Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Blev kallad till mönstring men vill ej göra värnplikt

Juan2135 skrev 2018-09-04 20:39:02 följande:

Hej, jag är 18 år och blev nyss kallad till mönstring. Vill då ej göra värnplikten och undrar ifall någon vet hur en gör för att faila mönstringen? Har redan knäproblem och tänkee skaffa intyg om att jag har tinitus. Undrar ifall någon som mönstrar 2017/2018 vet ett säkert kort så att de ej tar in en?

Så länge det finns frivilliga som uppfyller kraven så tror jag du kan vara lugn. När sonen mönstrade (då var det frivilligt) så var det bara hälften den dagen som blev godkända, så det räcker nog med att ha en dålig kondis, velig hos psykologen.

Sonen hade ett bra och lärorikt år, träffade vänner som han ser som sina närmaste vänner.
  • sextiotalist
    Leijan skrev 2018-09-05 11:44:41 följande:

En kompis sa till psykologen att han inte ville göra GMU, och då tog dom det i beaktning. Tror det var obligatoriskt att mönstra då också.

GMU är grundläggande militärutbildning, så din kompis sa att han inte ville göra militärtjänst med andra ord.
    Det var nog 2010 de upphörde med obligatorisk mönstring
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-09-05 12:03:28 följande:

Finns inget val för dig. Tur att värnplikten återinfördes efter att jag fyllt 18 så jag slapp tvingas vara med. Det är nog för övrigt rätt roligt, min morfar har gjort lumpen och blev tvingad till det, han sa att det va det jobbigaste han gjort men också väldigt intressant och lärorikt. Han säger att lumpen gett honom så mycket lärdom som han inte kunnat annars och lärt sig överleva i naturen ifall en katastrof skulle inträffa. Se det som något positivt

Det lär dom sig fortfarande, visst var det skjutövningar, marschövningar, diciplinövningar, vapenövningar. Men (i varje fall det som sonen berättade om) verkade vara väldigt mycket träning att överleva i naturen och klara tuffa strapatser
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2018-09-05 12:06:10 följande:
    Nej den återinfördes då eller om det va lite senare. Men obligatorisk mönstring har iallafall funnits i några år bara efter att ha upphört helt i ca 60 år. Farligt att svenskar är så naiva att dom tog bort obligatorisk mönstring i tron att det inte kan bli krig i Sverige. Det kommer bli det förr eller senare
    Den obligatoriska mönstringen har precis återinförts

Den fanns långt in på 2000-talet i varje fall.

Lite googling
    http://www.rekryteringsmyndigheten.se/om-rekryteringsmyndigheten/historik/pliktens-historia/

2010

Den 1 juli 2010 ersätts värnplikten i fredstid av en frivillig militär utbildning. Mönstringen upphör och Pliktverket testar istället frivilliga till Försvarsmaktens militära grundutbildning (GMU). Alla
    18-åriga svenska medborgare, både kvinnor och män, är nu skyldiga att lämna uppgifter om sina personliga förhållanden i ett webbaserat frågeformulär - beredskapsunderlaget. Uppgifterna samlas in av beredskapsskäl för att kunna användas om värnplikten återinförs. 

• sextiotalist
    Tom Araya skrev 2018-09-05 15:36:00 följande:

Angående diskussionen om svenskt försvar har en mening.

Om man skulle följa det resonemang som vissa här för, så är inget militärt försvar meningsfullt, utom det starkaste.

Detta är en uppfattning baserad på okunskap, både i hur det fungerar i världspolitiken vid konflikter, men också militärhistorisk kunskap om hur svagare part ibland kan vinna ett krig mot en betydligt starkare motståndare.

Tänk istället att en konflikt är som att ha behovet av en ny jacka. Du har 2000 kronor, så att hitta en jacka du har råd med är inget större problem.
    Men vill du använda hela summan till jacka, du har ju fler saker att lägga pengar på?
    Är en jacka du hittar och gillar värd 1995 kronor, eller ska du istället välja den för 995 kronor, som du också kan tänka dig och kanske är lite bättre för dina behov.

Det är många överväganden som ska göras innan man låter en konflikt gå till krig. Även om du sannolikt vinner mot den aktuella motståndaren, är det värt det?
    Vad vinner du och vad kostar det?

Ju starkare svenskt försvar är, desto mindre sannolikt blir det att en motståndare väljer att ta steget till en väpnad konflikt.

Ungefär av samma orsak man har dubbla lås på en cykel, det är lite mer jobb att ta den cykeln än den som är olåst ;)
Svar på tråden Blev kallad till mönstring men vill ej göra värnplikt