• Anonym (S)

Extraslag

Jag har sedan två månader tillbaka extraslag på hjärtat. Jag har vart till hc där EKG togs och läkaren lyssnade på hjärtat, allt var bra. Han skickade även remiss på 24 timmars EKG som skall göras om en månad.

Jag var även till läkaren för kanske två år sedan då jag hade samma problem, läkaren tog då EKG och fick med en massa extraslag. När vi satt i runnet sa hon att -ja det här är ofarliga extraslag tack och hej typ.

Är inte ett ekg svårt att läsa för en vanlig allmän läkare? Kan dom utläsa detta korrekt? Någon som kan lugna mig?

• Svar på tråden Extraslag
  • Lånehajen

Det är förmodligen supraventrikulär takykardi du hade och ja, de kan se det på EKG. Har själv varit till läkare för samma problem. En ojämn hjärtrytm som vanligtvis är ofarlig men kan vara väldigt obehaglig att uppleva.

• Anonym (S)

Tack för svar ????

• Videung7634

Säkert helt ofarliga extraslag. Vanligt att yngre vältränade har mer av den varan. Supraventrikulär takykardi som någon ovan skrev är en jämn och ej oregelbunden hjärtrytm. Det går betydligt fortare en att ha ett och annat extraslag, ofta ofarligt även det.

Hur gammal är du ts? Har du haft symtom förutom obehagskänsla? Ekg behöver inte alls vara svårt att läsa för allmänläkare, beror på hur intresserad denne är.

• Anonym (M)

Lider av samma, har gjort utredning för det med 24h EKG. Det kan kännas obehagligt men ofarligt, dom brukar komma o gå under olika delar av livet. Om man är stressad eller på annat sätt mår dåligt brukar det vara mer aktivt, mår man bra brukar det återkomma mer sällan.

• Pentra

Jag har också varit drabbad av extraslag till och från. Men sedan jag började att ta magnesiumtamletter så har de i stort sett försvunnit helt. Magnesiumbrist kan ge många symptom, bl.a. hjärtrytmstörningar. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (:()

Har utretts, normala extraslag menade man. Ett par år sedan. Besvären har dock ökat och jag får titt som tätt oregelbundna slag. Blodtrycket är på gränsen till för högt med... ska undersökas igen snart. Är så rädd om jag fått förmaksflimmer, är bara 34 år.. och helt själv med ett barn.

• Anonym (S)

Tack för alla svar! Jag är 37 år och har haft det här till och från men inte så här länge som nu.

Kan kännas som om jag tappar andan ibland och att det snurrar till i huvudet när det händer.

Jag har köpt och börjat tagit

Magnesium men känner ingen skillnad ännu.

• Pentra
    Anonym (S) skrev 2018-08-25 22:01:07 följande:
    Tack för alla svar! Jag är 37 år och har haft det här till och från men inte så här länge som nu. Kan kännas som om jag tappar andan ibland och att det snurrar till i huvudet när det händer. Jag har köpt och börjat tagit Magnesium men känner ingen skillnad ännu.

Det tar ett tag innan man märker resultat. Man kan ta en dagsdos på ca 800 mg. Tar man för många tabletter så får man diarré. Komplettera därför tablettdosen med att smörja in kroppen med magnesiumolja här och var. Huden är väldigt bra på att ta upp magnesium, och det utan att störa mag-tarm-kanalen. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (Finns andra ofarliga diagnoser)

Tack för alla svar! Jag är 37 år och har haft det här till och från men inte så här länge som nu.

Kan kännas som om jag tappar andan ibland och att det snurrar till i huvudet när det händer.

Jag fick konstaterat AVNRT, men det var efter Esofagus EKG. Det är också ofarligt, men irriterande att få när man ska prestera fysiskt då man inte orkar och får mjölksyra. Det är en extra ledningsbana nära AV knutan som kan få för sig att slå. Min ligger nära AV knutan, därför har de inte bränt bort den. Mitt uppstod när jag var 11-12 år, och nu senaste åren har jag typ inte haft något tillfälle av det (är 35). Så kanske har jag vuxit från det.
  • Videung7634

Det kan vara något så ofarligt som ångest, det brukar kännas som ett kort tryck/hugg i bröstet och att man tappar andan samtidigt. Hur länge håller obehaget i sig? Korta besvär brukar indikera ofarlighet men håller det i sig minuter och uppåt med tryck i bröstet är risken större för annat t ex supraventrikulär takykardi (AVNRT) men det håller i sig konstant tills det släpper.
  • Anonym (S)

Det snurrar bara till kanske 2 sekunder och just när extraslagen kommer så känns det som om jag tappar andan, inte hela tiden men i bland.

• Anonym (G)
    Videung7634 skrev 2018-08-25 21:24:00 följande:
    Säkert helt ofarliga extraslag. Vanligt att yngre vältränade har mer av den varan. Supraventrikulär takykardi som någon ovan skrev är en jämn och ej oregelbunden hjärtrytm. Det går betydligt fortare en att ha ett och annat extraslag, ofta ofarligt även det.

Hur gammal är du ts? Har du haft symtom förutom obehagskänsla? Ekg behöver inte alls vara svårt att läsa för allmänläkare, beror på hur intresserad denne är.
    Håller med
  • Videung7634
    Anonym (S) skrev 2018-08-26 11:30:18 följande:

Det snurrar bara till kanske 2 sekunder och just när extraslagen kommer så känns det som om jag tappar andan, inte hela tiden men i bland.

Kan det finnas ångest eller stresskomponent? Låter verkligen som det och inte alls som något fel på hjärtat.
  • Ällingen

Hej! Jag tror inte du behöver vara orolig. För ett antal år sen, började jag få väldigt mycket extraslag. Det kändes som hjärtat skulle hoppa ur bröstet på mig. Slagen var så hårda att täcket hoppade i takt med slagen. Fruktansvärt jobbigt var det. Blev till slut utredd med 24 tim EKG, som visade 15000 extraslag varav 5000 var kopplade. På 1 dygn. Skitjobbigt! Men läkaren tyckte inte det var nån fara. Gick vidare med ultraljud, arbetsEKG och myocardscint, en isotopröntgen typ. Men allt var bra :) Jag fick reda på att det är SVES jag har. Supraventrikulära extraslag. Ingen snabb och jämn puls som SVT, utan "vanlig" puls fast ojämn. Jag äter betablockerare för mina extraslag. Nu är dom inte hårda och kraftiga längre, men dom finns där och inte lika många som då.

Nöj dig inte med svaret "ofarliga extraslag", utan be läkaren tala om VAD för extraslag det är. Å än en gång, försök att inte vara orolig. Extraslag är otroligt vanligt bland befolkningen. Även läkare har det. ;)

• Anonym (S)

Tack för era lugnande svar, jag har det rätt så jobbigt just nu i livet mår inte så bra och är stressad med ångest. Men det här har även kommit i perioder då jag mått bra.

• Anonym (Z)
    Anonym (S) skrev 2018-08-26 18:14:12 följande:

Tack för era lugnande svar, jag har det rätt så jobbigt just nu i livet mår inte så bra och är stressad med ångest. Men det här har även kommit i perioder då jag mått bra.

Jag har både extraslag och överhoppade slag. Fick göra 48h EKG och u-ljud med yngsta pga hjärtrusningar, min vilopuls varierade mellan 36 (djupsömn) och 140 typ. Vanlig vilopuls oftast runt 50. Är helt frisk och har inget flimmer. Är runt 50 nu och mår utmärkt.

Men jag känner extraslagen mer om jag är stressad. Annars märker jag sällan något alls.

Tycker du ska kolla upp det men man kan ha som jag och ändå ha ett friskt och starkt hjärta.
  • Anonym (anneli)

Min dotter har haft samma problem. Hon har åkt in akut och gjort "vanligt" EKG flera ggr, arbets-dito och ett sådant då man har "mätare" på sig hemma. Hon har inget fel på sitt hjärta MEN det är naturligt att man blir rädd när hjärtat hoppar. Jag är 60+ och det händer mig också men med åren så vänjer man sig och tror inte att man ska dö varje gång

Svar på tråden Extraslag