Mongoliet skrev 2018-08-26 18:16:44 följande:
Vänta nu damen. Det var väl du som tog för givet att jag inte visste vad jag pratade om & skulle in & mästra. Jag har ju förklarat att det var på Kuba & där eftersom hon var både döv & stum förklarade att hon var surdo-muda. Eftersom jag också tidigare i tråden sagt att jag mycket väl vet att teckenspråk är olika i olika länder kan det väl tänka sig att på Kuba använder man sig fortfarande av ordet dövstum. Speciellt om personen faktiskt är både döv & stum. Inget kränkande alls har jag nu fått höra av mina spansktalande vänner. Du är den läraren som inte klarar dig nu när eleverna har internet & vet mer än du vet. Sorgligt bemötande & det mest sorgliga är att du gör det i de dövas färger. Nu har jag förklarat för dig ett antal ggr att tjejen var både stum & döv & på Kuba säger man dövstum fortfarande utan att det anses kränkande. Så nu får fröken ge sig.
Nu måste jag ta Betty Boop i försvar, personen har ju inte gjort något fel, inte heller attackerat dig utan mycket pedagogiskt förklarat.
1. Dövstum är ett förlegat uttryck, man säger det bara inte.
2. Om någon verkligen skulle vara döv och stum säger man fortfarande inte dövstum utan döv och stum.
Lägger till en förklaring varför hon i Kuba kan ha sagt att hon var dövstum. Alla länder har inte kommit lika långt som Sverige att acceptera döva (Sverige har emellertid mycket kvar och det finns brister), i vissa andra länder lever döva personer med att samhället verkligen föraktar dem. Det färgar givetvis deras syn på sig själva och vilka ord de använder om sig själva.
Jag skulle med anda ord vara försiktig med att säga dövstum. På samma sätt använder jag inte nedlåtande ord om exempelvis en svart person bara för den använder det om sig själv. Förstår du?
Om du vill dejta en döv tjej är det precis som Betty Boop skriver viktigt att du lyssnar och tar till dig vad den berättar om dövvärlden och dövas situation. :)