• Kristin89

Vad är er driftskostnad?

Jag blev lite nyfiken på vad folk har för driftskostad på sina hus! Jag själv bor i en gamal skola på ca 360 kvm (ca 200 uppvärmt på vintern med pellets, resten bara stödvärme) och har ett snitt på 6500 kr/mån. Det känns dyrt, men är det verkligen så himla dyrt?! Hur har ni det? :)

Med drift menar jag vatten, el, uppvärmning, sopor, sotning, försäkring och liknande.

• Svar på tråden Vad är er driftskostnad?
  • SilverEmma

Vi köpte hus i april och där stod det att driftskostnaden låg på 30 000/år, det verkar stämma ganska bra (135 kvm + källare och vind). Vårt gamla hus var eluppvärmt och låg på ca 50 000 (147 + källare). 

• Kristin89
    SilverEmma skrev 2018-08-30 18:17:28 följande:

Vi köpte hus i april och där stod det att driftskostnaden låg på 30 000/år, det verkar stämma ganska bra (135 kvm + källare och vind). Vårt gamla hus var eluppvärmt och låg på ca 50 000 (147 + källare). 

Det var skillnad! :)
  • Ruter

Vi har ett hus med elvärme och en luftvärmepump på 160kvadrat. Värmer också upp ett förrådd/hobbyrum bakom garaget till 10-15 grader på vintern på ca 15kvadrat. Ligger på en driftkostnad på igenomsnitt 3500kr/månaden.

• Studentpappa

Har inte så stor koll på totalen men vi värmer 215m2 och gör av med ca 15 000 kWh/år inkl hushållsel. Vi är ganska slösaktiga med elen och det börjar ju bli betydligt dyrare så det kan ju börja löna sig att dra ner lite.

Hemförsäkring ca 6500:-/år

Ride it like you stole it
  • Linnis92

Vi har ett hus från 50 talet som är väldigt oisolerat och med dåliga fönster, fjärrvärme. Vår driftkostnad ligger i snitt på 3500:- i månaden inklusive hemförsäkring. Huset är 100kvm plus 100kvm källare som delvis är uppvärmd

• sobrio88

120 kvadrat eluppvärmt samt braskamin. Egen brunn samt trekammarbrunn.

Per månad i snitt men det skiljer ju om det är sommar eller vinter:

El: 2000

Ved (visserligen gratis för oss för gubben säljer ved men om vi var tvungen att köpa): ca 500

Sopor: ca 150

Sotning: ca 50

Slambilen: ca 100

Hemförsäkring: 550

Totalt: ca 3350 kr med veden, så vi betalar väl i snitt ca 2700 kr i månaden. Då tillkommer ju fibern också men det tycker jag inte är en driftskostnad.

• Angerboda

Vi bor i en villa från 1980 på 126m2 i Skåne. Vår främsta uppvärmning är luftvärmepump, som har använts aktivt för kylning nu undr sommaren, men vi har även elelement som vi har igång i sovrummet, badrummet och WC på vintern. Vi flyttade in i oktober förra året, så siffrorna är ett genomsnitt för nästan ett år för två personer.

El: 1700kr

Vatten/avlopp: 500kr

Sopor: 274kr

Hemförsäkring: 288kr

=2762kr

Sen tillkommer ju bolån på 2200kr, tvavgiften på 200kr och bredband på 349kr, vilket ger en total boendekostnad på 5511kr om man inte räknar med renoveringar och underhåll.

• modsey

Hus ca 200 kvm från 70 talet.

Fjärrvärme

Vi har el på snitt under året ca 4000 kr i månaden. Gud vet hur vi kan ha så mycket.

Sopor ca 300

Försäkring 300 kr

• Skogshuggaren

Kring 3000 kr/mån. Räknar man in fastighetsavgiften (vilket jag tycker man borde) så blir det 3500 kr/mån. 80-talshus på 170 m2, L-V-värmepump, 2 vuxna och 3 barn.

• Losan

Hus och garage byggt 2013.
    127kvm hus (frånluftsvärmepump med golvvärme) + 90 kvm garage (ca 16 grader året runt med luft/luft värmepump).

Ca 2200kr/mån för punkterna nämnda i TS.

Exkl fastighetsavgift då huset är byggt 2013 (avgiftbefriat i 15år)

• Fliselisan

Villa på ca 200 kvm.

När jag räknar snabbt så ca 2300/ månad, med el, sophämtning och vatten. Huset värms upp med golvvärme i badrummen och luftvärmepump, enstaka elementen. Har även uppvärmt garage.

Kan tänka mig att det är elen som kostar mycket när det är så stort?

Svar på tråden Vad är er driftskostnad?