• Lilafliken

Ekonomi vid separation med 7mån

Har nydligen separerat med med min fd och pappa till min son 7mån på hans bevåg.

Idagsläget går jag hemma på föräldrapenning 5dagar/vecka för att kunna vara hemma hela året med sonen och får då ut runt 9000-9500kr/mån. Hur klarar man sig?

Just nu har jag sonen heltid eftersom jag fortfarande ammar honom och jag har inte råd med lägenheten så jag har fått flytta hem till min pappa. Ska jag behövs göra mig av med alla mina tillgångar medan mun fd kan unna sig saker hela tiden bl.a. köpa nya möbler, går till kiropraktorn, ute på krogen varje helg m.m medan jag knappt har råd och klippa mig liksom..

han struntar i min ekonomi och hur jag har det.

• Svar på tråden Ekonomi vid separation med 7mån
  • Meriall

Alt 1: Fixa så du får underhåll, barnbidrag, bostadsbidrag (tror du kan få som inneboende också).

Alt 2: Ha varannan dag eller så som någon beskrev och kolla om du kan jobba varannan dag då.

Alt 3. Be din pappa barnvakta och skaffa helg/kvällsjobb.

• Kasperina

Hur mycket underhåll betalar han? Minimum är 1573. Sen får du barnbidraget, ytterligare 1000 nånting.
    Man blir sällan fet på att separera, särskilt när man knappt har inkomst.
    Att det inte är ditt val och ditt ex är en skit hjälper tyvärr inte.

• Anonym (mjh)

Du bör ta ut alla dagar i veckan, då kan du ha rätt till försörjningsstöd.

Bostadsbidrag kan du söka också. 

Sen som det skrivits om, underhåll har du rätt till om du har barnet på heltid. Ett så litet barn bör man inte skicka emellan sig så som några föreslår, möjligen då om du jobbar dagtid och sedan hämtar barnet hos pappan. Men bara om pappan verkligen varit engagerad i barnet. 

Man blir inte rik, men man klarar sig. 
  • Anonym (Vet precis hur det är)

Jag hade en snarlik situation som du, fast jag hade ingen anhörig att flytta till. Med hjälp av mina sparpengar (som jag hade tänkt att ha som buffert under föräldraledigheten) och lånade pengar från mina föräldrar kunde jag betala kontantinsatsen på en tvåa. Mitt ex/pappan vägrade vara föräldraledig mer än 1 dag i veckan, och vägrade ge mig några föräldradagar. Vi har gemensam vårdnad. Tyvärr fanns det inte så mycket hjälp att få eftersom jag ägde bostadsrätten. Jag löste det genom att leva på 2 föräldradagar i veckan och deltidsarbete 20%, samt underhåll och barnbidrag. Och så kunde jag låna av mina föräldrar vid behov, men det kändes inte bra att behöva låna av föräldrarna när man är vuxen...

• Anonym (Noname00)
    Lilafliken skrev 2018-08-31 17:19:17 följande:

Har nydligen separerat med med min fd och pappa till min son 7mån på hans bevåg.

Idagsläget går jag hemma på föräldrapenning 5dagar/vecka för att kunna vara hemma hela året med sonen och får då ut runt 9000-9500kr/mån. Hur klarar man sig?

Just nu har jag sonen heltid eftersom jag fortfarande ammar honom och jag har inte råd med lägenheten så jag har fått flytta hem till min pappa. Ska jag behövs göra mig av med alla mina tillgångar medan mun fd kan unna sig saker hela tiden bl.a. köpa nya möbler, går till kiropraktorn, ute på krogen varje helg m.m medan jag knappt har råd och klippa mig liksom..

han struntar i min ekonomi och hur jag har det.

'
    Men ni har ju separerat hur skulle han vara delaktig i din ekonomi?
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Vet precis hur det är) skrev 2018-08-31 23:35:27 följande:

Jag hade en snarlik situation som du, fast jag hade ingen anhörig att flytta till. Med hjälp av mina sparpengar (som jag hade tänkt att ha som buffert under föräldraledigheten) och lånade pengar från mina föräldrar kunde jag betala kontantinsatsen på en tvåa. Mitt ex/pappan vägrade vara föräldraledig mer än 1 dag i veckan, och vägrade ge mig några föräldradagar. Vi har gemensam vårdnad. Tyvärr fanns det inte så mycket hjälp att få eftersom jag ägde bostadsrätten. Jag löste det genom att leva på 2 föräldradagar i veckan och deltidsarbete 20%, samt underhåll och barnbidrag. Och så kunde jag låna av mina föräldrar vid behov, men det kändes inte bra att behöva låna av föräldrarna när man är vuxen...

Man kan få bostadsbidrag även om man äger en bostadsrätt. Det fick jag.

Jag började även studera på deltid på distans för att få lite csn och kunna spara några fp-dagar. Var i samma situation då jag blev lämnad när första barnet var 11 mån. Pappan vägrade då också att föra dagar till mig.
  • Tow2Mater

En termins distansstudier med csn loser ju latt ts dilemma. Se till att las nat vettigt och klara kurserna bara.

• Anonym (Noname00)
    Tow2Mater skrev 2018-09-02 14:35:36 följande:

En termins distansstudier med csn loser ju latt ts dilemma. Se till att las nat vettigt och klara kurserna bara.

Tappat åäö?
  • Anonym (Vet precis hur det är)

Mina sparknep var att handla allt begagnat, köpa välling och barnmat billigt via matsmart och att handla blöjor på Lidl. Om man handlar annat för 300kr så kostade ett blöjpaket 30kr bara. Jag sökte stipendier, fick nästan 20000kr på det. Och så fick jag stöd från kyrkan med pengar och mat när det var som värst. Människor är hjälpsamma när de förstår hur jobbigt man har det, men det har inte varit lätt att blotta sig så. För mig var det och fortfarande är, en stor skam att ha blivit lämnad av sin sambo.

• Tow2Mater
    Anonym (Noname00) skrev 2018-09-02 14:47:49 följande:

Tappat åäö?

Finns inte pa min telefon tyvarr... hoppas det gar att lasa iallafall.
  • Anonym (Noname00)
    Tow2Mater skrev 2018-09-02 15:11:34 följande:
    Finns inte pa min telefon tyvarr... hoppas det gar att lasa iallafall.
    Jodå.
Svar på tråden Ekonomi vid separation med 7mån