feberkyss
    Mongoliet skrev 2018-08-25 15:46:42 följande:

Ja och jobbar natt så jag måste försöka stänga ute ljuset också & när jag hade en restaurang under mig som väsnades var det vibrationerna som var värst så jag förstår dig. Får man fråga här i tråden om du är singel alt om du är tillsammans med en döv eller en hörande?

Är singel men mitt ex var hörande, tycker absolut inte det var något problem. Det är otroligt fräckt första gången man inser vi behöver inte papper och penna när vi kommunicerar ganska djupa saker
  • feberkyss
    Mongoliet skrev 2018-08-25 19:41:21 följande:

Det är ju så med språk när man känner att man skämta & bli förstådd på ett annat språk. Så sanslöst skön känsla.

Ja men precis!

Fast svenskt teckenspråk kan man alltid luta sig mot bokstavering, lite tråkigt men man kör varje fall inte fast.
  • feberkyss
    Mongoliet skrev 2018-08-26 18:16:44 följande:

Vänta nu damen. Det var väl du som tog för givet att jag inte visste vad jag pratade om & skulle in & mästra. Jag har ju förklarat att det var på Kuba & där eftersom hon var både döv & stum förklarade att hon var surdo-muda. Eftersom jag också tidigare i tråden sagt att jag mycket väl vet att teckenspråk är olika i olika länder kan det väl tänka sig att på Kuba använder man sig fortfarande av ordet dövstum. Speciellt om personen faktiskt är både döv & stum. Inget kränkande alls har jag nu fått höra av mina spansktalande vänner. Du är den läraren som inte klarar dig nu när eleverna har internet & vet mer än du vet. Sorgligt bemötande & det mest sorgliga är att du gör det i de dövas färger. Nu har jag förklarat för dig ett antal ggr att tjejen var både stum & döv & på Kuba säger man dövstum fortfarande utan att det anses kränkande. Så nu får fröken ge sig.

Nu måste jag ta Betty Boop i försvar, personen har ju inte gjort något fel, inte heller attackerat dig utan mycket pedagogiskt förklarat.

1. Dövstum är ett förlegat uttryck, man säger det bara inte.

2. Om någon verkligen skulle vara döv och stum säger man fortfarande inte dövstum utan döv och stum.

Lägger till en förklaring varför hon i Kuba kan ha sagt att hon var dövstum. Alla länder har inte kommit lika långt som Sverige att acceptera döva (Sverige har emellertid mycket kvar och det finns brister), i vissa andra länder lever döva personer med att samhället verkligen föraktar dem. Det färgar givetvis deras syn på sig själva och vilka ord de använder om sig själva.

Jag skulle med anda ord vara försiktig med att säga dövstum. På samma sätt använder jag inte nedlåtande ord om exempelvis en svart person bara för den använder det om sig själv. Förstår du?

Om du vill dejta en döv tjej är det precis som Betty Boop skriver viktigt att du lyssnar och tar till dig vad den berättar om dövvärlden och dövas situation. :)
Svar på tråden Skulle önska en blind-date med en döv tjej.