Mongoliet skrev 2018-08-25 09:03:05 följande:
Tack för ett fint svar. En önskar ju att ens ironi ska nå fram. Tyvärr försvann ironiförstålsen i samhället i samband med smileyns inträde. Självklart säger inte mina vönner så & självklart skulle jag ju inte bara vilja lära mig teckenspråk halvdant & självklart tror jag väl inte att döva skulle ha nytta av min superhörsel (hör faktiskt nästan för bra. Utan att skämta så har jag ibland tänkt att min sömn skulle bli bättre som döv. Sover extrem lätt pga
att minsta lilla ljud väcker mig). Självklart som du såg på mina antagande siffror tror jag ju inte heller att det skulle bli lättare att bli kär i en döv än i en hörande. Jag älskar språk & det är kanske inte är rätt att se på döva på det sättet men för mig känns det som en annan kultur med eget språk. Nästan som ett annat land. Nu när jag vet att ni är så pass få om nu siffrorna stämmer så kanske det inte är underligt om en inte stöter på fler än en gör.
Tack för ett fint svar hur som helst.
Ja det kan bli lite galet det där utan smiley, tog dig ju helt seriös.
Nejdå du ser faktiskt helt rätt på döva och teckenspråk. Det är så vi vill att man ska se på oss, att vi har en egen kultur. Ibland blir det faktiskt lite kulturkrockar med hörande.
Ja det är ju inte så många döva, men träffar du en kan ditt kontaktnät bland döva explodera eftersom alla känner alla mer eller mindre. Så helt omöjligt är det ju inte.
Sen är det ju svårt att veta om den framför i kassakön är döv eller inte, det syns ju inte på utsidan.
Fast om jag sover så mycket bättre... Man vaknar ju lättare av vibrationer och ljus. När jag flyttade till en ny stad så flög jag ur sängen på morgonen när snöplogen kom och blinkade. Jag trodde det var brandbilen.