• Kjell2

Krav komvux CSN

Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 22:12:08 följande:

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

Studera du deltid kan du få motsvaran CSN. Dvs studerar du 50% får du 50% CSN. Du kan sen jobba, inom rimliga gränser, 50% utan att få minskning av CSN.

En studievägledare kan hjälpa dig.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 22:20:39 följande:

Men nu var min tanke att totalt jobba och studera sammanlagt 50% och i dessa 50% ska jag studera en kurs i typ ENG kanske. Resten blir jobb. Då har jag sysselsättning totalt 50%. Resterande 50% kan jag vara sjukskriven typ.

Då är det alltså en kurs på komvux jag vill ha CSN för. Kan man få CSN om man endast studerar EN kurs?

Ja, men det blir inte mycket från CSN.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-06 00:56:13 följande:

Vad det gäller vilande aktivitetsersättning så hjälper det ju inte mig så mycket i och med att jag då blir utan pengar och tvingas leva på csn. Och om studierna misslyckas är jag ändå för gammal för att efter 6 månader kunna återuppta aktivitetsersättningen. Alltså om jag skulle pausa och börja studera efter årsskiftet. Jag fyller ju liksom 30 i juni.

Men om vi nu säger att jag skulle börja studera i jan utan att någonsin ha haft ett lönearbete. Studierna skulle skita sig och jag vill ansöka om sjukersättning skulle jag bli beviljad det då tro?

Sjukersättning kräver läkarintyg och utredning kring din arbetsförmåga. Det räcker inte med misslyckad studier och en ansökan.
  • Kjell2

Ts

Tycker du börjar i fel ända, kring eventuellt misslyckande och detaljregler runt krångliga upplägg.

Börja i andra änden. Vad vill du göra om fem år och sen trettio år framåt ? Vad vill du jobba med? Hur ska du nå dit?

• Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-06 07:59:19 följande:

Ja men jag vet ju inte vad jag vill jobba med. Är det då inte bättre att välja den utbildning jag tycker verkar mest intressant och sedan ta de jobb man kan få med den typen av utbildning. Självklart är jag ju inte helt borta när det kommer till vilken typ av utbildning som ger vilken typ av jobb. Eller rättare sagt jag har koll på ett ungefär vilken kategori av jobb utbildningarna kan leda fram till men inte exakt yrken, arbetsuppgifter osv. i detalj.

Om fem år kanske jag då antingen har ett jobb eller fortsätter att studera antingen gymnasiet (om det har dragit ut på tiden) eller någon form av högre utbildning.

Vilken utbildning vill du läsa då?
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-07 00:37:18 följande:

Men återigen till frågan om vad som skulle bara bästa i min situation? Att börja studera direkt efter årsskiftet utan att ha någon anställning eller att först få ett jobb och arbeta i 6-12 mån för att sedan börja studera?Vad av dessa alternativ skulle vara bäst. Jag har ju liksom aldrig haft ett lönearbete, praktik eller liknande och det kanske är bättre att först försöka komma in på arbetsmarknaden innan jag börjar att studera. Kanske är det då lättare att både få jobb efter studierna och få jobb bredvid studierna. Vad tycker samt hur resonerar ni andra som skriver i denna tråd?

Kommer du få jobb?

Är det viktigt bli klar med studierna snabbt?

Är läsa halvtid och jobba halvtid ett alternativ?
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-06 08:02:02 följande:
    Förresten oftast brukar jag bara planera max ett år frammåt i den. Jag vet ju inte hur det blir med inkomst och hur mycket jag kommer orka att studera, alltså i vilken takt .
    Tycker du krånglar till allt i onödan för dig.

Ha som delmål att gå ut gymnasiet med allmän behörighet och kanske lite mera i vissa ämnen. Det borde du klara på ca två år heltid.

Helt ärligt. Även med bristfälliga och gamla kunskaper från högstadiet klarar nästan alla komvuxstudier om man lägger ner lite seriös tid och energi på det. Det kan bli jobbigt och en delvis brant uppförsbacke.

Skit i allt specialbidrag, de kommer bara trassla till din situtaion. Kör på CSN, det räcker. Då slipper du allt tjafs med AF och FK också.

Välj om du vill plugga halvtid och jobba, ta i så fall 50% CSN. Nackdelen är att det kommer ta längre tid att bli klar med studierna och du blir beroende av osäker arbetsmarknad.

Bättre att plugga 100% och 100% CSN. Du kan fokusera på en sak, dina studier, pengarna kommer räcka. Du kanske måste minska på lite utgifter du har idag men du kommer utan problem ha råd med mat, bostad, lte kläder och nöjen.

Under studietiden tar du en rejäl funderar på vad du vill fortsätta med. Sen hoppar du på någon högskole eller YH utbildning som går åt rätt håll.

Själva studieupplägget, kursplanering mm kan en syo hjälpa dig med. Var bara tydlig med att du vill börja efter jul, plugga 100% och bli klar med gymnasiet om två år.

• Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-07 12:13:18 följande:

Det är ju det jag frågar er om ni tror att jag lättas får jobb nu eller om ca 3-5 år efter studier. Eller kanske det blir lätt att få jobb samtidigt som studier. Kanske är det svårare att få jobb nu eller svårare efteråt.

Om det vore lätt för dig att få jobb nu behöver du inte plugga
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-07 16:33:59 följande:

Jo för det kan ju vara lätt att få sämre typ av jobb med låg lön och omöjligt att få mer avancerade arbeten med högre lön som kräver utbildning.

Testa fram till jul. Sök jobb och se vad du kan få.
  • Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-08 09:54:10 följande:

Jag har redan träffat henne förra veckan.vi pratade mest om vad Komvux här i kommunen har att erbjuda.

Dessutom kan ju hon omöjligt svara på om jag kommer klara av en viss utbildning eller ej samt vilken utbildning som passar mig. Hon kan inte heller veta om jag bör välja distans, icke distans, flex osv.

Nej, men hon kan berätta vilka kurser du behöver för examen och behörighet. Föreslå olika kursplaner. Vad olika studieformer innebär.

Ingen kan berätta för dig vad du bör välja och om du kommer klara dina studier.
Svar på tråden Krav komvux CSN