• Anonym (Frysen)

Varför klagar alla på frysmat?

Alltid är det någon som ska klaga när man slänger fram en frusen färdigrätt i lunchrummet. Är det verkligen så "farligt"?

De flesta innehåller ju både protein, kolhydrater och grönsaker. Är det då dålig snabbmat?

Vissa kör den andra stilen och klagar istället över priset, men är 25-30 kr något att egentligen klaga över? Du får aldrig en tallrik mat på för det priset på en restaurang.

Äter ni andra aldrig dessa färdigrätter från tex Findus? Om inte, varför?

• Svar på tråden Varför klagar alla på frysmat?
  • Aniiee

Jag klagar sällan på andras val, men jag vet ju vad jag själv tycker om dem.Och det är tre huvudaspekter för mig.

1: Smaken
    De frysrätter som jag har smakat är oftast väldigt menlösa. Smakar inte så mycket alls. Inte sällan åker tabasco-flaskan fram om jag behöver äta färdigmat. Beroende på också parmesanosten (om det är frysta pastarätter). Andra kryddor kan också vara aktuella. Dessutom är de ofta ett enda stort mush.

2: Ingredienser och Näringsinnehållet.
    Om jag jämför ingredienserna i den frysta färdigrätt som jag faktiskt på riktigt gillar (findus fisk med mandel) med om jag skulle göra den själv så är det ju lite överflöd. Alaska pollock är inte heller en favoritfisk och det är rätt mycket salt, vilket ju är mindre nyttigt. Ofta är balansen mellan kolhydrater, fett och protein inte heller tillfredsställande.

3: Priset
    Jag är medveten här att det är billigt delvis för att de gör väldigt mycket samtidigt. Stor volym = billigare att tillverka. Men en del färdigrätter är lite FÖR billiga, vilket gör det suspekt. Det blir att titta två gånger på den innehållslistan. Det kan ju också vara för dyrt för innehållet, ett problem åt andra hållet. Jag anar att det är den jämna prissättningen som gör det. Det tar helt enkelt igen på gungorna det de förlorar på karusellerna.

Dock är det mest för mig den sammantagna bilden som avgör om det är värt det eller inte, där smaken har prio 1, priset prio 2 och näringsinnehållet prio 3.

Bara för att jag har tråkigt ber jag att få återkomma med några jämförelser färdigrätter vs hemlagat.

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (Evert)
    Aniiee skrev 2018-09-05 00:05:40 följande:

Jag klagar sällan på andras val, men jag vet ju vad jag själv tycker om dem.Och det är tre huvudaspekter för mig.

1: Smaken

De frysrätter som jag har smakat är oftast väldigt menlösa. Smakar inte så mycket alls. Inte sällan åker tabasco-flaskan fram om jag behöver äta färdigmat. Beroende på också parmesanosten (om det är frysta pastarätter). Andra kryddor kan också vara aktuella. Dessutom är de ofta ett enda stort mush.

2: Ingredienser och Näringsinnehållet.

Om jag jämför ingredienserna i den frysta färdigrätt som jag faktiskt på riktigt gillar (findus fisk med mandel) med om jag skulle göra den själv så är det ju lite överflöd. Alaska pollock är inte heller en favoritfisk och det är rätt mycket salt, vilket ju är mindre nyttigt. Ofta är balansen mellan kolhydrater, fett och protein inte heller tillfredsställande.

3: Priset

Jag är medveten här att det är billigt delvis för att de gör väldigt mycket samtidigt. Stor volym = billigare att tillverka. Men en del färdigrätter är lite FÖR billiga, vilket gör det suspekt. Det blir att titta två gånger på den innehållslistan. Det kan ju också vara för dyrt för innehållet, ett problem åt andra hållet. Jag anar att det är den jämna prissättningen som gör det. Det tar helt enkelt igen på gungorna det de förlorar på karusellerna.

Dock är det mest för mig den sammantagna bilden som avgör om det är värt det eller inte, där smaken har prio 1, priset prio 2 och näringsinnehållet prio 3.

Bara för att jag har tråkigt ber jag att få återkomma med några jämförelser färdigrätter vs hemlagat.

Det där med ingredienser vill jag trycka på. Jag tror tyvärr inte att så många kollar upp vad de verkligen äter. Jag har hört många som köper till exempel findus köttfärssås på burk och gillar den skarpt. Jag tänkte testa en dag när jag var lat men jag läste vad den innehåller innan jag la den i korgen. Det är jag väldigt glad över att jag gjorde. Det är mest barren, sen 23 procent griskött (!!!!) och efter det är det kryddor osv. Vem fasen gör köttfärssås på griskött? Och bara 23 procent kött i en sås? Findus köper det mesta grisköttet från Irland och det betyder att det kan vara mer rester av mediciner än om det var svenskt griskött.

Jag har sett liknande saker i färdigrätterna i frysdisken. Men folk får äta vad de vill. Jag tänker inte vara moralpolis.
  • Aniiee
    Anonym (Evert) skrev 2018-09-05 00:17:56 följande:
    Det där med ingredienser vill jag trycka på. Jag tror tyvärr inte att så många kollar upp vad de verkligen äter. Jag har hört många som köper till exempel findus köttfärssås på burk och gillar den skarpt. Jag tänkte testa en dag när jag var lat men jag läste vad den innehåller innan jag la den i korgen. Det är jag väldigt glad över att jag gjorde. Det är mest barren, sen 23 procent griskött (!!!!) och efter det är det kryddor osv. Vem fasen gör köttfärssås på griskött? Och bara 23 procent kött i en sås? Findus köper det mesta grisköttet från Irland och det betyder att det kan vara mer rester av mediciner än om det var svenskt griskött.

Jag har sett liknande saker i färdigrätterna i frysdisken. Men folk får äta vad de vill. Jag tänker inte vara moralpolis.
    Jag kan absolut göra köttfärssås på griskött (har ett bra thailänskt recept..... "köttfärssås" är julite vidare än den svesilienska historien svenskar är vana vid), men det köttet är i alla fall svenskt....
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • No Logo

Jag äter dem inte därför att jag tycker att de ser oaptitliga ut och smakar menlöst. Särskilt grönsaker får tråkig konsistens. De innehåller för mycket tillsatser och för lite äkta råvaror, vilket ger tillräckligt med kalorier men dåligt med näring

Ta tex rätten nedan, biffen består av endast 40 gr fläsk- och nötfärs, resten är utfyllnad.

Hade du lagat rätten själv hade den kostat mindre och du hade fått mer utav den riktiga maten, dvs mer näring, förutom att det blivit godare.

100 gr blandfärs 10 kr

150 gr potatis 2 kr

Lök 50 gr 0,5 kr

Grädde 0,5 dl 2,50 kr

Gröna bönor 2 kr

Vitlök, lite ost, kryddor och en skvätt rödvinssås får man ihop för under 8 kr, och då har mängden riktig mat typ fördubblats.

Dagens Pepparbiff består av en färsbiff smaksatt med svartpeppar, en kraftfull och mustig rödvinssås, samt en härligt krämig och god potatisgratäng. (Låter bra, eller hur)

POTATISGRATÄNG 56 %: Potatis, vatten, lök, vispgrädde, ost, stärkelse, smör, vitlök, rapsolja, salt, socker och svartpeppar. PEPPARBIFF 19 %: Nötkött, griskött, potatis, ägg, skummjölkspulver, lök, stärkelse, salt, potatisfiber, senapspulver, nötköttsbuljong, socker, rapsolja, lökpulver och kryddor (bl a cayennepeppar, paprika). RÖDVINSSÅS 13 %: Vatten, rödvin, tomatpuré, lök, stärkelse, morötter, sojasås (vatten, sojabönor, vete, salt), rapsolja, salt, nötköttsbuljong, karamelliserat socker, socker, grönsakskoncentrat (tomat, morot, lök), vitpeppar och lagerblad. GRÖNSAKER 12 %: Bönor. I rätten ingår 19 % Pepparbiff, motsvarande 11 % nöt- och griskött. En portion (390 g) ger dig 64 g grönsaker och rotfrukter. (Inte fullt så imponerande)

• Tow2Mater

Helt ok, äter det ofta till lunch. Det är enkelt och snabbt, och relativt billigt; brukar slänga i ett par nävar grönt för nyttighetens skull och nån frukt till. Och det sägs ju att vi ska äta mindre kött! ;)

• OlgaElvira

Att ha negativa synpunkter på vad andra äter visar att man har brist på hyst, stil och vanligt folkvett.

• OlgaElvira

Att ha negativa synpunkter på vad andra äter visar att man har brist på hyfs, stil och vanligt folkvett.

• Anonym (..)

Inte så mycket näring i det

• Gizmo

Jag köper i stort sett aldrig färdigrätter eftersom jag inte blir mätt av de. De smakar ingenting och ser allmänt tråkiga ut. 

• Anonym (Jaha)

Just färdigrätter så som Findus faller mig inte i smaken, men jag bryr mig inte om andra äter det. Däremot köper jag färdigrätter från Ica Maxis kyldisk ibland, färdiglagad men tillagas i butik. Jag skulle aldrig få för mig att kommentera mina kollegors mat, oavsett bra eller dåligt val. Man äter det man vill.

Svar på tråden Varför klagar alla på frysmat?