• Anonym (yammy)

Tatuering i ansiktet - förstör det mina jobbchanser? SJUKVÅRDEN!!!

Hej. Jag är en 25 årig kille som läser till sjuksköterska och som verkligen ser fram emot att jobba inom yrket som jag brinner för. Jag har varit intresserad av att göra en ansiktstatuering. Lite som den som Mike Tyson har. Som sitter på ena sidan av ansiktet.

Är detta något som kan förstöra mina jobbchanser som sjuksköterska? 
    Tänker både på somatiken och psykiatrin!  

• Svar på tråden Tatuering i ansiktet - förstör det mina jobbchanser? SJUKVÅRDEN!!!
  • Anonym (.)

Ja tatueringar i ansiktet är en karriärsänkare utan dess like, möjligtvis kan det passera utan problem om du jobbar som indrivare hos hells angels eller Bandidos.

Om du har mer än 74 i iq så skippar du ansiktstatueringar

• Anonym (..)

Tyvärr finns det alltid dömmande människor så det skulle kunna va så tyvärr. Dock har jag träffat på sjuksköterskor med tatueringar och även en psykiatrisköterska med massa ärr på armarna (tidigare självskadebeteende) jag som är en icke dömmande människa såg det som något fint att någon med tidigare självskadebeteende jobbar inom psykiatrin, min första tanke va att hon vill hjälpa andra som varit/är i samma situation som hon själv varit i. Det är inte omöjligt att få jobb men du får nog tyvärr räkna med att stöta på en del dömmande människor.

• Carabellis kusp

När jag läste till tandläkare blev vi rekommenderades inte ha tatueringar som syns när man har arbetskläder på, alltså även händer, armar, nacke och hals. Min uppfattning är att det var ett gott råd.

• MallaL

Du kanske ska tänka på att många människor upplever ansiktstatueringar som obehagliga, du kanska ska ta hänsyn till patienterna?

• Anonym (123)

Definitivt ett stort minus. Inte för själva tatueringen i sig, utan omdömet.

• Anonym (Becca)

Ge fan i att göra tatuering i ansiktet, det kommer definitivt sabba dina jobbchanser.

• Anonym (??)

Vad är det du vill förmedla egentligen med ansiktstatuering? Har du ingen aaaaaning om hur det generellt uppfattas? Vill du verkligen väcka rädsla eller avsmak hos dina patienter? Jag hade aldrig anställt någon med sådana attribut och därmed så dåligt omdöme!

• Anonym (Soffan)

Om du är leg sjuksköterska (sjukskötare) så kommer du antagligen (som det ser ut nu) få jobb ändå.

Men, med en sådan ansiktstatuering kommer du få mycket mindre att välja på. Dina ev arbetsgivare kommer alltid att ha en förutfattade mening om dig redan vid anställningsintervjun och idag är det också vanligt att man skickar en porträttbild av sig när man söker jobb  och i det fallet kommer arbetsgivaren göra allt hen kan för att hitta någon annan.

Det man förväntar sig är att en person med en sådan ansiktstatuering har antingen suttit i fängelse, har kriminella gängkontakter, har psykiska problem (aggressioner, instabilitet), eller liknande.

Du kommer för alltid att börja på "minus" när det gäller förtroende när du möter nya människor: arbetsgivare, arbetskamrater, patienter, framtida flickvänner (svärföräldrar) etc etc.

Du kommer antagligen inte kunna jobba inom psykiatrin (pg man är rädd att du kan "trigga" patienters känslor ex ångest, aggressioner etc), ej heller med barn, ungdomar.

Är det värt det??

www.expressen.se/omtalat/nyheter/mark-ar-besviken-jag-far-inga-jobb-pa-grund-av-min-tatuering-i-ansiktet/

www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/manga-angrar-sig-innan-tatueringen-hunnit-laka

• Anonym (Färre jobb)

Du kommer få färre jobb att välja mellan. Inom psykiatrin blir det extra svårt om de inte är desperata.

• Anonym (Sara)

Åh gud snälla... tänk en, två, tre, tio, femtio, hundra steg längre....

Den kommer sitta där permanent resten av ditt liv, och den kommer aldrig gå att dölja. Du har ingen aning om hur den kommer påverka dig och dina möjligheter i framtiden, eller ens vad du själv kommer tycka om den när du är 45 eller hur omgivningen kommer bemöta dig nu och framöver.

Du kommer missa många chanser pga den, den kommer sabba mycket för dig, det är jag övertygad om.

Personligen skulle jag aldrig anställa eller anlita en person med tatueringar i ansiktet eller ens kunna bli intresserad av en ansiktstatuerad person. I mina ögon tyder det på dåligt omdöme och kortsiktighet och fruktansvärt oattraktivt och fult är det också.

Svar på tråden Tatuering i ansiktet - förstör det mina jobbchanser? SJUKVÅRDEN!!!