• Ventarn

Extrema nattsvettningar

Ok, så har börjat få nattsvettningar igen. Det kommer och går och håller i sig 2veckor till månader. Jag vaknar i en pöl av svett både på natten och morgonen. Varför? Inte överviktig, inga sjukdomar, vältränad, sover naken i ett svalt rum. Nån som har liknande?

• Svar på tråden Extrema nattsvettningar
  • jagärelsaa

Jag har något liknande sen några veckor tillbaka. Dock inte extremt. Känner du dig stressad av någon anledning? Jag tror mitt beror på stress. Är stressad på både jobb och det privata.

• Ventarn

Nja, inget speciellt sådär. Har väl alltid mycket att göra men inget ovanligt eller speciellt stressad. Har såna här svettningar ibland. Har haft förut men tänkt att jag typ är förkyld. Nu känner jag mig kärnfrisk. Tänker att det måste bero på nåt annat? Har du haft så nångång tidigare?

• jagärelsaa
    Ventarn skrev 2018-09-05 09:33:43 följande:

Nja, inget speciellt sådär. Har väl alltid mycket att göra men inget ovanligt eller speciellt stressad. Har såna här svettningar ibland. Har haft förut men tänkt att jag typ är förkyld. Nu känner jag mig kärnfrisk. Tänker att det måste bero på nåt annat? Har du haft så nångång tidigare?

Jag har haft så några gånger. Det kommer och går.
  • Ventarn
    K Kalle skrev 2018-09-05 11:24:11 följande:

Är du i klimakteriet?

30-årig man så det börjar väl närma sig ????
  • K Kalle
    Ventarn skrev 2018-09-05 11:43:20 följande:
    30-årig man så det börjar väl närma sig ????

Inte vet jag. Kanske har det med hormoner att göra ändå.
  • Ventarn
    K Kalle skrev 2018-09-05 12:08:14 följande:

Haha, ja inte omöjligt..
  • Ventarn
    K Kalle skrev 2018-09-05 12:08:14 följande:

Haha, ja inte omöjligt..
  • ToEm

Jag lider av detsamma. Är lyckligtvis mer periodvis nu än tidigare, även fast det är fruktansvärt jobbigt och inte minst irriterande. Enligt en psykolog jag pratade med under några veckor förra året när jag genomgick en tuff period, så är det ångestattacker som ter sig på det viset om nätterna. Jag har aldrig ångest dagtid. Om nätterna, när jag är inne i en dålig period, ser jag i "syner" (illusioner, såsom att blomkrukan är en person etc) och/eller svettas massor. Det blir verkligen genomvått i sängen och när jag tittar på huden så riktigt pärlar sig svetten och det rinner både från skalp och rygg... Jag blir mest irriterad på mig själv! Har sedan en tid ätit Propavan och det hjälper väl min sömn, men alltså inte dessa "ångestattacker". Du kanske ska försöka få några sömntabletter utskrivna till dig också, kanske hjälper dig bättre än vad de hjälpt mig i just de sammanhangen!

Lycka till :) 

• Inga bekymmer

Jag har haft nattliga svettningar som hållit på i perioder sen jag var kanske 24 och är 38 nu. Perioderna brukar vara några veckor kanske 2 mån, sen kan det hålla sig borta lika länge. När det varit som värst har jag vaknat plaskvåt och tom benen har varit så blöta som att någon strukit vatten över dem. Har sökt hjälp men tyvärr har svettperioden då gått över tills remissen gett mig tid och inget fel har hittats. Jag är kvinna och efter andra barnet föddes fick jag giftstruma/Hypertyreos. Jag tyckte att svettningarna minskade med medicinerna, men tidigare tester på sköldkörteln visade inget så vet inte om det hör ihop. Lyckligtvis var det nu längesen jag svettades sådär extremt, skönt eftersom det också stör sömnen mkt när man vaknar genomsvettig 5 ggr på en natt.

För din del säger jag: sök hjälp! Nattliga svettningar KAN vara ett symptom vid cancer tex, så du bör ju kålla upp det. I mitt fall verkar det inte vara så för då hade jag nog varit död vid det här laget.

• cosinus

För min ena son är det ett tecken på allergi, då vaknar han sjöblöt.

Svar på tråden Extrema nattsvettningar