Inlägg från: Anonym (kattägare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kattägare)

Ni med en innekatt!!! (Sibirisk katt)

Jag tycker ni ska vänta med katt.

Dels att du inte verkar vara hundra säker på att det går med din sambos allergi:

"Blir en Sibirisk katt och är leveransklar i oktober. Hoppas bara sambon tål den kullen, så får vi se :"

Vad händer om han inte tål den? Ska en liten kattunge behöva byta hem igen? Jag tycker inte att man skaffar ett djur om man inte helt säkert vet att det kommer att funka.

Sedan att ni inte kommer att vara hemma. En kattunge är ju en bebis.
    Vissa dagar är våra katter hemma själva lite längre, men aldrig mer än 8 h. Och det är kanske 2-3 dagar i veckan. Övriga dagar är de inte själva mer än kanske 10 min-1 h. Och de är flera stycken så de har varandra.

Så ni kanske ska vänta med katt. Jag förstår att du gärna vill ha en för katter är underbara, men livet måste ju bli underbart för katten också. Fundera över om det ni har att erbjuda nu verkligen är bra för en katt, om du vill att en älskad liten varelse ska behöva vara ensam så många timmar om dygnet.

• Anonym (kattägare)
    Lillkröta skrev 2018-08-27 09:58:18 följande:
    Ja okej. Nej men vi ska testa nästa vecka hos uppfödaren och se. Sen får vi utgå från det är tanken... undrar bara hur ?alla andra? klarar av katt hemma när livet består av så mycket annat...?
    Jag har skiftjobb i vården. Jobbar jag dag så är det den dagen katterna är hemma själva som mest. Jobbar jag kväll så är resten av familjen hemma när jag är borta.
    Vi har flera katter som är sällskap åt varandra.
    Sen har vi inte så mycket utanför hemmet som vi gör. Åker vi bort har vi kattvakt. men det händer väldigt sällan.

Man får välja djur efter sin livsstil. Har man mycket omkring sig som jobb och fritidsintressen kanske man ska ha ett djur som kan vara ensamt?
    "alla andra" som har djur ser till att kunna vara hemma med det så mycket som det krävs, annars skaffar man det inte. Du får välja, är det viktigast att ha ett djur eller är det viktigast att ha många fritidsintressen?
  • Anonym (kattägare)
    Lillkröta skrev 2018-08-27 11:52:27 följande:
    Jaha! Vad bra för er att de går så bra så sett.

Har väll inte mycket fritidsintressen så. Gillar att träna och att åka gem på fika hos folk. Är väll de isåfall :)
    Jo, men du skriver i din ts att du kommer vara borta 11 h om dagen. Då är det inte läge att ha en katt. Tyvärr. Det är underbara djur så jag förstår verkligen att du vill ha en. Men det måste ju bli bra för katten också, eller hur?
    Ok om det var någon enstaka gång/någon gång i månaden katten måste vara ensam så länge. Men absolut inte varje dag.
    Och särskilt inte när den bara är en liten bebis som en kattunge är.

Svar på tråden Ni med en innekatt!!! (Sibirisk katt)