Mongoliet skrev 2018-08-26 17:27:57 följande:
Du gav väl inga tips. Du skulle ju bara hoppa på mig? Läs dina rader för en utomstående och fråga om denne tycker att det låter som tips eller påhopp.
Jag hoppade inte på dig! Jag gav dig en upplysning om att ordet dövstum inte bör användas. Det var en upplysning. Nästan ordagrant samma som i länken jag bifogade.
Jag får ofta i mitt arbete upplysa folk om att ordet dövstum är ett gammalt uttryck som inte bör användas. Den upplysningen och diskussionen om att teckenspråket inte är internationellt är de två vanligaste sakerna som jag får tjata om.
Du verkar ju intresserad av dövvärlden och då är det en bra sak att veta att ordet dövstum inte bör användas. Eftersom du skrev det ordet så tog jag för givet att du inte hade denna kunskap. Jag ville därför upplysa dig om detta! Jag tyckte att jag gjorde dig en jävla tjänst i VÄLMENING! Hur kan det vara sorgligt bemötande?? Är du alltid så lättkränkt?
Om du ska ge dig in i dövvärlden så kommer det garanterat att bli många missuppfattningar och brister i kommunikationen. Man tecknar ofta fel i början etc. Tecknar man fel så hjälper det om någon rättar så att man kan teckna rätt. Då är det bra att inte vara lättkränkt och bryta ihop för att någon säger att man gör fel. Det är också ett tips och inte ett påhopp!