• Anonym (utlandssvensk)

    SD sjunker i opinionen. Varför?

    Jag har följt opinionssiffrorna i Sverige sedan i Mars och SD har det ju gått uppåt för sedan dess, från 18% upp till 23% men nu är de tillbaka ner under 20% enligt val.digital där jag tittar på siffrorna. Nu undrar jag varför de gått ner så mycket bara de senaste veckorna. Jag kan inte läsa eller se så mycket svenska nyheter på grund av att mycket är låst bakom prenumerationer och platsid.

    Obs att jag inte vet så mycket om svensk politik och vad partierna står för alls, bara det som hamnar på nyheterna här och lite allmänt som jag minns från samhällskunskapen i grundskolan.

  • Svar på tråden SD sjunker i opinionen. Varför?
  • Anonym (två)

    Två teorier har framförts:

    - SD är nu så stort att även de drabbas av att folk stödröstar på till exempel KD.

    - En del av de nytillkomna SD:arna som för ett år sedan sade SD i undersökningarna får kalla fötter när valet närmar sig och vågar ändå inte lämna den bekanta tryggheten i KD/M/S

    Sedan är det ju så att de har ökat från mars till nu. De har bara haft en topp under sommaren. Något SD brukar ha.

  • gladman

    Jaja, ni kommer stå där som fågelholkar den 10/9 :D SD kommer bli störst, det finns så många som inte vågar yppa att dom ska rösta på SD så när verkligheten når er är SD störst!

  • Anonym (utlandssvensk)

    Tack för svar, två. 

  • Anonym (Vlodemort)

    Tror främst det handlar om att partier ofta går upp och ner i opinionen. Men snart kommer väl en "Baghdad-Bob" till tråden och förklarar hur det beror på att SD är onda och att Sossarna gör ett så felfritt och föträffligt jobb att folk helt enkelt börjat tänka om.

  • Jemp

    Och att klimatdebatten fick ett uppsving iom sommarens stora torka och bränder.

  • Anonym (SD röstare och medlem)

    Vi är om jag får säga det själv väldigt duktiga på att kampanja även när det inte är val. Det är inte övriga partier, kanske med undantag av F! (Men de är rätt små). Så våra siffror sjunker alltid litegrann när det närmar sig val. Detta beror på att en ganska stor väljargrupp (Jag vet inte hur stor den är, men flera procent. Kanske upp till 10%?) väljare bestämmer sig eller ändrar sig nära ett val.

    Det är mycket för just den här gruppen alla kampanjar stenhårt såhär veckorna innan val. 

    Även när vi var ett litet parti, innan Åkesson så såg våra siffror ut så, det var ju betydligt mindre av oss då, men vi fick alltid mer på valundersökningar långt från val än vi faktiskt fick när det väl blev val.

    Så i framtiden och det inte är val, när du ser skyhöga SD-siffror och antingen blir glad eller ledsen för det så kan du tagga ner känslan en smula oavsett, för en del av den där siffran för oss försvinner när andra partier börjar köra sitt race.

     

  • gladman
    Jemp skrev 2018-09-01 14:35:12 följande:
    Och att klimatdebatten fick ett uppsving iom sommarens stora torka och bränder.

    Vi i mellannorrland har haft värsta vintern på mannaminne, det kommer inte ske dom närmaste 10-10 åren, inte heller kommer en sommar som denna ske närmaste 10-20 åren! Säger inget om att vi ska ha miljötänk, men skrämselpropaganda som detta är löjligt!!
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (SD röstare och medlem) skrev 2018-09-01 14:36:02 följande:

    Vi är om jag får säga det själv väldigt duktiga på att kampanja även när det inte är val. Det är inte övriga partier, kanske med undantag av F! (Men de är rätt små). Så våra siffror sjunker alltid litegrann när det närmar sig val. Detta beror på att en ganska stor väljargrupp (Jag vet inte hur stor den är, men flera procent. Kanske upp till 10%?) väljare bestämmer sig eller ändrar sig nära ett val.

    Det är mycket för just den här gruppen alla kampanjar stenhårt såhär veckorna innan val. 

    Även när vi var ett litet parti, innan Åkesson så såg våra siffror ut så, det var ju betydligt mindre av oss då, men vi fick alltid mer på valundersökningar långt från val än vi faktiskt fick när det väl blev val.

    Så i framtiden och det inte är val, när du ser skyhöga SD-siffror och antingen blir glad eller ledsen för det så kan du tagga ner känslan en smula oavsett, för en del av den där siffran för oss försvinner när andra partier börjar köra sitt race.

     


    Du som varit med länge, och nu är anonym, skulle du kunna tänka dig att svara ärligt på några frågor? Jag frågar om dig personligen för att inte sätta partiet i sig på prov.

    1. Anser du att svenskfödda har större rätt till Sverige och svensk välfärd än utlandsfödda?
    2. Anser du att Sverige bör minska invandringen kraftigt?
    3. Anser du att vi borde skicka tillbaks utlandsfödda som inte fått PUT ännu?
    4. Skulle du kalla dig rasist?
    5. Vilken skulle du säga är partiets viktigaste fråga om man helt bortser från invandringen?
  • Anonym (SD röstare och medlem)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-09-01 14:53:55 följande:
    Du som varit med länge, och nu är anonym, skulle du kunna tänka dig att svara ärligt på några frågor? Jag frågar om dig personligen för att inte sätta partiet i sig på prov.

    1. Anser du att svenskfödda har större rätt till Sverige och svensk välfärd än utlandsfödda?
    2. Anser du att Sverige bör minska invandringen kraftigt?
    3. Anser du att vi borde skicka tillbaks utlandsfödda som inte fått PUT ännu?
    4. Skulle du kalla dig rasist?
    5. Vilken skulle du säga är partiets viktigaste fråga om man helt bortser från invandringen?
    Javisst, kul. Skall svara helt ärligt. Det här är INTE partiets linje.

    1. Ja.
    2. Ja.
    3. Nej. Beror på etnicitet. En utlandsfödd engelsman utan PUT vill jag inte skicka tillbaks om han är laglydig. men tex. en Afghan eller dylikt från liknande kultur? Ja.
    4. Efter dagens definition Ja. Jag är islamofob och det definieras som rasism tex. Men Nej om rasism innebär någon slags vit överhöghet där vi antingen har rätten att förtrycka och förslava andra folkslag eller döda dem. Jag tror på separata nationer, separat utveckling, där vi handlar med varandra och samarbetar, hjälper varandra vid behov men inte globalism, bland- och mångkultur.
    5. Min egen är enighet och samhörighet. Att vi skall känna oss som ett folk med framtidshopp, Partiets är trygghet (mer poliser, kortare vårdköer, pålitligt bidragssystem/f-kassa och dylikt, ordentliga straff för allvarliga brott osv).
  • Tecum

    Dels beror det på att nu är det allvar, vid det riktiga valet går en del allmänt missnöjda tillbaka till sitt gamla parti. Men sen har Åkesson&co gjort några taktiska misstag. Störst var att kräva folkomröstning om EU-medlemskapet, alltså i praktiken för ett utträde. Visst finns det många som är emot EU, men de flesta är antingen redan SD-are eller V-Mp och de senare går aldrig till SD. Alltså inget som drar nya väljare men som skrämmer presumtiva. Sak samma med ifrågasättandet av fri abort, det finns redan ett parti som haffat dessa väljare och det är Kd. Istället ger det Trumpvibbar och det drar INTE väljare.

    Sen gjorda Åkesson en jättetabbe när han likställde Putin och Macron. Rysskräcken är cementerad i Sverige och underblåses hela tiden av kanonkramare i alla sammanhang. Att släta över det som sker i Ryssland ger sken av okunnighet och inte minst undfallenhet.

    Jag tycker att Åkesson ser trött och stressad ut TV. Är han på väg att bli utbränd som inför förra valet?

  • Anonym (nonac)

    för att svensken vill ha mer böneutrop och coola moskéer

  • Anonym (mittenväljare)
    Anonym (utlandssvensk) skrev 2018-09-01 14:18:09 följande:

    Jag har följt opinionssiffrorna i Sverige sedan i Mars och SD har det ju gått uppåt för sedan dess, från 18% upp till 23% men nu är de tillbaka ner under 20% enligt val.digital där jag tittar på siffrorna. Nu undrar jag varför de gått ner så mycket bara de senaste veckorna. Jag kan inte läsa eller se så mycket svenska nyheter på grund av att mycket är låst bakom prenumerationer och platsid.

    Obs att jag inte vet så mycket om svensk politik och vad partierna står för alls, bara det som hamnar på nyheterna här och lite allmänt som jag minns från samhällskunskapen i grundskolan.


    Så särskilt mycket har SD inte dalat i opinionen.

    SD är ett parti som vinner på att det dels är fokus på hotet från "de där andra" och dels är fokus på att det bara är SD som uppmärksammar detta hot.

    Jag tycker att det finns flera partier, framförallt L, C och S, som numer förmår och förstår att det är viktigt att belysa och försöka komma tillrätta med negativa effekter kring invandring och kulturkrockar - utan att de fördenskull tecknar en bild av Sverige som ett land i förfall.

    Som svensk är jag dessutom stolt över att övriga riksdagspartier förmått att hålla SD och partiets unkna värderingar borta från den egna politiska samarbetssfären och jag tror och hoppas att inte M eller KD ska bryta detta politiska anständighetsmönster. 

    Samtidigt så tror jag att det finns en hel del sverigedemokrater som ser KD som det parti som kommer att öppna dörren för SD - SD:s nedgång och KD:s uppgång i opinionen skulle mycket väl kunna bero på att det finns sverigedemokrater som tänker stödrösta på KD.
  • KillBill

    Jag tror att det beror på många faktorer men framförallt beror det nog på att andra frågor än migrationspolitiken är på agendan just nu och då har det blivit tydligt hur SDs politik ser ut i övrigt. Försämringar av anställningstryggheten, inskränkt aborträtt för kvinnor och samvetsfrihet i vården som ger sjukhuspersonal rätt att neka kvinnor vård går helt enkelt inte hem i stugorna.


    Sedan har Svenska Dagbladet uppmärksammat att SD har räknat fel i sin budget och att det saknas 30 miljarder och detta trots att SD avser att kraftigt minska stadsbidragen till kommunerna. Folk inser nu att SDs politik leder till kraftigt minskade resurser till välfärden och det är inte populärt.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (SD röstare och medlem) skrev 2018-09-01 15:25:46 följande:
    Javisst, kul. Skall svara helt ärligt. Det här är INTE partiets linje.

    1. Ja.
    2. Ja.
    3. Nej. Beror på etnicitet. En utlandsfödd engelsman utan PUT vill jag inte skicka tillbaks om han är laglydig. men tex. en Afghan eller dylikt från liknande kultur? Ja.
    4. Efter dagens definition Ja. Jag är islamofob och det definieras som rasism tex. Men Nej om rasism innebär någon slags vit överhöghet där vi antingen har rätten att förtrycka och förslava andra folkslag eller döda dem. Jag tror på separata nationer, separat utveckling, där vi handlar med varandra och samarbetar, hjälper varandra vid behov men inte globalism, bland- och mångkultur.
    5. Min egen är enighet och samhörighet. Att vi skall känna oss som ett folk med framtidshopp, Partiets är trygghet (mer poliser, kortare vårdköer, pålitligt bidragssystem/f-kassa och dylikt, ordentliga straff för allvarliga brott osv).
    Tack för svar! Det var intressant att läsa
  • Anonym (SD röstare och medlem)
    Tecum skrev 2018-09-01 15:45:16 följande:

    Dels beror det på att nu är det allvar, vid det riktiga valet går en del allmänt missnöjda tillbaka till sitt gamla parti. Men sen har Åkesson&co gjort några taktiska misstag. Störst var att kräva folkomröstning om EU-medlemskapet, alltså i praktiken för ett utträde. Visst finns det många som är emot EU, men de flesta är antingen redan SD-are eller V-Mp och de senare går aldrig till SD. Alltså inget som drar nya väljare men som skrämmer presumtiva. Sak samma med ifrågasättandet av fri abort, det finns redan ett parti som haffat dessa väljare och det är Kd. Istället ger det Trumpvibbar och det drar INTE väljare.

    Sen gjorda Åkesson en jättetabbe när han likställde Putin och Macron. Rysskräcken är cementerad i Sverige och underblåses hela tiden av kanonkramare i alla sammanhang. Att släta över det som sker i Ryssland ger sken av okunnighet och inte minst undfallenhet.

    Jag tycker att Åkesson ser trött och stressad ut TV. Är han på väg att bli utbränd som inför förra valet?


    Jag tror inte det. Jag tycker att alla partiledare har den där lätt "manodepressiva" uppsynen numera. Tom Ebba Busch-Thor som alltid annars ser så pigg och fräsch ut verkar sliten. Stadsministern ser snudd på anemisk ut, vänsterledaren som han behöver en vecka på spa.
Svar på tråden SD sjunker i opinionen. Varför?