• Mongoliet

Skulle önska en blind-date med en döv tjej.

Mina vänner säger alltid när jag är singel att jag skulle otroligt nog ha större chans med en döv än en blind tjej. Kanske är det så. Detta området är helt nytt för mig men är det någon som vet om döva helst datear andra döva eller går det bra med mig som har superhörsel. Kan det vara så att jag med min extrema hörsel till och med kan vara extra attraktiv för en döv tjej?

Alla ni som är döva själva eller känner döva får hemskt gärna komma med lite råd & stöd här till mig. Hur & var träffar jag dem?

PS. Beredd på att lägga ner tid på att lära mig teckenspråk. Bara lagom mycket så att jag inte kan pladdra på.

• Svar på tråden Skulle önska en blind-date med en döv tjej.
  • Mongoliet

Det finns alltså 70 miljoner i världen & 13000 i Sverige. Om vi höftar så kanske då 10 miljoner potentiella i världen & ca 2000 i Sverige. Av de är då hälften upptagna. 5 miljoner i världen & 1000 i Sverige. Av de 1000 undrar om det är rimligt att tro ca 1-2 skulle kunna vara kärlek i Sverige & ca 5000-10000 i världen. Räknar jag rimligt eller för högt?

• feberkyss

Men herregud släpp det där omedelbart, som döv drar jag bara öronen åt mig.

Dina vänner säger ju att du skulle ha bättre chans med en döv som skämt för det verkar hoppa groder ur dig?

Du verkar ju på allvar tycka döva är lite frånkopplade, och jag måste faktiskt krossa den myten. Döva är socialt kompetenta, otroligt vakna vad som händer och många är samhällsinsatta. Varför skulle de vilja ha dig pga din "superhörsel", som lär vara som alla andras, så du är ju inte så unik. Döva har dessutom fullt fungerande liv utan hörsel så du har ju faktiskt inget attraktivt att erbjuda där...

Och sen bara nej vem vill ha en partner som inte har ambition att vilja kommunicera flytande med en?

Så mitt tips är att släppa det och jobba på din sociala kompetens istället.

• Mongoliet
    feberkyss skrev 2018-08-25 07:44:15 följande:

Men herregud släpp det där omedelbart, som döv drar jag bara öronen åt mig.

Dina vänner säger ju att du skulle ha bättre chans med en döv som skämt för det verkar hoppa groder ur dig?

Du verkar ju på allvar tycka döva är lite frånkopplade, och jag måste faktiskt krossa den myten. Döva är socialt kompetenta, otroligt vakna vad som händer och många är samhällsinsatta. Varför skulle de vilja ha dig pga din "superhörsel", som lär vara som alla andras, så du är ju inte så unik. Döva har dessutom fullt fungerande liv utan hörsel så du har ju faktiskt inget attraktivt att erbjuda där...

Och sen bara nej vem vill ha en partner som inte har ambition att vilja kommunicera flytande med en?

Så mitt tips är att släppa det och jobba på din sociala kompetens istället.

Trist när jag menade allvar. Försökte skämta till det lite & vari läser du in att jag tycker döva är mer frånkopplade? Tvärtom ju, tror att döva utvecklat bättre skills i andra saker tack vare att de är döva. Varför skulle döva vara mindre åtråvärda än som grupp än svarta eller långa etc. Att läsa av humor utan smileys, skulle du säga att döva är bra på det eller usla? Vill inte grunda något enbart på ditt svar nömligen.
  • Mongoliet
    Meriall skrev 2018-08-25 07:43:55 följande:

Flytta till örebro, mkt fler döva där än i resten av Sverige.

Örebro är mitt paradis kanske. Tack.
  • Meriall
    Mongoliet skrev 2018-08-25 08:03:51 följande:

Örebro är mitt paradis kanske. Tack.

Åk dit, lär dig teckenspråk och var med i communitiet så träffar du kanske någon fin tjej. Men varför vill du träffa just en döv?
  • äldreochklokare
    Mongoliet skrev 2018-08-25 08:02:54 följande:
    Trist när jag menade allvar. Försökte skämta till det lite & vari läser du in att jag tycker döva är mer frånkopplade? Tvärtom ju, tror att döva utvecklat bättre skills i andra saker tack vare att de är döva. Varför skulle döva vara mindre åtråvärda än som grupp än svarta eller långa etc. Att läsa av humor utan smileys, skulle du säga att döva är bra på det eller usla? Vill inte grunda något enbart på ditt svar nömligen.
    Jag reagerade också på vad du skrev, så jag håller med Feberkryss i en hel del. 

Att säga att man skulle ha mer tur med någon som är döv brukar indikera att man tror den personen skulle må bättre av att slippa höra allt du har att säga. Det är ju inget positivt om dig, så därför verkar det besynnerligt att du skrev så. 

Att du skulle skoja framkom i så fall inte riktigt. 

Sen tänker jag också på att du skrev att du kan tänka dig lära dig teckenspråk men bara lite grann - det lät också märkligt. Tänker man sig att man ska ha en seriös relation med någon blir det svårt när man bara kan kommunicera väldigt ytligt. Samma som om du möter någon från ett land med annat språk och ni inte kan kommunicera på tex engelska heller. Då får man jobba oerhört från båda sidor för att försöka kommunicera - det räcker liksom inte att prata om disken och städningen. De här djupare samtalen en relation faktiskt behöver för att överleva kräver lite mer. 

Men gå en nybörjarkurs i teckenspråk om du på riktigt menar allvar med dina intentioner. Lär dig grunderna, se om du tycker det är roligt med teckenspråk (för det är det :) ) Då kan du tex gå på olika event, träffar som anordnas för döva och hörselskadade, så kan du säkert skaffa dig lite nya vänner den vägen. 
  • feberkyss
    Mongoliet skrev 2018-08-25 08:02:54 följande:

Då får jag be om ursäkt för att jag uppfattade det helt galet. :) Anledningen var att många hörande drar sig till dövvärlden när de misslyckas i hörande världen, för de tror de har så mycket att bidra med bara för de hör. Att döva inte klarar sig själv. Att de behöver en frälsare. Jag var nog lite färgad av det när jag läste ditt meddelande. Brukar inte vara så kass på att läsa av humor men var nog lite trött fortfarande. Bra inställning från dig att inte döma alla döva utifrån mig, vi är ju alla olika.

Men okej mitt svar som kan vara till lite hjälp för dig. Teckenspråk och intresse för dövkulturen tror jag är det som lockar mest. Att känna att du accepterar den döva tjejen som den är och inte vill ändra på det. Visar du att du är genuint intresserad av dövvärlden har du lättare att knyta kontakt också tror jag.

Det gör inget om du pladdrar på teckenspråk för döva pladdrar också jäkla mycket! Folk gillar att prata och få socialt utbyte. Kan dock säga att döva kan vara lite teckenspråk är vårt språk du blir aldrig lika bra som oss, det har inte med dig att göra då utan år av förtryck oxh att teckenspråk blev erkänt som ett språk först 1981.

Jag uppskattar och tror många gör det när hörande inkluderar mig, berättar vad man pratar om och berättar exakt vad som sades och inte bara "nu pratar vi fotboll". Då blir de omtyckta av mig i alla fall.

Kanska kan du kolla om du kan läsa teckenspråk i din stad eller på distans på folkhögskola. Sen kan du se om det finns dövas hus i din stad. Du är med säkerhet välkommen!
  • Mongoliet
    feberkyss skrev 2018-08-25 08:41:36 följande:

Då får jag be om ursäkt för att jag uppfattade det helt galet. :) Anledningen var att många hörande drar sig till dövvärlden när de misslyckas i hörande världen, för de tror de har så mycket att bidra med bara för de hör. Att döva inte klarar sig själv. Att de behöver en frälsare. Jag var nog lite färgad av det när jag läste ditt meddelande. Brukar inte vara så kass på att läsa av humor men var nog lite trött fortfarande. Bra inställning från dig att inte döma alla döva utifrån mig, vi är ju alla olika.

Men okej mitt svar som kan vara till lite hjälp för dig. Teckenspråk och intresse för dövkulturen tror jag är det som lockar mest. Att känna att du accepterar den döva tjejen som den är och inte vill ändra på det. Visar du att du är genuint intresserad av dövvärlden har du lättare att knyta kontakt också tror jag.

Det gör inget om du pladdrar på teckenspråk för döva pladdrar också jäkla mycket! Folk gillar att prata och få socialt utbyte. Kan dock säga att döva kan vara lite teckenspråk är vårt språk du blir aldrig lika bra som oss, det har inte med dig att göra då utan år av förtryck oxh att teckenspråk blev erkänt som ett språk först 1981.

Jag uppskattar och tror många gör det när hörande inkluderar mig, berättar vad man pratar om och berättar exakt vad som sades och inte bara "nu pratar vi fotboll". Då blir de omtyckta av mig i alla fall.

Kanska kan du kolla om du kan läsa teckenspråk i din stad eller på distans på folkhögskola. Sen kan du se om det finns dövas hus i din stad. Du är med säkerhet välkommen!

Tack för ett fint svar. En önskar ju att ens ironi ska nå fram. Tyvärr försvann ironiförstålsen i samhället i samband med smileyns inträde. Självklart säger inte mina vönner så & självklart skulle jag ju inte bara vilja lära mig teckenspråk halvdant & självklart tror jag väl inte att döva skulle ha nytta av min superhörsel (hör faktiskt nästan för bra. Utan att skämta så har jag ibland tänkt att min sömn skulle bli bättre som döv. Sover extrem lätt pga

att minsta lilla ljud väcker mig). Självklart som du såg på mina antagande siffror tror jag ju inte heller att det skulle bli lättare att bli kär i en döv än i en hörande. Jag älskar språk & det är kanske inte är rätt att se på döva på det sättet men för mig känns det som en annan kultur med eget språk. Nästan som ett annat land. Nu när jag vet att ni är så pass få om nu siffrorna stämmer så kanske det inte är underligt om en inte stöter på fler än en gör.

Tack för ett fint svar hur som helst.
  • feberkyss

Glömde visst svara på din fråga insåg jag sen... Att du är hörande är i sig inte ett hinder att träffa döva. Många föredrar dock att bli tillsammans med en döv just för man delar samma erfarenheter. Men dövvärlden är liten så många söker efter en partner utanför den också

Svar på tråden Skulle önska en blind-date med en döv tjej.