• Humlan88

    Hur ska vi få dit en induktionshäll utan allt för mycket krångel?

    Just nu har vi en vanlig spis som står i hörnet mot en vägg. Det är alltså en vägg på ena sidan och på andra sidan spisen är det en vedspis. Frågan är hur fasiken vi får dit en induktionshäll? Min första tanke var att köpa en sån här m2.ikea.com/se/sv/p/metod-foervara-baenkskap-foer-haell-ugn-med-lada-svart-grevsta-rostfritt-stal-s79004321/ och bygga in ugnen, lägga hällen ovanpå, och sen skjuta in som en vanlig spis? Frågan är. Går det att göra så? Lr måste man ha nån jävla bänkskiva som inte får plats? Snälla ge mig tips?

  • Svar på tråden Hur ska vi få dit en induktionshäll utan allt för mycket krångel?
  • Mascaraklumpar

    Läs monteringsanvisningarna för häll och ugn, först och främst. Skåpet ska monteras i väggen, man kan (bör) inte bara skruva ihop det och skjuta in det. 

  • nnnnnnnn

    Varför inte köpa en spis med induktionshäll?


    Om ni ändå ska byta spisen så är det väl bättre att byta till en som har alla funktioner ni vill ha tex induktion och ugn med varmluft eller vad det nu kan tänkas vara...

  • Humlan88

    Funderade på om man kan bygga en egen trästomme och bygga in bänken i den. Grejen är att hällen är 56 VM och mellan vägg och vedspis är det 70 cm, känns onödigt att måtbeställa en bänkskiva som bara kommer va 5 cm på varje sida. Därför tänkte jag och det går att bygga en stomme av trä, lägga på nån billigare bänkskiva från Byggmax, Biltema och sen sänka ner hällen i den?

  • Mascaraklumpar
    Humlan88 skrev 2018-08-26 21:56:14 följande:

    Funderade på om man kan bygga en egen trästomme och bygga in bänken i den. Grejen är att hällen är 56 VM och mellan vägg och vedspis är det 70 cm, känns onödigt att måtbeställa en bänkskiva som bara kommer va 5 cm på varje sida. Därför tänkte jag och det går att bygga en stomme av trä, lägga på nån billigare bänkskiva från Byggmax, Biltema och sen sänka ner hällen i den?


    Ja, gör du det. Tänk bara på att du kan bli ersättningsskyldig/dömd om ditt bygge orsakar en brand eller rasar ihop när ett litet barn står framför det eller liknande.
  • Humlan88
    Mascaraklumpar skrev 2018-08-26 22:18:59 följande:

    Ja, gör du det. Tänk bara på att du kan bli ersättningsskyldig/dömd om ditt bygge orsakar en brand eller rasar ihop när ett litet barn står framför det eller liknande.


    Varför skulle det rasa ihop? Ska ju skruvas fast i väggen. Varför skulle det börja brinna?
  • Mascaraklumpar
    Humlan88 skrev 2018-08-26 22:47:31 följande:

    Varför skulle det rasa ihop? Ska ju skruvas fast i väggen. Varför skulle det börja brinna?


    Kan du inte läsa dig till hur man sätter ihop skåpet och fäster hällen så kommer du antagligen inte att kunna bygga ett skåp från grunden och fästa hällen eller ugnen på ett bra sätt. Eftersom det handlar om just en häll och en ugn, så finns det risker med att göra fel.
Svar på tråden Hur ska vi få dit en induktionshäll utan allt för mycket krångel?