• Anonym (Batirollaskes)

Inkomst som student.

Ev så hade jag tänkt att börja studera under nästa år, läsa in gymnasiet. Jag fyller 30 år i juni 2019 och undrar nu hur mycket pengar jag kan få som max med både bidrag och lån.

Min hyra är 4496 per månad och jag har räkningar så som el, hemförsäkring, bredband, mobil samt tandläkare, mat, kläder, hygienartiklar som måste betalas.

Flytta billigare går nog inte här i Stockholm. Komvux ger inte rätt till studentlägenhet, vet inte om man kan få bostadsbidrag/tillägg efter 30 fyllda.

Hur har ni andra som studerar och är i min ålder råd? och ni som är yngre hur har ni råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-26 11:29
    Skriv gärna er ålder och varifrån ni får er inkomst. Alltså om det är bara CSN, om det är lån eller bidrag, om det är från FK (bostadsbidrag/tillägg), om ni jobbar samtidigt osv.
  • Svar på tråden Inkomst som student.
  • Anonym (R)
    Anonym (Batirollaskes) skrev 2018-08-26 11:17:03 följande:

Ev så hade jag tänkt att börja studera under nästa år, läsa in gymnasiet. Jag fyller 30 år i juni 2019 och undrar nu hur mycket pengar jag kan få som max med både bidrag och lån.

Min hyra är 4496 per månad och jag har räkningar så som el, hemförsäkring, bredband, mobil samt tandläkare, mat, kläder, hygienartiklar som måste betalas.

Flytta billigare går nog inte här i Stockholm. Komvux ger inte rätt till studentlägenhet, vet inte om man kan få bostadsbidrag/tillägg efter 30 fyllda.

Hur har ni andra som studerar och är i min ålder råd? och ni som är yngre hur har ni råd?

Jag blev klar i Juni med min utbildning. 1.5 år och jag hade CSN. Fick ut 13.500kr/månaden.
  • Anonym (Nina)

Jag tror de flesta läser in gymnasiekomptens parallellt med att de fortsätter jobba heltid. Det har både jag och personer i min bekantskapskrets gjort. Det var inga större problem att jobba heltid och plugga mer än heltid, det är bara gymnasienivå så det är ju inte särskilt svårt. Annars så ligger studiemedlet numera på 10444 kr i månaden inklusive både lån och bidrag. Man kan få tilläggslån också om man jobbat tidigare. Du kan räkna ut vad du kan få på CSN:s hemsida.

• Anonym (Batirollaskes)

Just nu är jag utan jobb.

• Ms H

Har du tittat på CSNs hemsida, under Räkna ut bidrar och studielån?

• Anonym (Batirollaskes)

Fast kan man få bostadsbidrag/tillägg som studerande över 30 år?

• Anonym (Nina)

Om du inte har barn kan du inte få bostadsbidrag om du är över 29 år.

• Anonym (Batirollaskes)
    Anonym (Nina) skrev 2018-08-26 11:51:50 följande:

Om du inte har barn kan du inte få bostadsbidrag om du är över 29 år.

Ok, men bostadstillägg? Varför kan man inte få bostadsbidrag efter 29 år om man studerar? Låter ju helt sjukt.
  • Anonym (Batirollaskes)

Fler vill svara kanske?

Svar på tråden Inkomst som student.