Inlägg från: Betty Boop |Visa alla inlägg
  • Betty Boop

Skulle önska en blind-date med en döv tjej.

Mongoliet skrev 2018-08-25 20:22:56 följande:
    Jag var på Kuba 2010 & hängde då 2v med en dövstum dvärg. Vi dansade på kvällarna, hon stod på en avsats under mig & kände rytmen genom marken & på dagarna försökte hon lära mig kubanskt teckenspråk. Ja fattade först då att alla språk har sina egna teckenspråk. Fin vänskap blev det. Kanske då jag fick för mig att döva har ett godare hjärta än hörande. Jag vet att det inte ska göras sådana generaliseringar men det sitter i. Min svenska reskamrat som var utseendemässigt jättevacker, längre, hörande & pratande blev stum inför vår vänskap.
    Om du ska ha en chans att komma in i dövvärlden så måste du sluta använda ordet "dövstum"! Det är ett gammalt förlegat ord. Det heter DÖV och inget annat. Stumhet har inget med hörseln att göra.Det finns inte fler stumma som är döva än hörande. Döva har likadana stämband som hörande!
  • Betty Boop
    Mongoliet skrev 2018-08-26 16:18:29 följande:
    Sorgligt med detta bemötandet då min initiala känsla var att detta var en trevligare värld.
    Sorgligt bemötande?? Det är DITT bemötande på mitt inlägg som är sorgligt!

Jag försöker upplysa dig om att du inte bör använda det ordet för att döva ofta upplever det som kränkande! Hörande säger ofta dövstum pga okunskap och jag ville upplysa dig om detta ord inte bör användas. Du önskar dig en date med en döv tjej... Dina chanser är större om du använde ordet döv i stället för dövstum. Om du säger dövstum när du försöker prata/flirta med en döv tjej så kan det vara kört då det ofta skapar irritation. Det var ett tips! Inget annat! Chilla! 

"Just denna tjej/kille/tant var faktiskt dövstum"... det uttrycket har jag hört 1000 ggr. Det är jätteovanligt att vara stum. Det finns inte fler stumma personer som är döva än det finns stumma som är hörande så det är bara löjligt att koppla ihop döva med stumma. Chansen att stöta på en person som är både döv och stum är försvinnande liten. Bara för att någon inte använder rösten så är den personen inte stum. Kan man göra ljud som att skratta, skrika, humma, harkla sig etc så är man inte stum! Det är fakta! Om personen nu råkar vara det så är personen döv och stum så säger man fortfarande inte dövstum. Personen är då kort och gott döv och stum på samma sätt som man är döv och kort eller döv och rysk. Inget annat . 

• Betty Boop
    Mongoliet skrev 2018-08-26 17:15:51 följande:
    Sorgligt bemötande att ge tips? Ge dig! Men visst vill du inte lära dig om döva så kan jag lägga ner. Jag trodde att du ville ha hjälp. My mistake! 
  • Betty Boop
    Mongoliet skrev 2018-08-26 17:27:57 följande:
    Du gav väl inga tips. Du skulle ju bara hoppa på mig? Läs dina rader för en utomstående och fråga om denne tycker att det låter som tips eller påhopp.
    Jag hoppade inte på dig! Jag gav dig en upplysning om att ordet dövstum inte bör användas. Det var en upplysning. Nästan ordagrant samma som i länken jag bifogade. 

Jag får ofta i mitt arbete upplysa folk om att ordet dövstum är ett gammalt uttryck som inte bör användas. Den upplysningen och diskussionen om att teckenspråket inte är internationellt är de två vanligaste sakerna som jag får tjata om.

Du verkar ju intresserad av dövvärlden och då är det en bra sak att veta att ordet dövstum inte bör användas. Eftersom du skrev det ordet så tog jag för givet att du inte hade denna kunskap. Jag ville därför upplysa dig om detta! Jag tyckte att jag gjorde dig en jävla tjänst i VÄLMENING! Hur kan det vara sorgligt bemötande?? Är du alltid så lättkränkt? 

Om du ska ge dig in i dövvärlden så kommer det garanterat att bli många missuppfattningar och brister i kommunikationen. Man tecknar ofta fel i början etc. Tecknar man fel så hjälper det om någon rättar så att man kan teckna rätt. Då är det bra att inte vara lättkränkt och bryta ihop för att någon säger att man gör fel. Det är också ett tips och inte ett påhopp!
  • Betty Boop
    Mongoliet skrev 2018-08-26 18:16:44 följande:
    Vänta nu damen. Det var väl du som tog för givet att jag inte visste vad jag pratade om & skulle in & mästra. Jag har ju förklarat att det var på Kuba & där eftersom hon var både döv & stum förklarade att hon var surdo-muda. Eftersom jag också tidigare i tråden sagt att jag mycket väl vet att teckenspråk är olika i olika länder kan det väl tänka sig att på Kuba använder man sig fortfarande av ordet dövstum. Speciellt om personen faktiskt är både döv & stum. Inget kränkande alls har jag nu fått höra av mina spansktalande vänner. Du är den läraren som inte klarar dig nu när eleverna har internet & vet mer än du vet. Sorgligt bemötande & det mest sorgliga är att du gör det i de dövas färger. Nu har jag förklarat för dig ett antal ggr att tjejen var både stum & döv & på Kuba säger man dövstum fortfarande utan att det anses kränkande. Så nu får fröken ge sig.
    I dövas färger? Har jag skrivit att jag är döv? 

Ja, eftersom du skrev ordet dövstum så tog jag för givet att du inte visste vad du pratade om. Efter din beskrivning så vet du sorgligt nog fotfarande inte vad du pratar om. Du verkar ju inte vilja bli upplyst om döva så jag fattar inte vad du vill med tråden. Sorgligt. 
  • Betty Boop
    Mongoliet skrev 2018-08-26 18:58:28 följande:
    Du är inte vidare smart. I dövas färger betyder tvärtom att du inte är döv. Mästra där du kan.
    Men du, fortsätt du att säg/skriv dövstum så kommer det nog att gå jättebra att ragga på döva tjejer! Om du också säger att du bara vill lära dig lagom mycket teckenspråk (som du skriver i din trådstart)så kommer det att gå ännu bättre. 

Om du pratar som du skriver här så förstår jag vad dina kompisar menar med att du skulle passa med döva tjejer. Lär dig inte för mycket teckenspråk bara!
Svar på tråden Skulle önska en blind-date med en döv tjej.