Mongoliet skrev 2018-08-25 08:02:54 följande:
Trist när jag menade allvar. Försökte skämta till det lite & vari läser du in att jag tycker döva är mer frånkopplade? Tvärtom ju, tror att döva utvecklat bättre skills i andra saker tack vare att de är döva. Varför skulle döva vara mindre åtråvärda än som grupp än svarta eller långa etc. Att läsa av humor utan smileys, skulle du säga att döva är bra på det eller usla? Vill inte grunda något enbart på ditt svar nömligen.
Då får jag be om ursäkt för att jag uppfattade det helt galet. :) Anledningen var att många hörande drar sig till dövvärlden när de misslyckas i hörande världen, för de tror de har så mycket att bidra med bara för de hör. Att döva inte klarar sig själv. Att de behöver en frälsare. Jag var nog lite färgad av det när jag läste ditt meddelande. Brukar inte vara så kass på att läsa av humor men var nog lite trött fortfarande. Bra inställning från dig att inte döma alla döva utifrån mig, vi är ju alla olika.
Men okej mitt svar som kan vara till lite hjälp för dig. Teckenspråk och intresse för dövkulturen tror jag är det som lockar mest. Att känna att du accepterar den döva tjejen som den är och inte vill ändra på det. Visar du att du är genuint intresserad av dövvärlden har du lättare att knyta kontakt också tror jag.
Det gör inget om du pladdrar på teckenspråk för döva pladdrar också jäkla mycket! Folk gillar att prata och få socialt utbyte. Kan dock säga att döva kan vara lite teckenspråk är vårt språk du blir aldrig lika bra som oss, det har inte med dig att göra då utan år av förtryck oxh att teckenspråk blev erkänt som ett språk först 1981.
Jag uppskattar och tror många gör det när hörande inkluderar mig, berättar vad man pratar om och berättar exakt vad som sades och inte bara "nu pratar vi fotboll". Då blir de omtyckta av mig i alla fall.
Kanska kan du kolla om du kan läsa teckenspråk i din stad eller på distans på folkhögskola. Sen kan du se om det finns dövas hus i din stad. Du är med säkerhet välkommen!