• Mongoliet

Skulle önska en blind-date med en döv tjej.

Mina vänner säger alltid när jag är singel att jag skulle otroligt nog ha större chans med en döv än en blind tjej. Kanske är det så. Detta området är helt nytt för mig men är det någon som vet om döva helst datear andra döva eller går det bra med mig som har superhörsel. Kan det vara så att jag med min extrema hörsel till och med kan vara extra attraktiv för en döv tjej?

Alla ni som är döva själva eller känner döva får hemskt gärna komma med lite råd & stöd här till mig. Hur & var träffar jag dem?

PS. Beredd på att lägga ner tid på att lära mig teckenspråk. Bara lagom mycket så att jag inte kan pladdra på.

• Svar på tråden Skulle önska en blind-date med en döv tjej.
  • Mongoliet
    Meriall skrev 2018-08-25 08:13:13 följande:

Åk dit, lär dig teckenspråk och var med i communitiet så träffar du kanske någon fin tjej. Men varför vill du träffa just en döv?

Jag vet inte egentligen. En tanke jag haft i hela mitt liv. Tror att det är något med tystnaden som jag inbillar mig jag skulle trivas med. Kommunikation utan ljud men ändå med närvaro. Med risk för att jag får skit för mitt ogrundande påstående så tror jag även att de är generellt snällare & godare. Kan vara TV:s fel. Aldrig sett eller hört talas om onda döva. Slutar här innan jag snärjer in mig i något mer som bara är mina antagande.
  • feberkyss
    Mongoliet skrev 2018-08-25 09:03:05 följande:

Tack för ett fint svar. En önskar ju att ens ironi ska nå fram. Tyvärr försvann ironiförstålsen i samhället i samband med smileyns inträde. Självklart säger inte mina vönner så & självklart skulle jag ju inte bara vilja lära mig teckenspråk halvdant & självklart tror jag väl inte att döva skulle ha nytta av min superhörsel (hör faktiskt nästan för bra. Utan att skämta så har jag ibland tänkt att min sömn skulle bli bättre som döv. Sover extrem lätt pga

att minsta lilla ljud väcker mig). Självklart som du såg på mina antagande siffror tror jag ju inte heller att det skulle bli lättare att bli kär i en döv än i en hörande. Jag älskar språk & det är kanske inte är rätt att se på döva på det sättet men för mig känns det som en annan kultur med eget språk. Nästan som ett annat land. Nu när jag vet att ni är så pass få om nu siffrorna stämmer så kanske det inte är underligt om en inte stöter på fler än en gör.

Tack för ett fint svar hur som helst.

Ja det kan bli lite galet det där utan smiley, tog dig ju helt seriös.

Nejdå du ser faktiskt helt rätt på döva och teckenspråk. Det är så vi vill att man ska se på oss, att vi har en egen kultur. Ibland blir det faktiskt lite kulturkrockar med hörande.

Ja det är ju inte så många döva, men träffar du en kan ditt kontaktnät bland döva explodera eftersom alla känner alla mer eller mindre. Så helt omöjligt är det ju inte.

Sen är det ju svårt att veta om den framför i kassakön är döv eller inte, det syns ju inte på utsidan.

Fast om jag sover så mycket bättre... Man vaknar ju lättare av vibrationer och ljus. När jag flyttade till en ny stad så flög jag ur sängen på morgonen när snöplogen kom och blinkade. Jag trodde det var brandbilen.
  • Mongoliet
    feberkyss skrev 2018-08-25 09:37:30 följande:

Ja det kan bli lite galet det där utan smiley, tog dig ju helt seriös.

Nejdå du ser faktiskt helt rätt på döva och teckenspråk. Det är så vi vill att man ska se på oss, att vi har en egen kultur. Ibland blir det faktiskt lite kulturkrockar med hörande.

Ja det är ju inte så många döva, men träffar du en kan ditt kontaktnät bland döva explodera eftersom alla känner alla mer eller mindre. Så helt omöjligt är det ju inte.

Sen är det ju svårt att veta om den framför i kassakön är döv eller inte, det syns ju inte på utsidan.

Fast om jag sover så mycket bättre... Man vaknar ju lättare av vibrationer och ljus. När jag flyttade till en ny stad så flög jag ur sängen på morgonen när snöplogen kom och blinkade. Jag trodde det var brandbilen.

Ja och jobbar natt så jag måste försöka stänga ute ljuset också & när jag hade en restaurang under mig som väsnades var det vibrationerna som var värst så jag förstår dig. Får man fråga här i tråden om du är singel alt om du är tillsammans med en döv eller en hörande?
  • feberkyss
    Mongoliet skrev 2018-08-25 15:46:42 följande:

Ja och jobbar natt så jag måste försöka stänga ute ljuset också & när jag hade en restaurang under mig som väsnades var det vibrationerna som var värst så jag förstår dig. Får man fråga här i tråden om du är singel alt om du är tillsammans med en döv eller en hörande?

Är singel men mitt ex var hörande, tycker absolut inte det var något problem. Det är otroligt fräckt första gången man inser vi behöver inte papper och penna när vi kommunicerar ganska djupa saker
  • Mongoliet
    feberkyss skrev 2018-08-25 19:33:03 följande:

Är singel men mitt ex var hörande, tycker absolut inte det var något problem. Det är otroligt fräckt första gången man inser vi behöver inte papper och penna när vi kommunicerar ganska djupa saker

Det är ju så med språk när man känner att man skämta & bli förstådd på ett annat språk. Så sanslöst skön känsla.
  • Aikido
    feberkyss skrev 2018-08-25 07:44:15 följande:
    Men herregud släpp det där omedelbart, som döv drar jag bara öronen åt mig.
    Dra öronen åt sig som döv. Ha. Haha!

Nästan lika roligt som blinddate med en döv. Men bara nästan.
  • feberkyss
    Mongoliet skrev 2018-08-25 19:41:21 följande:

Det är ju så med språk när man känner att man skämta & bli förstådd på ett annat språk. Så sanslöst skön känsla.

Ja men precis!

Fast svenskt teckenspråk kan man alltid luta sig mot bokstavering, lite tråkigt men man kör varje fall inte fast.
  • Mongoliet
    feberkyss skrev 2018-08-25 20:08:01 följande:

Ja men precis!

Fast svenskt teckenspråk kan man alltid luta sig mot bokstavering, lite tråkigt men man kör varje fall inte fast.

Jag var på Kuba 2010 & hängde då 2v med en dövstum dvärg. Vi dansade på kvällarna, hon stod på en avsats under mig & kände rytmen genom marken & på dagarna försökte hon lära mig kubanskt teckenspråk. Ja fattade först då att alla språk har sina egna teckenspråk. Fin vänskap blev det. Kanske då jag fick för mig att döva har ett godare hjärta än hörande. Jag vet att det inte ska göras sådana generaliseringar men det sitter i. Min svenska reskamrat som var utseendemässigt jättevacker, längre, hörande & pratande blev stum inför vår vänskap.
  • Betty Boop
    Mongoliet skrev 2018-08-25 20:22:56 följande:
    Jag var på Kuba 2010 & hängde då 2v med en dövstum dvärg. Vi dansade på kvällarna, hon stod på en avsats under mig & kände rytmen genom marken & på dagarna försökte hon lära mig kubanskt teckenspråk. Ja fattade först då att alla språk har sina egna teckenspråk. Fin vänskap blev det. Kanske då jag fick för mig att döva har ett godare hjärta än hörande. Jag vet att det inte ska göras sådana generaliseringar men det sitter i. Min svenska reskamrat som var utseendemässigt jättevacker, längre, hörande & pratande blev stum inför vår vänskap.
    Om du ska ha en chans att komma in i dövvärlden så måste du sluta använda ordet "dövstum"! Det är ett gammalt förlegat ord. Det heter DÖV och inget annat. Stumhet har inget med hörseln att göra.Det finns inte fler stumma som är döva än hörande. Döva har likadana stämband som hörande!
  • Mongoliet
    Betty Boop skrev 2018-08-26 16:04:05 följande:

Om du ska ha en chans att komma in i dövvärlden så måste du sluta använda ordet "dövstum"! Det är ett gammalt förlegat ord. Det heter DÖV och inget annat. Stumhet har inget med hörseln att göra.Det finns inte fler stumma som är döva än hörande. Döva har likadana stämband som hörande!

Fast denna tjejen var just dövstum. Har inte använt uttrycket om någon annan.
Svar på tråden Skulle önska en blind-date med en döv tjej.